لایحه توقف عملیات اجرایی

لایحه توقف عملیات اجرایی (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه توقف عملیات اجرایی

نوشتن لایحه برای توقف عملیات اجرایی

نوشتن لایحه برای توقف عملیات اجرایی معمولا به یک دستور مقطعی گفته می شود که در آن با توجه به تقاضای شخص متقاضی و همچنین حکم دادگاه به شیوه موقت انجام حکم که تماما در ضبط اجرایی است، تا زمان روشن شدن تکلیف، حق و حقوق کلیه ذینفعان راکد می ماند.  پس از آنکه عملیات و روند مربوط به حکم اجرا شد یا به عبارتی اجرای سند مذکور ضروری گردید آنچه که مهم و به عنوان یک اصل شناخته می شود ماندگاری و دوام اجرا شدن حکم طی سال های متمادی است، جز در مورد هایی که ضابطه جواز ، ضبط کردن، وقفه و یا تعویق انجام حکم را داده باشد که با توجه به مبحث آن می تواند مرتبط به هریک از ماخذ متنوع عمومی، نهضت ، شبه قضایی، اداری و یا آداب و رسوم و قضاوت های خارجی باشد.

دعاوی بطلان عملیات اجرایی فقط مخصوص صاحب و کسی  که حکم به ضرر او داده شده است و دعاوی ثالث آن واخواهی ثالث اجرایی است که از هر لحاظ نسبت به دعاوی بطلان متمایز است.

در چه صورتی می توان لایحه توقف عملیات اجرایی را به دادگاه عرضه کرد؟

در مواردی می توان تقاضای توقف عملیات اجرایی را  به دادگاه عرضه کرد که عبارتند از:

•فوت محکوم علیه

در صورتی که شخص محکوم  فوت کند ، بایستی وارثان متوفی یا مسئول مال و املاک محجور  طرف دعوا واقع شوند. در این صورت عملیات اجرایی تا معلوم شدن وراث و یا مشخص شدن قیم برای  فرد محجور راکد می گردد.

•رضایت محکوم له

اگرچه شخصی ‌که دستور توقیف اجرا به سود او صدور یافته ، رضامندی کتبی خویش را بر پایه وقفه یا تعویق در اجرای عملیات اجرائیه به دادگاه عرضه کند ، دادگاه حکم توقف را صادر می کند.

•تقاضای صاحب مال ضبط شده به داشتن حق از مال

در صورتی که مال و اموال ضبط شده دارای مالک باشد بازدارنده اجراییه نخواهد بود به استثنای اینکه مالک اموال ضمن یک تقاضا نامه، مدعی  حق تملک به همه یا قسمتی از اموال باشد، که اگرچه استناد او مبرهن و منطقی باشد، دادگاه فرمان توقف عملیات اجرایی را صادر می کند.

•برابر نبودن اموال گزارش شده از محکوم با حقیقت

در صورتی که در زمان انجام حکم معلوم شود مال و اموال گزارش شده به شخص محکوم شده تعلق ندارد یا اوصاف گزارش شده از سوی مدعی دعوی با اوصاف حقیقی مال و اموال هماهنگی ندارد، دادگاه تا تصحیح مسئله ذکر شده،اجرای حکم را راکد نگه می دارد.

•ارائه شکایت نامه اعتراض به وسیله محکوم علیه

چنانچه محکوم علیه در هیچ کدام از مرحله های باز پرسی حضور نداشته و همچنین بخشنامه وابسته به پرونده را اخذ نکرده باشد و حکم صادره بر علیه او ، غیابا صورت گیرد، می تواند در این صورت اعتراض نماید . چنانچه قرار قبول اعتراض صدور یابد به قصد وقفه انداختن عملیات اجرایی خواهد بود.

•ارزش بها نداشتن

در صورتی که محکوم به، به بیانی دیگر آن چیزی که ضبط شده ارزش بها نداشته باشد، اجرای حکم را می تواند راکد نماید.

•اعاده دادرسی

از موارد دیگری که می توان تقاضای توقف عملیات اجرایی را به دادگاه ارائه کرد اعاده دادرسی است. در صورتی که بعد از صادر شدن حکم صریح ، علت جدیدی پیش آید که پیش از این در مراحل بازبینی نبوده و این علت به سود محکوم علیه باشد می تواند درخواست اعاده دادرسی دهد چنانچه این تقاضا قبول شود فرمان توقف این عملیات صدور می یابد.

•مرور زمان

چنانچه از موعد صادر شدن اجراییه بیشتر از ۵ سال سپری شده باشد در این مدت زمان محکوم له، اقدام به پی جویی و پیگیری اجرای حکم نکرده باشد اجرائیه بی تاثیر بوده و دیگر  وصول شدنی نخواهد بود.

•دادنامه تجدید نظر بعد از حکم حتمی به علت عذر

در صورتی محکوم علیه با علل منطقی بعد از حتمی شدن حکم آغازین،  دادنامه تجدید نظر داده و با تقاضای او موافقت شود می تواند فرمان توقف عملیات را تقاضا کند.

مراحل صدور لایحه توقف عملیات اجرایی

باید گفت دادگاه حین توقف عملیات اجرایی از متقاضی تضمینی را دریافت می کند، در این صورت در زمان طرح این تقاضا بایستی مقدار تضمین را معلوم کند و به متقاضی اخطار دهد که در موعد مقرر آن مبلغ را پرداخت کند و فیش آن را پیوست پرونده کند‌.

در ماده ۵ قانون اصلاح برخی از مفاد ضوابط ثبت و قوانین دفاتر رسمی بدین صورت است که چنانچه مبحث سند لازم الاجرا مبلغ معینی باشد و خواهان این مبلغ را پرداخت کند ان وجه در صندوق محل ضبط می شود و تضمینی دیگر گرفته نخواهد شد.

چنانچه مدعی در مدت زمان مقرر شده تضمین را پرداخت نکند دادگاه رد تقاضای مدعی را صادر می کند و این قرار صادره حتمی خواهد بود. اما اگر مبحث سند لازم الاجرا مبلغ معینی نباشد تضمین برابر با خواسته دریافت می شود. دادگاه در هر وهله از بررسی تقاضای توقف عملیات اجرایی را شنود می کند و در حقیقت تقاضا کردن آن منحصر و مشروط به مدت زمان خاصی نیست.

اقسام قرار لایحه توقف عملیات اجرایی

قرار لایحه توقف عملیات اجرایی در بردارنده انواع مختلفی است که عبارتند از:

•توقف تامینی

توقف تامینی بدین معنی است که محکوم علیه به صورت گذرایی از بکارگیری اموال خود نهی می شود تا قرار توقف از نوع تامین رفع شود. این عمل جهت حفظ حق و حقوق شخص محکوم له می باشد.

•توقیف اجرایی

از دیگر انواع قرار توقف عملیات اجرایی می توان به توقیف اجرایی اشاره کرد و بدین مفهوم است که ضبط مال و اموال محکوم علیه به وسیله اجرای دادگاه است که این امر مانع از بکارگیری صاحب در مال و اموال خود می باشد.

چگونه کار خود را به بهترین وکیل توقف عملیات اجرایی بسپاریم؟

مناسب ترین وکلا برای شما افرادی هستند که مهارت و تبحر کافی در توقف عملیات اجرایی دارند. جهت تعیین مناسب ترین وکیل بایستی دارای شرایط زیر باشد:

•پیشینه شغلی و نرخ پیشنهادی از چندین وکیل

•پیشنهاد متنی از چندین وکیل ماهر و کاربلد در کار خود

•نرخ مربوط به مشاوره اولیه

•امتیاز دیگر کاربران به این وکیل ها

تنها کافی است تقاضای خود را درج کرده تا موارد ذکر شده را از چندین وکیل متبحر اخذ نمایید. ناگفته نماند هزینه دریافت وکیل جهت این امر همواره درصدی از وجه مورد مطالبه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×