لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو

لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو

امروزه یکی از مشکلاتی که فراوان دامنگیر افراد جامعه می شود توقیف خودرو به دلایل متعدد است و تنظیم لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو و قوانین مربوط به آن نیازمند آگاهی های حقوقی و قانونی بسیار است.

انواع توقیف خودرو و لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو

بهتر است قبل  از پرداختن به موضوع رفع توقیف خودرو، دلایل توقیف خودرو توسط قانون و اینکه توقیف خودرو در قانون به چه صورتی انجام می گیرد بپردازیم.

قانون در مصوبات خود لایحه ای برای مهلت دادن به فرد در نظر گرفته که همان، لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو است. در قانون به طور کلی توقیف خودرو به دو شکل متفاوت انجام می گیرد:

توقیف قانونی خودرو

 در این نوع توقیف، قانون اقدام به فشار و توقیف اموال جهت وصول دینی که بر گرد مدیون  است انجام می دهد. اگر بر اساس مستندات قانونی خودرویی توقیف شود مالک خودرو نمی تواند خودرو را فروخته و یا اسناد آن را به فرد دیگری انتقال دهد. آنچه واضح است توقیف خودرو در صورتی امکان پذیر است که شخصی به دیگری بدهکار  بوده که این بدهی شامل  شرایطی مانند صدور چک بلا محل و یا اجرای مهریه بوده و این امر از سوی وی انجام شده باشد. در قانون جدید در توقیف خودرو برای اجرای مهریه، اگر مرد بتواند در دادگاه اثبات کند که خودروی توقیف شده وسیله ای برای گذران زندگی و تامین نیاز های عادی روزانه اوست، می تواند تقاضای رفع توقف را از دادگاه داشته و در صورت درست بودن موضوع،  دادگاه دستور رفع توقیف خودروی مذکور را صادر می کند.

توقیف فیزیکی خودرو

در این نوع توقیف شخص امکان استفاده و کاربری از خودرو و وسایل مربوط به آن را نداشته و  با توجه به نوع توقیف خودرو، دادگاه حکم توقیف خودرو را صادر نموده و کارشناس نسبت به ارزش گذاری قیمت و ضبط خودرو اقدام می کند.

اگر فرد بدهکار مطابق دستور صریح دادگاه از پر داخت دین خود در مدت زمان مقرر خوداری کند، خودرو توسط واحد اجرای احکام دادگستری به مزایده گذاشته شده و پس از کسر هزینه های دادرسی و آنچه در قانون ذکر شده باقی مانده مبلغ مزایده را در اختیار طلبکار قرار خواهد داد.. کمک گرفتن از وکلای با تجربه و متخصص  در امور قانونی می توانند شما را در انجام اقدامات درست و قانونی مانند نوشتن لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو کمک کنند.

دلایل توقیف خودرو از نظر قانونی

آگاهی از قوانین شهروندی از ضروریات یک زندگی آرام و بدون دردسر می باشد.

اطلاع از دلایل توقیف خودرو کمکی در جهت قرار نگرفتن در این موقعیت است.

یکی از بیشترین و مهمترین تخلفات که منجر به توقیف خودروی شما می شود تخلفات رانندگی است. این تخلفات شامل: پارک در محل های ممنوع، سرعت غیر مجاز در شهر و یا جاده، همراه نداشتن گواهینامه رانندگی و مدارک بیمه، تصادفات و عدم پرداخت جریمه، تردد در ساعات و روزهای منع تردد خودرو که در شرایط خاص می تواند موجب توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ راهنمایی و رانندگی شود.

دلیل دیگری که می تواند منجر به توقیف خودروی شما شود دلایل حقوقی مانند پرداخت نمودن بدهی و ادای دین مالک خودرو می باشد. نمونه هایی حقوقی در جهت توقیف خودرو:

تصادف منجر به فوت و یا جرح

راهنمایی و رانندگی می تواند در مواقعی که تصادفی رخ داده منجر به صدمه یا فوت شخصی شده باشد وسیله نقلیه را توقیف کند.

توقیف ماشین به علت بدهی

شکایت های حقوقی و کیفری از خودرو می تواند منجر به توقیف وسیله نقلیه شما شود.

نداشتن بیمه شخص ثالث

اگر خودرو شما مدت اعتبار بیمه نامه شخص ثالث تمام شده باشد و مدارک بیمه را همراه نداشته باشید،  پلیس می تواند خودروی شما را توقیف کرده و تا رفع مشکل بیمه خودرو در توقیف می ماند.

عدم پرداخت جریمه بالای سه میلیون تومان

اگر عدم پرداخت جریمه تا سقف سه میلیون  تومان و یا بیشتر از آن باشد، پلیس می تواند خودروی شما را متوقف نموده و مهلت یک ماهه به شما ابلاغ شده و در صورت عدم پرداخت خودرو توقیف می شود.

ارتکاب دو تخلف رانندگی در یک زمان

اگر تخلف رانندگی فقط یک مورد باشد خودروی شما توقیف نمی شود ولی اگر به بطور همزمان دو تخلف یا بیشتر رخ دهد مانند: هرگونه حرکات نمایشی (حرکت به صورت مارپیچ، دور زدن درجا) تجاوز از سرعت مجاز، عبور از چراغ قرمز، سبقت غیر مجاز در مسیرهای دوطرفه و… مامور راهنمایی و رانندگی مجاز به توقیف خودروی شما بوده و خودرو به پارکینگ انتقال  داده می شود.

مصرف مشروبات الکلی یا روان گردان در هنگام رانندگی

استعمال مشروبات الکلی و مواد روانگردان در هنگام رانندگی تخلف محسوب شده و منجر به توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ می شود.

مخدوش بودن پلاک خودرو و رانندگی بدون داشتن گواهینامه رانندگی

پلاک خودرو باید ثبت در سیستم راهنمایی و رانندگی باشد و عدم ثبت یک خودرو دلیل بر غیر مجاز بودن خودرو است. رانندگی با وسیله نقلیه ای که پلاک نداشته و یا پلاک مخدوش داشته باشد و یا پس از توقف خودرو توسط ماموران راهنمایی رانندگی و استعلام مشخص شود پلاک خودرو غیر مجاز است جرم بوده و خودرو توقیف می شود.

افرادی که گواهینامه ندارند مجاز به رانندگی نیستند و تخلف در این زمینه منجر به توقیف خودرو خواهد شد.

رفع توقیف خودرو

اگر خودروی شما بنا به دلایل ذکر شده توقیف شده باشد باید با داشتن مدارک لازم و طی مراحل قانونی جهت رفع مشکل بوجود آمده توسط وکیل مطلع به قوانین اقدام نمایید تا با استفاده از لایحه در خصوص رفع توقیف، خودروی توقیف شده شما در کوتاهترین زمان  ممکن رفع مشکل از توقیف خارج شده تا شما بتوانید به کارهای خود برسید.

رفع توقیف خودرو بابت مهریه

در مواردی که زوجه اقدام به توقیف خودرو جهت دریافت مهریه اقدام نموده باشد زوج و یا وکیل وی می توانند اقدام به جریان انداختن لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو انجام  و درخواست رفع توقیف خودرو را در یکی از دفاتر قضایی ثبت نمایند.

برای نوشتن لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو نتیجه بخش تر است اگر موارد قانونی به درستی و به جا استفاده شود

ضرورت وجودی وکیل رفع توقیف خودرو در محاکم قضایی آنجا آشکار می شود که با اشتباهی کوچک و یا عدم آگاهی از یک بند و یا تبصره قانونی تمامی تلاش های وکیل و موکل را به شکست کشانده و موجب ضایع شدن وقت و هزینه آنها خواهد شد.

ممکن است توقیف خودرو بابت چک و یا حمل مواد مخدر انجام شود در این حالت کارشناسان و وکلای مجرب با دانستن اصول قانونی می توانند شما را در نوشتن لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو یاری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×