لایحه در خصوص کاهش سن

لایحه برای کاهش سن

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه برای کاهش سن

نوشتن لایحه برای کاهش سن

اشتباه در هر کاری وجود داشته و دارد. یکی از شایع‌ترین این اشتباهات، اشتباه وارد کردن تاریخ تولد در شناسنامه است. این اتفاقات نیز دلایل مختلفی از جمله کمبود نیرو یا مراجعه نکردن به ثبت احوال باعث پیش آمدن چنین اتفاقاتی می‌شده است. همچنین بسیاری از ساکنین روستا یا عشایر به دلیل دور بودن محل زندگی از اداره مربوطه اقدام به گرفتن شناسنامه نمی‌کردند. از زمانی که مشخصات در شناسنامه ثبت شد نیز اقدام برای تغییر سن نیز زیاد شد به همین دلیل یک لایحه تخت عنوان لایحه در خصوص کاهش سن معرفی شد. با معرفی شدن این لایحه اقدام برای وارد کردن سن واقعی یا تقریبی بیشتر شد. البته همانطور که گفتیم استفاده از آن شرایط خاصی را دارد.

آگاه نبودن از سن واقعی چه مشکلاتی دارد؟

جنگ باعث شد کودکان بسیاری خانواده و اقوام خود را از دست بدهند و به طبع اطلاعی از تاریخ تولد آن‌ها وجود نداشته باشد. در برخی از مواقع نیز در خانواده‌های که کودکی را در نوزادی از دست می‌دادند به جای باطل کردن شناسنامه آن را به فرزند بعدی می‌دادند. حتی با رفع شدن برخی از این موارد بسیاری از خانواده‌ها برای اینکه فرزندانشان زودتر به مدرسه برود، شناسنامه او را در نیمه اول سال می گرفتند. حتی در دهه جدید که عصر تکنولوژی است، برخی از والدین برای رند شدن تاریخ تولد شناسنامه فرزند را در آن تاریخ می‌گیرند. تمامی این موارد شاید در ابتدا مشکلی را به وجود نیاورند اما با گذر زمان و در حین سربازی، استخدام و ازدواج ممکن است مشکلاتی برای فرزند به وجود آید. به همین دلیل لایحه در خصوص کاهش سن تصویب شد.

چه افرادی می‌توانند از این لایحه استفاده کنند؟

لایحه در خصوص کاهش سن را هر شخص فقط می‌تواند یک بار استفاده کند و سن واقعی خود را در شناسنامه وارد کند. اگر چه تمامی این این موارد به شرایط بسیاری بستگی دارد. برای این تغییر باید دو حالت وجود داشته باشد. در حالتی اختلاف سن حقیقی با سن درج شده در شناسنامه پنج سال باشد که شخص مورد نظر باید به کمیسیون تشخیص سن در اداره ثبت احوالی که شناشنامه صادر مراجعه کند تا تغییر سن انجام شود و در حالت دیگر در صورتی که اختلاف سن حقیقی کمتر از 5 سال باشد، که در این حالت برای انجام تغییرات در شناسنامه، پرونده شخص باید توسط افراد و مراجع صالح در دادگستری بررسی و تایید شود تا کلیه مراحل برای کاهش سن به درستی پیگیری و انجام شود.

کمیسیون تغییر سن چگونه کار می کند؟

درباره فردی که می‌خواهد از لایحه در خصوص کاهش سن با شرایط بیشتر بودن اختلاف سن واقعی 5 سال استفاده کند، گفتیم که فرد باید به کمیسیون تشخیص سن مراجعه کرده و مراحل خود را پیگیری کند. اما تغییر سن در  این حالت چگونه است؟ کمیسیون مربوط در صورتی که فرد را تایید کند، باید صاحب شناسنامه را برای تعیین سن حقیقی به پزشکی قانونی ارجاع دهد تا سن دقیق او تعیین شود. بعد از انجام این کار تقاضا نامه فرد در کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرد تا ادعای شخص درباره کاهش سن تایید شود. لازم به ذکر است حکم و رای که در کمیسیون داده می‌شود قطعی است و به هیچ عنوان نمی‌توان نسبت به آن اعتراضی داشت و در صورتی که درخواست توسط کمیسیون تایید نشود، امکان درخواست مجدد وجود ندارد. پس بهتر است برای انجام این کار بدون مشکل از افراد متخصص در این حوزه استفاده کنید.

دادگاه چگونه پرونده تغییر دادن سن را بررسی می‌کند؟

در حالت دوم برای استفاده از لایحه در خصوص کاهش سن، که اختلاف سن حقیقی شخص کمتر است پنج سال است، باید از لایحه به دادگستری برده شود تا افراد صالح آن را بررسی کنند. شخصی که قصد تغییر سن خود را دارد باید مدارک و دلایل کافی جمع آوری کند و برای ابطال شناسنامه قدیمی و دریافت شناسنامه با تاریخ جدید به دادگاه تقدیم کند. این درخواست تنها یک بار امکان پذیر است و در صورتی که دادگاه توافق نکند اجازه درخواست مجدد برای وارد کردن سن واقعی در شناسنامه وجود ندارد. این مسیر نیز مشکلات و گرفتاری‌های مخصوص به خود را دارد و در صورتی که مدارک کافی برای تایید را نداشته باشید، پرونده شما رد می‌شود. به همین دلیل بهترین گزینه کمک گرفتن از موسسه‌های حقوقی مانند موسسه وکلای پارسا است.

نکات مهم برای تغییر کردن سن به وسیله دادگاه

برخلاف حالت مراجعه به کمیسیون تشخیص سن ثبت احوال محل صدور شناسنامه برای پیگیری لایحه در خصوص کاهش سن، تنظیم لایحه برای دادگاه نیازی به حضور در شهر صادره شناسنامه نیست.  مدت زمانی که طول می‌کشد تا به پرونده دادگاه رسیدگی شود و تغییر سن انجام شود پروسه معمولا بین یک ماه تا 3 ماه طول می‌کشد. دادگاه مربوطه برای تایید ادعای فرد درباره سن واقعی، شخص را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد یا حتی آزمایش‌های مخصوص  مانند آزمایش تراکم استخوان را برای تعیین سن را برای فرد می‌نوسید تا انجام دهد. درصورتی که بعد از انجام تمامی این موارد درخواست رد شود، امکان مجدد ارسال درخواست وجود ندارد.

شرایط لازم برای لایحه تغییر سن

افرادی می‌توانند از لایحه در خصوص کاهش سن استفاده کنند که شرایط خاصی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین این شرایط داشتن سن حداقل 18 سال است است. اما درصورتی که سن کمتر 17 سال باشد دادگاه می‌تواند حکم رشد صادر کند. این حکم برای افرادی است که به سن قانونی هنوز نرسیده اند و برای انجام دادن برخی از مسائل حقوقی به آن نیاز دارند. برای اینکه بتوانید دراین مسیر موفق باشید و نیازی به زدن اعتراض برای تغییر دادن رای پرونده خود نداشته باشید، بهترین کار کمک گرفتن از افراد متخصص و مجرب در موسسه‌های حقوقی مانند موسسه وکلای پارسا است.

چرا موسسه وکلای پارسا

موسسه حقوقی وکلای پارسا با داشتن سال‌ها تجربه با لایحه در خصوص کاهش سن و دیگر پرونده‌های حقوقی می‌تواند به شما کمک کند تا در کمترین زمان ممکن پرونده شما تکمیل و ارسال شود. تمامی وکلای این موسسه از بهترین وکیل‌های پایه یک و دادگستری هستند و می‌توانند هر پرونده‌ای را در اسرع وقت و با بهترین نتیجه انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×