لایحه در خصوص طلاق از جانب زوج

لایحه در خصوص طلاق از جانب زوج (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه در خصوص طلاق از جانب زوج

طلاق از جانب زوج معمولا به گونه ای از طلاق گفته می شود که در آن زوج تقاضای خود را به دادگاه خانواده تقدیم می نماید . مطابق قانون مدنی کشور زوج می تواند حتی بدون اینکه زوجه راضی به جدایی باشد مبادرت به طلاق نماید و دادرسی هم تقاضای جدایی مرد را قبول می کند.  اغلب برای این تقاضا علل منطقی و معقولی وجود دارد و بعضی اوقات هم اینطور نیست.

موقعی که زن و شوهر به علت مشکلات حل نشدنی در رابطه خود به در بسته می خورند ، مطلوب ترین و ساده ترین روش، طلاق توافقی است ولی اغلب به دلیل حالات هیجانی، دو طرف دست به لج و لجبازی و انتقام جویی می زنند و هر کدام از دو طرف به صورت مجزا تقاضای طلاق می دهند.  در این بین فقدان آگهی از ضوابط و وضعیت روحی نامساعد  به زیان دو طرف تمام می شود. در این صورت برگزیدن یک وکیل طلاق کاربلد مطلوب ترین راهکار خواهد بود.

آشنایی با مراحل تقاضای طلاق از جانب زوج

در این مبحث سعی شده در کامل ترین و مختصر ترین جملات، مراحل تقاضای طلاق از جانب زوج از ثبت شکایت تا ثبت طلاق  شرح داده شود.

مطابق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی اختیار جدایی با زوج است و او است که می تواند حتی بدون علت منطقی تقاضای طلاق از همسر خود را به دادگاه تسلیم نماید.

پرسشی که پیش می آید این است که آیا فقدان رضایت زوجه در روال پرونده طلاق از سوی مرد تاثیری خواهد داشت؟ جواب نه است با این تشریح که فقدان رضایت و توافق زن فقط می تواند مراحل طلاق از جانب زوج را طولانی تر کند اما نمی تواند از صدور حکم طلاق ممانعت نماید.

رای که دادرسی بعد از تقاضای طلاق از سوی زوج صادر می کند تاییدیه فقدان امکان سازش نام دارد و درخواست کننده طلاق(زوج) حدود ۳ ماه مهلت دارد تا جهت اعمال رای دادرسی و تایید آن به دفتر خانه رسمی طلاق رجوع کند وگرنه رای صادر شده از هرگونه ارزشی مبرا است.

پرونده مربوط به جدایی چه متقاضی آن مرد باشد چه زن ، در حالت اعتراض معمولا ۳ مرحله ای ( دادرسی بدوی، دادرسی تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور)  خواهد بود  که با اعتراض زوجه حتی اگر این اعتراض غیر معقول هم باشد روال جدایی حدود ۱ سال به طول می انجامد. در این صورت زمان جدایی از سوی زوج کاملا به اعتراض دو طرف مخصوصا زن بستگی دارد که امکان دارد از ۳  الی ۱۲ ماه و یا شاید بیشتر طول بکشد.

طلاق از جانب زوج به شیوه غیابی

طلاق از جانب زوج به شیوه غیابی ملزم همان مراحل و تشریفاتی است که در صورت حضوری بایستی انجام شود. بایستی اثبات نماید که زوجه به هیچ عنوان نشانی او را شناسایی نکرده و با روزنامه کثیر الانتشار اطلاع رسانی کرده است. پس از آن رای غیابی با حق اعتراض و تجدید نظر در فرصت قانونی برای زوجه وجود خواهد داشت.

طلاق از جانب زوج از لحاظ حقوق مالی مزایایی برای زن دارد؟

حق طلاق از طرف زوج آیا از لحاظ حقوق مالی مزایایی برای زوج خواهد داشت؟ قانون  این حق را به زوج داده که بتواند هر موقع که بخواهد حتی بدون علت به دادگاه رجوع نماید و از دادرسی، دادخواست جدایی از زوجه خود را  کند. مسلما این تقاضا بایستی با اهدا تقاضا در دفتر خدمات الکترونیک قضایی اعمال شود. اگرچه این قانون جدایی از سوی مرد به مسلمانان مربوط است و دیگر گروه های مذهبی معرفی شده در قانون اساسی ، ضوابط خاص به خود را دارند که دادرسی موظف به پیروی از آن ها می باشد.

امکان دارد که پرسشی پیش آید: اگر زوجه موافق تقاضای طلاق مرد نباشد و یا در امور و وظائف  زناشویی خود کوتاهی نکرده باشد آیا رای طلاق صدور خواهد یافت؟ پاسخ این است که  کوتاهی، مخالفت، تخطی و اشتباه زن هیچ ربطی به اصل جدایی ندارد ولی در این شرایط از لحاظ حقوق مالی امتیازاتی برای زن به دنبال خواهد داشت.

با این تاویل که اولا اگر مرد شرط نصف کردن اموال را که به شکل چاپی در سند ازدواج است را امضا کرده باشد در شرایطی می تواند همسر خود را طلاق بدهد که تقریبا  نیمی از اموال موجودی را که پس از عقد استحصال نموده به زن بدهد. دوما نفقه ایام عده زوجه در جدایی بر دوش زوج است. سوما روند دادرسی ها در بازبینی پرونده طلاق این گونه است که با بازخواست اجرت المثل از طرف زن ، دادرسی به لحاظ کارشناسی و ارزیابی ، مبحث را به کارشناس محول می کند و در پایان در رای دادرسی مرد موظف به پرداخت می شود.

همچنین در صورتی که زوجه دوشیزه نباشد بایستی مهریه به صورت کامل توسط مرد پرداخت شود. هرچند مرد می تواند پس از حتمی بودن طلاق تقاضای اعسار از دادن مهریه را به دادرسی تسلیم نماید و روشن شدن این مسئله مسلما با دادگاه است.

پنجما اگر زوج در ایامی که هنوز ثبت طلاق صورت نگرفته است فوت کند زوجه از او ارث خواهد برد.

نکته قابل توجه این است که طلاق از جانب زوج اگر به علت کوتاهی زوجه از وظایف زناشویی باشد شرط نیمی از مال و اموال شامل زن نمی شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که اگر زن در دادرسی اظهار نماید که بدون توقعی و مجانی در خانه کار کرده است سزاوار دریافت اجرت المثل هم نمی باشد.

حضانت فرزند در طلاق از جانب مرد

در طلاق از جانب مرد، حضانت فرزند پسر تا سن ۷ سالگی برعهده مادر و از ۷ الی ۱۵ سالگی بر عهده پدر می باشد. پس از آن خود فرزند می تواند تعیین کند که با مادر یا پدر زندگی کند. همچنین حضانت فرزند دختر نیز تا سن ۷ سالگی با مادر و تا ۹ سالگی با پدر می باشد و پس از آن حق انتخاب با دختر خواهد بود. به استثنایی اینکه قانون یا توافق دو طرف به شیوه دیگری باشد. چنانچه میان دو نفر توافقی جهت حضانت اعمال نشود که قطعا قانون حق تقدم را در این امتداد به دو طرف واگذار نموده است ولی فرزندان پسر و دختر تا سن ۷ سالگی سرپرستی آنها با مادر و پس از آن دختر تا ۹ سالگی با پدر و پس از آن حق انتخاب با خود اوست. ۷ الی ۱۵ سالگی سرپرستی پسر با پدر است و پس از آن تا ۱۸سالگی و تا پایان تحصیلات هزینه های او بر دوش پدر خواهد بود به استثنای اینکه توافق میان دو طرف به صورت دیگری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×