لایحه اخذ خسارت از بیمه

لایحه اخذ خسارت از بیمه (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه اخذ خسارت از بیمه

نکات مهم برای نوشتن لایحه اخذ خسارت از بیمه در خصوص اخذ خسارت از بیمه

پرداخت خسارت بخش زیادی از تصادف های رانندگی، توسط بیمه انجام می شود،  اما آگاهی از مراحل دریافت بیمه به صورت حقوقی یکی از موضوعات مورد توجه است که در این متن می خواهیم در مورد آن نکاتی مهم را بیان کرده و در مورد نوشتن لایحه و لایحه اخذ خسارت از بیمه مطالبی را بیان کنیم.

در مورد  نوشتن لایحه  و لایحه اخذ خسارت از بیمه چه می دانید ؟

اولین نکته آن است که خسارت ها به دو گونه هستند:

خسارت های بدنی و یا جانی

خسارت های مالی

خسارت های معنوی

خسارت های بدنی همان طور که از نام آن ها مشخص است، خسارت ها و صدماتی است که به بدن وارد می شود مثل شکستگی، فوت، قطع عضو و یا از کار افتادگی دائم یا موقت فرد آسیب دیده. در قانونی که مربوط به بیمه اجباری است، خسارت های بدنی باید توسط بیمه پرداخت شود. حال این خسارت ها می تواند مربوط به شخص ثالث باشد یا راننده ای که باعث حادثه شده است.

نوع دیگر از خسارت ها، خسارت های مالی ایست، در این مورد بیمه فقط خسارت هایی که به شخص ثالث وارد شده را مورد جبران قرار می دهد و در مورد خسارت های وارده به شخصی که مسبب حادثه بوده است جبرانی صورت نمی گیرد.

اگر شخص ثالث  آسیب دیده در حادثه ی تصادف دچار خسارت های معنوی شود،  این خسارت معنوی توسط بیمه قابل پرداخت نیست و نمی تواند آن را از شرکت بیمه دریافت نماید.  مستندا به مواد قانون  مسئولیت مدنی و یا به قانون مجازات اسلامی، فرد آسیب دیده می تواند با یک شکواییه و یا درخواست حقوقی خسارت های معنوی وارد شده به آن را از فردی که مسبب حادثه شده است، دریافت نماید.

در لایحه اخذ خسارت از بیمه باید جهات خسارت و انواع آن مشخص باشد و به درستی مورد توجه قرار بگیرد.  نکات  بالا می تواند به شما در نوشتن لایحه اخذ خسارت از بیمه  کمک کند.

تمامی دارندگان وسایل نقلیه باید، وسایل خود را بیمه نمایند ولی این سوال پیش می آید که دارنده ی وسیله ی نقلیه کیست ؟

دارنده ممکن است مالک وسیله ی نقلیه باشد و یا آن که فردی ایست که با اجازه ی مالک وسیله نقلیه، اقدام به تصرف آن نموده است. پس در واقع دارنده می تواند مالک یا متصرف باشد. در نوشتن لایحه اخذ خسارت از بیمه باید دقیقا مشخص گردد که دارنده ی وسیله ی نقلیه مالک است یا متصرف؟

نوشتن لایحه اخذ خسارت از بیمه به چه صورت است ؟

در یک تصادف رانندگی فردی دچار خسارت شده است و وسیله ی نقلیه ای که این حادثه را به وجود آورده،  دارای بیمه نامه ی شخص ثالث است. فرد خسارت دیده که مسبب حادثه نیست می تواند خسارت های خود را از شرکت بیمه دریافت نماید ولی اگر این شرکت از پرداخت خسارات جلوگیری نمود، با ارائه ی یک شکایت کیفری و یا حقوقی و با عنوان مطالبه ی خسارت، می توان از شرکت بیمه و فرد مسبب حادثه شکایت نمود و بعد از برگزاری جلسات دادگاه و اخذ رای، خسارات وارده را از شرکت بیمه دریافت نمود. همچنین اگر خسارت هایی به راننده ی مقصر وارد شده باشد، این خسارت ها نیز قابل جبران است.

نوشتن لایحه اخذ خسارت از بیمه  در حالت های مختلف به چه صورت انجام می شود:

نوشتن لایحه در صورتی که راننده ی مقصر فاقد گواهینامه ی راهنمایی و رانندگی است:

 از نکات دیگری که در هنگام نوشتن لایحه اخذ خسارت از بیمه باید مورد توجه قرار بگیرد، آن است که اگر در یک تصادف رانندگی یکی از طرفین فاقد گواهی ‌نامه راهنمایی و رانندگی باشد، صرف نداشتن گواهینامه مقصر حادثه به حساب نمی‌آید؛  بلکه باید بررسی ‌های لازم انجام شود و علت اصلی تصادف مشخص شود. راننده ی  فاقد گواهینامه به ‌علت تخطی از قانون ممکن است مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد و به خاطر این کار جریمه شود.  در نوشتن لایحه اخذ خسارت از بیمه  دقت نمایید که اگر  فردی بدون گواهینامه اقدام به رانندگی کند و مقصر تصادف نیز باشد در این حالت باز هم شرکت بیمه مکلف است خسارت ‌های به ‌وجود آمده را  پرداخت نماید زیرا متعهد به پرداخت آن شده است و صرف نداشتن گواهی ‌نامه فرد مقصر، شرکت بیمه را از پرداخت خسارت مبری نمی‌کند. اما افراد فاقد گواهینامه حتما باید به این نکته توجه کنند که بدون گواهینامه اقدام به رانندگی نکنند زیرا در هنگام بروز اتفاق و پس ‌از پرداخت بیمه توسط شرکت بیمه،  بیمه می‌تواند خسارت‌ ها را از راننده مقصر فاقد گواهینامه مطالبه کند.

پاسخ به چند سوال در نوشتن لایحه اخذ خسارت از بیمه

در هنگام نوشتن لایحه اخذ خسارت از بیمه  ممکن است سوالاتی پیش آید که در زیر به آن ها پاسخ می دهیم:

 تصور کنید تصادفی بین یک موتور سیکلت و یک خودرو اتفاق افتاده‌ است و راننده موتورسیکلت بدون گواهینامه بوده ‌است و فرد مقصر حادثه راننده خودرو هست. در این حالت باز هم شرکت بیمه متعهد است که خسارت را به فرد راکب موتور سوار پرداخت نماید اما در مرکز  پلیس راهبر از فرد  موتور سواری که بدون گواهینامه اقدام به رانندگی می‌کند،  یک تعهد کتبی اخذ می شود  که دیگر این کار خود را تکرار نکند.

 در نوشتن لایحه اخذ خسارت از بیمه دقت نمایید  که سه حالت وجود دارد که  شرکت بیمه  به فرد یا  افراد خسارت ‌دیده از  حادثه خسارت  پرداخت می کند  اما بعد از پرداخت خسارت به افراد مراجعه می‌کند و بیمه پرداختی خود را استرداد می‌کند آن سه حالت  به شرح ذیل است:

یک:  اگر در تصادف رانندگی عمد وجود داشته باشد.

 دو: اگر راننده در حین رانندگی از مواد روان‌ گردان استفاده کرده باشد و یا در هنگام رانندگی در حالت مستی باشد.

سه: اگر فرد راننده گواهینامه نداشته باشد یا گواهینامه ‌ای متناسب با وسیله نقلیه مورد نظر نداشته باشد.

 در لایحه اخذ خسارت از بیمه  دقت نمایید که اگر این سه مورد بالا اتفاق بیافتد، شرکت بیمه بعد از پرداخت خسارت مالی و بدنی به اشخاصی که از این حادثه زیان‌ دیده اند به فرد مقصر رجوع کرده و خسارت خود را مطالبه می‌کند.

 ممکن است خودرو و موتورسیکلت در خط ویژه تصادفی بین آن ‌ها اتفاق بیفتد در این حالت هر دوی آن ‌ها یعنی هم خودرو و هم موتورسیکلت مقصر حادثه هستند و معمولاً دادگاه در این‌گونه موارد حکم به پنجاه پنجاه می‌دهد یعنی پنجاه درصد از خسارت توسط بیمه پرداخت می ‌شود و پنجاه درصد آن توسط خود شخص یعنی راننده خاطی پرداخت می ‌شود.

وکیل برای تخلفات اداری

لایحه در خصوص تعدد جرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×