لایحه جرم تخریب

لایحه جرم تخریب (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه جرم تخریب

نوشتن لایحه برای جرم تخریب

لایحه جرم تخریب و مجازات آن

تخریب در لغت به معنای خراب کردن است. این لغت در اصطلاح حقوقی به تمام اعمالی اطلاق می شود که باعث تلف کردن و آسیب رساندن به اموال خواهد شد. مطابق قانون، آتش سوزی نیز در همین دسته قرار خواهد گرفت چرا که می تواند باعث تخریب اموال و اشیا شود. جرم تخریب از جمله جرایمی است که در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است. با توجه به اینکه جرم تخریب از جمله جرایم مهم حقوقی می باشد، باید در هنگام نوشتن لایحه جرم تخریب به نکات مهمی توجه کرد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. قانونگذار جرم تخریب را تعریف نکرده است اما با توجه به مواد قانونی و رویه قضایی، می توان جرم تخریب را اینگونه تعریف کرد که تخریب شامل آسیب زدن عمدی به اموال شخص حقیقی و یا حقوقی، به صورت کلی یا جزئی می باشد. با توجه به تعریف مذکور، می توان به این نکته اشاره کرد که یکی از لازمه های جرم تخریب ورود ضرر و زیان به دیگری خواهد بود و بدون تحقق این شرط، جرم تخریب محقق نشده است. به علاوه باید به این موضوع نیز توجه داشت که ورود ضرر به هر طریقی ممکن است و تفاوتی ندارد که با چه وسیله و به چه صورتی این جرم انجام شود. از آنجایی که میزان تخریب را با توجه به مواد قانونی نمی توان مشخص کرد و معیاری در این زمینه وجود ندارد، معیار این تشخیص عرفی خواهد بود.

شرایط تحقق جرم تخریب

برای تحقق جرم تخریب نیاز به وجود قصد مجرمانه می باشد. شخصی که اقدام به صدمه زدن به اموال دیگران می کند، باید آگاهانه و با قصد و نیت مجرمانه این عمل را انجام داده باشد. در هنگام نوشتن لایحه جرم تخریب هم باید به این نکات توجه کرد. جرم تخریب از جمله جرایمی می باشد که عمدی است و تحقق آن منوط به از بین بردن اموال شخص خواهد بود. عنصر مادی جرم تخریب به صورت فعل خواهد بود و ناشی از انجام عمل خارجی می باشد لذا به صرف وجود انگیزه مجرمانه، نمی توان شخصی را مجازات کرد و نتیجه عمل وی باید در عالم خارج نمود پیدا کند. در این حالت می توان گفت که ترک فعل نمی تواند عنصر مادی این جرم را تشکیل دهد اما این موضوع مانع از مطالبه خسارت و مسئولیت مدنی نخواهد بود. همانگونه که در قانون مسئولیت مدنی به این موضوع اشاره شده است. در این قانون چنین مقرر شده است که اگر کسی به طور عمدی و یا به دلیل بی احتیاطی و یا بدون مجوز قانونی به جان،آزادی، شهرت، سلامتی و… لطمه ای وارد کند و موجب ضرر مادی و یا معنوی شود مسئول جبران خسارت خواهد بود.

جرم تخریب در قانون

در قانون، مجازات جرم تخریب مقرر شده است. با توجه به مواد قانونی می توان گفت که تخریب اموال علاوه بر اینکه نسبت به اموال عمومی خواهد بود، می تواند نسبت به اموال خصوصی نیز صورت پذیرد. برای مثال می توان به اصل چهلم قانون اساسی اشاره کرد که هیچ شخصی نمی تواند حق خویش را وسیله ای برای ضرر رساندن به دیگری قرار داده و باعث آسیب به دیگری شود. در اصل بیست و دوم این قانون نیز چنین مقرر شده است که حیثیت، مال، جان و… شخص در امان می باشد و جز در مواردی که قانون مشخص کرده است تعرض مجاز نخواهد بود. براساس بخش تعزیرات از قانون مجازات اسلامی، هر شخصی که اشیای منقول متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس محکوم خواهد شد. علاوه بر این در ماده دیگری نیز چنین مقرر شده است که چنانچه کسی اشیای منقول و یا غیر منقول متعلق به دیگری را به طور عمدی تخریب و یا تلف کند و یا باعث از کار افتادن آنها شود، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

نمونه لایحه جرم تخریب

در ذیل به یک نمونه لایحه جرم تخریب اشاره می کنیم تا با نحوه ی نوشتن لایحه در این زمینه آشنا شوید.

ریاست محترم دادگاه کیفری دو….. شهرستان…..

با سلام و احترام

 برگ وکالت نامه فوق به وکالت از ناحیه ی متهم آقا / خانم….. در برابر شاکی آقا / خانم….. و کیفر خواست دادستان شهرستان….. با موضوع تخریب و ورود به عنف خدمت شما تقدیم می گردد. شکایت مذکور و کیفر خواستی که صادر شده است، دارای اعتبار نمی باشد و با توجه به اینکه اصول قانون اساسی در آن رعایت نشده است، شایسته رد خواهد بود لذا از محضر محترم دادگاه تقاضای رسیدگی را دارم. در وهله اول باید به این موضوع اشاره کرد که شاکی در اظهارات خود در برابر بازپرس مدعی شده است که با همسر خود دچار اختلاف بوده اند و به دلیل وجود اختلافات، متهم بدون کسب اجازه وارد منزل مشترک شده است. همانطور که مستحضر هستید، اقامتگاه قانونی زوجه اقامتگاهی خواهد بود که زوج تعیین کرده است. از آنجایی که علقه زوجیت بین شاکی و متهم  قطع نشده و همچنان وجود داشته است، ورود به عنف صورت نگرفته و متهم وارد منزل خودش شده است. تنها به این دلیل که شاکی اقدام به بیرون کردن موکل کرده است را نمی توان به معنای ورود به عنف در نظر گرفت. علاوه بر این در بخشی از شکواییه به جرم تخریب اشاره شده است. لازمه جرم تخریب، ورود ضرر و زیان به دیگری خواهد بود که در این مورد، هیچ گونه ضرری به شاکی وارد نشده است و جرم تخریب صورت پیدا نکرده است. از آنجایی که موکل برای ورود به خانه با تعویض قفل مواجه شده است، از کمک کلید ساز استفاده کرده تا وارد خانه خودش شود. با توجه به این اصل معروف که اذن به شی اذن به لوازم آن می باشد و متهم جرمی مرتکب نشده است، از طرفی با توجه به این موضوع که وجود انگیزه مجرمانه در این دو اتهام، قابل تصور نخواهد بود، می توان گفت که بزه های مذکور صورت نگرفته اند. با عنایت به مطالب فوق در لایحه تقدیمی، از دادگاه محترم تقاضای بررسی و رسیدگی و صدور حکم شایسته را در جهت برائت موکل دارم.

با تشکر و تجدید احترام

جرم تخریب چیست؟

در جامعه ای که قوانین و مقرراتی برای حفاظت از اموال افراد دارد، قانونگذار وظیفه دارد که با استناد به این قوانین از هرگونه آسیب به اموال اشخاص ممانعت کند؛ اما پیش می آید که اموال فردی اعم از منقول یا غیر منقول، توسط فرد یا افراد دیگری مورد تخریب و آسیب قرار می گیرد و در واقع جرم تخریب واقع می شود؛ در این موقع شخص با نوشتن لایحه دفاعیه جرم تخریب، و تقدیم آن به مرجع دارای صلاحیت می تواند به شکایت خود رسیدگی کند.

لایحه جرم تخریب یکی از انواع لوایح دادگاهی می باشد که موارد استفاده ی آن زمانی است که اموال خصوصی یا دولتی به عمد تخریب شده و صدمه دیده باشند.

تخریب در لغت به معنای صدمه زدن و آسیب وارد کردن است و زمانی که این عمل به عمد به اموال افراد دیگر صورت پذیرد، جرم اتفاق افتاده است . این صدمه زدن یا جزئی است یا کلی و یا از کار افتادن کلی مال را در پی دارد.

آیا تخریب اموال خود، جرم محسوب می شود؟

در قسمتی از تعریف جرم تخریب آمده است که جرم «علیه اموال دیگران صورت گرفته باشد»؛ یعنی اگر شخصی به اموال خودش اعم از منقول یا غیر منقول آسیبی بزند، شامل این جرم نخواهد شد. مثلا اگر شخصی به ماشین خود صدمه ای وارد کند، خانواده ی وی نمی توانند علیه او شکایت کنند؛ زیرا که جرم تخریب در مواردی صدق می کند که اموال مربوط به شخص دیگری باشد.

عوامل موثر بر تحقق جرم تخریب

در قوانین و مقررات مربوط به جرم تخریب، معیاری برای اندازه گیری و سنجش میزان تخریب اموال وجود ندارد.

بنابراین، در این مواقع عرف است که می توان بر اساس آن میزان تخریب مالی را تعیین کرده و حکم را صادر کرد؛ از طرفی دیگر، یکی از شروط اصلی تحقق جرم تخریب، وارد شدن ضرر به شخص متضرر می باشد. اگر ضرری وارد نشود پس جرمی صورت نگرفته است.

از دیگر عوامل تحقق جرم تخریب می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

جرم تخریب عمدی باشد.

در هنگام ارتکاب تخریب، باید قصد و نیت عمدی وجود داشته باشد تا جرم صورت بگیرد. در واقع شخص عامدانه به اموال فردی آسیب وارد کرده و او را متضرر کرده است.

اما اگر شخصی بدون قصد و نیت، به مال دیگری آسیبی وارد کند، جرمی صورت نگرفته و فقط مسئولیت مدنی خواهد داشت و مسئولیت کیفری بر عهده ی او نخواهد بود.

وقتی اموال ما توسط شخص یا اشخاصی با نیت و قصدی عامدانه دچار آسیب و صدمه می شوند، قانونگذار به دفاع از حق ما پرداخته و برای ما این حق را قائل می شود که بتوانیم با نوشتن لایحه دفاعیه جرم تخریب، به احقاق حق خود بپردازیم  و اینگونه خسارت وارد شده جبران گردد.

جرم تخریب جز جرائمی است که قابل گذشت می باشد؛ یعنی شخص متضرر می تواند در فرآیند رسیدگی به شکایتش، از جرم فرد شاکی چشم پوشی کرده و آن را متوقف کند. در صورتی که جرم شخص جنبه ی عمومی داشته باشد، دادستان می تواند به پیگیری جرم بپرداز

ارتکاب جرم دارای فعل مثبت خارجی باشد

جرم تخریب به مانند دیگر جرایمی که با قصد مجرمانه صورت می گیرد، باید رفتار و فعلی خارجی برای ارتکاب جرم، صورت بگیرد؛ یعنی عملی فیزیکی باعث صدمه و آسیب جزئی یا کلی به اموال دیگران صورت پذیرد که در این صورت جرم صورت گرفته است.

زمانی که ترک فعلی باعث آسیب به اموال غیر شود، این عمل جرم تخریب نیست اما از لحاظ مدنی شخص موظف به پرداخت خسارت خواهد بود.

آنچه که مورد تخریب واقع شده است

هر آنچه که متعلق به شخص حقیقی یا حقوقی بوده و ارزشمند است، می تواند موضوع مورد تعرض باشد. حال آنکه آن شی منقول یا غیر منقول باشد.

مواد قانونی که متناسب با لایحه دفاعیه جرم تخریب می باشد، به شرح زیر می باشد:

ماده 677 قانون مجازات اسلامی(تعزیرات)

در این ماده قانونی ذکر شده است که: «اگر کسی اشیای منقول و غیر منقول متعلق به دیگری را تخریب کند یا اگر کل مال یا قسمتی از آن را خراب کند یا این مال را از کارایی خارج کند، در صورتی که میزان خسارت وارده یکصد میلیون ریال یا کمتر باشد، به جزای نقدی تا دو برابر معادل خسارت وارده محکوم خواهد شد.( اصلاحی به موجب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399)

در گذشته برای کسی که جرم تخریب را انجام می داد، مجازات حبس تعزیری6 ماهه تا 2 سال در نظر می گرفتند؛ اما در اصلاحیه آن در سال 99، جریمه نقدی جایگزین حبس شد.

ماده 678 قانون مجازات اسلامی(تعزیرات)

بر طبق این ماده: تخریب و آتش سوزی اگر توسط مواد منفجره صورت پذیرد و  اموال منقول و غیر منقول غیر دچار آسیب شود، مجازات برای مرتکب جرم، 2 تا 5 سال حبس تعیین شده است.

ماده 675 قانون مجازات اسلامی(تعزیرات)

هر کس عمداً عمارت یا بنا یا کشتی یا هواپیما یا کارخانه یا انبار و بطور کلی هر محل مسکونی یا معد برای سکنی یا جنگل یا خرمن‌ یا هر نوع محصول زراعی یا اشجار یا مزارع یا باغهای متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود.

تبصره ۱ – اعمال فوق در این فصل در صورتی که به قصد مقابله با حکومت اسلامی باشد مجازات محارب را خواهد داشت.

تبصره ۲ – مجازات شروع به جرائم فوق شش ماه تا دو سال حبس می‌باشد.

نوشتن لایحه دفاعیه جرم تخریب چگونه است؟

برای نوشتن لایحه دفاعیه جرم تخریب، فرد متضرر باید مشخصات کامل مال آسیب دیده ی خود را بنویسد؛ این شخص باید ابزار و وسایل ارتکاب جرم و همچنین نحوه ی انجام جرم را کاملا تشریح کند. در ضمن تمامی مدارک و اسنادی که دال بر مجرم بودن متهم است نیز به همراه خود به دادگاه بیاورد تا قاضی با بهره جستن از این موارد و همچنین شهادت گواهان، حکم عادلانه را صادر کند.

نوشتن لایحه دفاعیه جرم تخریب، کاری تخصصی بوده و نیازمند انتخاب وکیلی کارآزموده و یا موسسه ی حقوقی مجرب می باشد؛ تا در کمترین زمان مراحل قانونی ثبت شکایت صورت گرفته و به نتیجه ی دلخواه نائل گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×