لایحه برای عسر و حرج زوجه

لایحه برای عسر و حرج زوجه2

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه برای عسر و حرج زوجه

لایحه برای عسر و حرج زوجه به چه منظور تنظیم می شود؟  

در لایحه برای عسر و حرج زوجه، زوجه باید با ارائه شواهد مدارک و مستندات و دلایلی منطقی و قابل ارائه غیر قابل تحمل بودن زندگی مشترک را اثبات کند. به عنوان مثال اگر زوجه در دادخواست علت تقاضای طلاق را بدرفتاری شوهر ذکر کرده است؛ با ارائه مدارک پزشکی قانونی، استشهاد نامه همسایه ها و فیلمی که بد رفتاری شوهر را اثبات کند؛ می تواند لایحه برای عسر و حرج تنظیم کند. به طور کلی لایحه درخواست مکتوب و دلایل و شواهدی است که طی آن فرد شاکی می تواند ادعای خود را در دادگاه ثابت کند یا فرد متشاکی می تواند بی گناهی خود را از طریق آن اثبات کند. لایحه نویسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و تاثیر بسزایی در رای قاضی می گذارد؛ از این رو باید با دقت و زیر نظر وکیل مجرب تنظیم شود.

تنظیم لایحه برای عسر و حرج زوجه

عسر و حرج زوجه از مواردی است که زوجه می تواند از طریق آن تقاضای طلاق کند. قبل از پرداختن به این موضوع به صورت کامل لازم است که معنای عسر و حرج برای مخاطبان بیان شود. عسر مخالف کلمه ی یسر است و به معنی تنگی و سختی است. حرج نیز به معنای درماندگی و تنگدل شدن است و با عسر مترادف است. در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی به زوجه اجازه داده شده است که در صورتی که در زندگی زناشویی در تنگنا قرار گرفت؛ بتواند برای طلاق بدون رضایت زوج اقدام کند.

شرط لازم برای طلاق زوجه اثبات حالت عسر و حرج است. در ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی به مرد اجازه داده شده است که هر زمانی که بخواهد بدون رضایت زوجه و بدون دلیل محکمه پسند، همسر خود را طلاق دهد در صورتی که قانون به زن همچین اجازه ای نداده است و زن در صورت عسر و حرج می تواند اقدام به این کار کند. عسر و حرج نیز در قانون مدنی تعریف شده است و در صورتی که زوج شرایط ذکر شده در قانون مدنی را داشته باشد؛ زوجه می تواند با تنظیم لایحه برای عسر و حرج طلاق بگیرد.

لایحه برای عسر و حرج زوجه با توجه به چه عللی تنظیم می شود؟

در صورتی که یکی از موارد زیر محقق شود؛ دادگاه می تواند حکم طلاق زوجه به سبب عسر و حرج را صادر کند:

ترک زندگی توسط مرد: اگر زوج به مدت شش ماه متوالی و یا ۹ ماه غیر متوالی بدون اطلاع زوجه بدون هیچ دلیل خاصی زندگی زناشویی را ترک کند؛ زن می تواند با تنظیم لایحه برای عسر و حرج طلاق خود را بگیرد.

اعتیاد به مواد مخدر: در بند ۲ تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی اعتیاد شوهر یکی از عوامل عسر و حرج زوجه ذکر شده است. در صورتی که زوج به یکی از انواع مواد مخدر یا مشروبات الکلی اعتیاد داشته باشد به گونه ای که اساس زندگی خانوادگی با مشکلات زیادی مواجه شود و زوج از ترک مواد مخدر امتناع کند یا پس از ترک مجدداً به مصرف مواد مخدر مبادرت ورزد؛ با تنظیم لایحه برای عسر و حرج می توان طلاق زوجه را گرفت. در صورتی که زوج در سند ازدواج شرط شماره هفت را امضا کرده باشد؛ زوجه راحت ‌تر می‌تواند برای طلاق اقدام کند. متاسفانه صرف اثبات اعتیاد شوهر دلیل محکمه پسندی برای دادگاه نیست و باید زن ثابت کند که این اعتیاد باعث ایجاد خلل در زندگی مشترک شده است. سابقه زندان رفتن زوج برای مواد مخدر، سابقه رفتن به مراکز ترک اعتیاد و کمپ و شهادت دو شاهد می تواند کار زن را برای اثبات عسر و حرج راحت کند. بیکار شدن مرد در اثر اعتیاد مانند اخراج شدن از کار، در خطر قرار گرفتن سلامت جسمی و روحی زوجه و فرزندان، فروش اثاثیه منزل برای تامین پول مواد می ‌تواند باعث اثبات عسر و حرج زوجه در اثر اعتیاد مرد باشد.

محکوم شدن به زندان: در صورتی که مرد مرتکب جرمی شده باشد که به ۵ سال یا بیشتر زندان محکوم شده باشد؛ زوجه می تواند با تنظیم لایحه برای عسر و حرج طلاق بگیرد. محکومیت هایی که باعث ایجاد لطمه به آبروی زوجه باشد؛ می تواند باعث اثبات عسر و حرج شود. در صورتی که مرد به پرداخت جزای نقدی محکوم شود اما توانایی پرداخت نداشته باشد و همین موضوع منجر به پنج سال حبس برای مرد شود؛ حق طلاق به زوجه به دلیل عسر و حرج داده می شود.

سایر شرایطی که می‌توان لایحه برای عسر و حرج زوجه تنظیم کرد؛ چیست؟

شرایطی که در سرتیتر قبل ذکر شد؛ سه شرط از ۱۲ شرط مهمی است که زوجه می تواند طبق آنها لایحه برای عسر و حرج تنظیم کند. سایر شرایط عبارتند از:

خودداری مرد از دادن نفقه: در صورتی که مرد از دادن نفقه و سایر حقوق واجب زن به مدت شش ماه یا بیشتر خودداری کند؛ مثلاً از تامین مسکن برای زوجه استنکاف کند؛ زوجه می تواند با تنظیم لایحه برای عسر و حرج تقاضای طلاق دهد.

بدرفتاری زوج: بدرفتاری زوج مانند تهمت، توهین و کتک کاری به گونه‌ای که ادامه زندگی غیر قابل تحمل باشد؛ به زن اختیار طلاق را می دهد.

بیمار بودن مرد: بیماری های جسمی که غیر قابل درمان و خطرناک هستند و باعث در خطر افتادن سلامتی زن می شوند؛ یا بیماری های روانی یا بیماری هایی که مانع از برقراری رابطه زناشویی می شود؛ به زوجه اختیار طلاق را می دهد و زوجه می تواند با تنظیم لایحه برای عسر و حرج اقدام به طلاق کند. مدارک پزشکی مستدل و نظر پزشکی قانونی، نظر روانشناس و روانپزشک مورد اعتماد دادگاه از جمله دلایلی است که می توان با توجه به آنها لایحه برای عسر و حرج زوجه تنظیم کرد.

اشتغال مرد به شغلی که باعث لکه دار شدن حیثیت زن می شود؛ بچه دار نشدن مرد پس از گذشت ۵ سال از زندگی مشترک و ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اول و دوشیزه ماندن زوجه در مدت طولانی پس از ازدواج به دلیل عدم رابطه مرد با زن از دیگر شرایطی است که زوجه با تحقق آن می ‌تواند لایحه برای عسر و حرج تنظیم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×