لایحه در خصوص تعدد جرم

لایحه در خصوص تعدد جرم (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه در خصوص تعدد جرم

قوانین زیادی پیرامون مسائل حقوقی وجود دارد. بر اساس این قوانین لایحه های مختلفی نوشته می شود. تعدد جرم یکی از موضوعات بسیار مهمی است که وجود دارد. لایحه در خصوص تعدد جرم یکی از لایحه هایی است که بسیار نوشته می شود و نوشتن آن نیاز به دقت بالایی دارد. برای بررسی بیشتر لایحه در خصوص تعدد جرم ابتدا باید دانست که تعدد جرم چیست. ممکن است با خود فکر کنید که از لایحه در خصوص تعدد جرم چه می دانید. نکات مختلفی پیرامون این موضوع وجود دارد که در بخش های بعدی به آن ها می پردازیم؛ بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم که با ما همراه باشید.

تعدد جرم چیست؟

برخی از افرادی که قصد دارند لایحه در خصوص تعدد جرم بنویسند، دوست دارند درباره ی این مسئله بیشتر بدانند. اگر یک شخص در زمینه ی اتهاماتی که به او وارد شده است به صورت قطعی به محکومیت کیفری نرسیده باشد، اما جرایم دیگری را انجام داده باشد، این موضوع مطرح می شود که فرد جرم های متعددی را مرتکب شده است. یکی از چیز هایی که جرایم را تشدید می کند مسئله ی متعدد بودن جرم است. نکته ای که در این جا بسیار مهم است این است که اگر یک جرم مقدمه ی یک جرم دیگر باشد موضوع متعدد بودن جرایم مطرح نیست. به عنوان مثال شخصی که سارق است برای انجام سرقت باید بدون اجازه وارد خانه ی دیگری شود و سپس جرم اصلی و مورد نظر خود را که همان سرقت است، انجام دهد. در اینجا دیگر جرم بدون اجازه وارد شدن به خانه ی دیگران حساب نمی شود و همان جرم اصلی در نظر گرفته می شود. چرا که وارد شدن بدون اجازه به منزل دیگران مقدمه ی جرم سرقت است. به همین دلیل است که این امر در لایحه در خصوص تعدد جرم نیز ذکر نمی شود. این نکته بسیار مهم است که بدون جرم مقدماتی جرم اصلی امکان انجام شدن ندارد. این امر را می توان با مثالی که زده شد به خوبی تطبیق داد.

انواع تعدد جرم

متعدد بودن جرایم دارای انواع مختلفی هستند. جرم مادی و جرم معنوی. جرم معنوی دارای سنگین ترین مجازات است. به عنوان مثال می توان به فردی اشاره کرد که بدون داشتن گواهینامه رانندگی، پشت رل می نشیند و باعث کشته شدن یک نفر می شود. در اینجا علاوه بر کشتن یک نفر جرم رانندگی بدون گواهینامه نیز در نظر گرفته می شود.

نکات پیرامون لایحه در خصوص تعدد جرم

مجازات در جرایم حدی با جرایم تعزیری متفاوت است. این دو نوع جرم در خصوص متعدد بودن جرایم صدق می کنند. یعنی وجود چند جرم می تواند یا تعزیری باشد و یا حدی. مجازات در جرایم متعدد تعزیری یک و نیم برابر آن جرم می باشد. به این صورت که اگر فردی به یک جرم تعزیری محکوم شود و حکم محکومیت آن قطعی باشد و از زمان صدور حکم قطعی تا زمان حاصل شدن اعاده حیثیت یک جرم تعزیری دیگر نیز مرتکب شود. فراموش نشود که هر کدام از جرایم باید تعزیری درجه یک تا درجه شش باشند. کسی که دارای سه جرم قطعی باشد که و جرم های او دارای مقررات تکرار جرایم را داشته باشد، تخفیف در مجازات شامل او نمی شود. تکرار جرم یعنی یک جرم یکسان را را بیش از یکبار انجام دادن. در غیر این صورت اگر جرم فرد دارای مجازات حداقل و حداکثر باشد قاضی می تواند مجازات را کاهش داده و آن را تقلیل دهد. یک مورد دیگر این است که قاضی می تواند مجازات مجرم را تا نصف کاهش دهد؛ این امر در صورتی قابل انجام است که مجازات ثابت یا فاقد حداقل باشد.

نکاتی که در بالا گفته شد در خصوص جرایم تعزیری بود. مجازات در جرایم حدی بسیار سختگیرانه تر اعمال می شوند. چرا که مجازات این نوع جرایم توسط قانون گذار به صورت مشخص و شفاف ذکر شده اند. اگر برای یک شخص سه بار مجازات حدی قطعی به اجرا درآمده باشد، دفعه ی چهارم آن فرد اعدام می شود.

نکات تعدد جرم در خصوص کودکان و نوجوانان

مجازات برای کودکان و نوجوانان با بزرگسالان متفاوت است. باید دانست که قوانین تکرار جرم در خصوص کودکان و نوجوانان صدق نمی کند. چرا که آثار کیفری در محکومیت آن ها وجود ندارد.  قوانین در زمینه ی متعدد بودن جرایم برخلاف تکرار جرایم در قبال کودکان انجام می شود. اما باید بدانیم که کودکان در قوانین اسلامی به هیچ عنوان به جزا محکوم نخواهند شد. بنابراین بسیاری از افراد می پرسند پس نتیجه ی انجام جرم توسط کودکان و نوجوانان چیست؟ در خصوص کودکان کار های تربیتی و تامینی در نظر گرفته می شود. در خصوص نوجوانان نیز مجازات های خفیفی اتخاذ می شود.

نکات دیگری نیز پیرامون لایحه در خصوص تعدد جرم وجود دارد که می تواند بسیار مهم باشد. همانطور که گفته شد قوانینی که در خصوص تعدد و تکرارجرم وجود دارند باهم فرق دارند و هر کدام دارای قوانین خاص خود هستند. اگر فردی مرتکب دو جرم شوند و این جرم ها دارای مجازات حدی باشند، سنگین ترین آن ها برای فرد به اجرا گذاشته می شود. به عنوان مثال اگر فردی به دو مجازات اعدام و تبعید محکوم شود، مجازات اعدام برای او اعمال می شود. قذف کردن دیگران نیز دارای نکاتی است. به عنوان مثال اگر یک نفر بیاید و افرادی را قذف کند و آن افراد یکجا از مجرم شکایت کنند بیش از یک مجازات برای آن فرد انجام نمی شود. اما اگر آن افراد بیایند و هر کدام جداگانه شکایت کنند به تعداد آن شکایت ها آن فرد مجازات می شود. جرایمی که در درجه های 7 و 8 هستند و همچنین تعزیری می باشند، اجرای مقرراتی که مربوط به متعدد بودن جرم ها هستند در خصوص آن ها انجام نمی شود. در زمینه جرایمی که تعزیری هستند امکان تعلیق اجرای مجازات وجود دارد و قاضی بنا بر شرایط می تواند اجرای مجازات مجرم را تعلیق کند. به طور کلی در این موضوع اشد مجازات بسیار مورد توجه است و برای انجام آن قانون پافشاری خاصی دارد. مجازات افرادی که مرتکب جرایم متعدد می شوند معمولا اشد آن ها است. اشد مجازات یعنی شدیدتر، یعنی برای فرد مجازاتی تعیین می شود که شدیدتر از سایر مجازات های تعیین شده است. فراموش نشود که نکات بسیار زیاد دیگری در این خصوص وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×