لایحه در مورد طلاق از جانب زن

لایحه در مورد طلاق از جانب زن (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه در مورد طلاق از جانب زن

لایحه در مورد طلاق از جانب زن چیست و چه کاربردی دارد؟

به منظور شناخت این لایحه در ابتدا بایستی با مفهوم لایحه بیشتر آشنا شویم. لایحه در لغت به معنای درخواست یا درخواست مکتوب می باشد. این درخواست در مراجع قانونی از ارزش زیادی برخوردار است. یکی از انواع لایحه ها که اتفاقا یکی از انواع پر کاربرد لایحه نیز به حساب می آید، لایحه ی طلاق زوجه یا لایحه در مورد طلاق از جانب زن می باشد. در این مقاله از این لایحه بیشتر خواهیم گفت و به بررسی ابعاد آن خواهیم پرداخت.

همانطور که گفتیم لایحه طلاق زوجه جزو لایحه های پرکاربرد و مهم در میان تمام لوایح قانونی است. نوشتن لایحه بسیار زمان بر بوده و در آن از کلمات مرتبط به علم حقوق استفاده می شود که همین موضوع به نوبه ی خود نوشتن چنین لایحه ای را دشوار میکند. لذا این لایحه بایستی کوتاه و مختصر به نگارش درآید و حتما جامع و کامل باشد. در حقیقت اگر زوجه درخواست طلاق کند، حتما و الزاما باید این لایحه را با خودش به همراه داشته باشد چرا که در غیر اینصورت درخواستش جنبه ی قانونی و رسمی پیدا نخواهد کرد. و همین موضوع به این لایحه سندیت زیادی میبخشد.

 این لایحه اگر به درستی نوشته شود در نزد قاضی دادگاه و در فرایند صدور رای دادگاه ارزش بسیار زیادی خواهد داشت. از اینرو لایحه در مورد طلاق از جانب زن لایحه ای سخت و دشوار اما بسیار کاربردی و مفید است و لازم است در نحوه ی نگارش آن دقت بسیار زیادی خرج گردد. لذا لازم است که نویسنده ی این لایحه تخصص کافی داشته و با استفاده درست از کلمات و واژگان مربوط فرصت زوجه برای موفقیت در امر طلاق را افزایش دهد.

در چه مواردی لایحه در مورد طلاق از جانب زن قابل استفاده می باشد

با این حال چه زمانی باید این لایحه را تنظیم کرد؟

در طول زندگی مشترک ممکن است یک زوج به مشکلات و چالش های مختلفی برخورد کنند. در بعضی از مواقع این چالش ها به قدری می توانند ناامید کننده باشند که زوج و زوجه تصمیم به طلاق گرفته و جدایی پیشه کنند.

لازم به ذکر است که در بیشتر مواقع دادگاه این زوج را به آشتی و سازش ترغیب خواهد کرد اما در بعضی از مواقع مشکلات به قدری غیر قابل حل هستند و تعارضات به قدری زیاد می باشد که چاره ای جز جدایی نمی ماند.

در صورت اتخاذ تصمیم طلاق اگر زوج و زوجه هر دو به طلاق رضایت دهند در علم حقوق گفته میشود که طلاق به صورت توافقی رخ داده که طلاق توافقی قوانین و راه کارهای خاص خودش را داراست که ما در اینجا در ارتباط با آن صحبت نمی کنیم.

اما اگر زوج مایل به طلاق نباشد و طلاق از جانب زوجه مطرح شود وی حتما بایستی در زمان درخواست طلاق و به منظور رسیدگی به پرونده، لایحه دفاعیه طلاق را از جانب خودش تنظیم کند. و در اینجاست که لایحه در مورد طلاق از جانب زن از اهمیت برخوردار گشته و آگاهی یافتن از چند و چون آن مهم می شود. لازم به ذکر است که این لایحه به نوعی درخواست طلاق زوجه را تکمیل میکند. به همین دلیل وقتی زوجه درخواست طلاقش را به دادگاه ارائه می دهد بایستی از لایحه طلاق زوجه به منظور دفاع از خود استفاده کند.

بعد از ارایه ی لایحه چه اتفاقی می افتد؟

بعد از اینکه زوجه درخواست طلاقش را به دادگاه ارائه داد و لایحه طلاق را نوشت. دادگاه زوج را به دادگاه دعوت میکند. زوج میتواند در دادگاه گفته های زوجه را تایید یا تکذیب کند. زوج در دادگاه فرصت دفاع از خودش را داراست. مثلا اگر زوجه اتهامی را به زوج نسبت داده باشد، زوج میتواند با ارائه ی مدارکی که جنبه ی قانونی دارند از خودش دفاع کرده و نسبت به آن اتهام بری گردد.

لازم به ذکر است که به دلیل اینکه تقاضای جدایی معمولا توسط زوج صورت می‌گیرد، زوجه تقریبا فرصتی برای ارائه ی درخواست طلاق ندارد و قانون از جهات گوناگونی او را در اینباره محدود کرده است لذا زوجه برای ارائه ی درخواست طلاق فرایندی طولانی و پر چالش را پیش روی خودش دارد.

لایحه در مورد طلاق از جانب زن باید بسیار استوار و عاری از هر گونه مورد تردید آمیز در ارتباط با ادعاهای مربوط باشد

لازم به ذکر است که ارائه درخواست طلاق تنها در یک صورت برای زوجه راحت خواهد بود آنهم در صورتی است که زوجه حق طلاق را قبل از جاری شدن صیغه ی عقد از آن خودش کرده باشد. در غیر این صورت دادگاه در صورتی حق طلاق را به نفع زن صادر خواهد کرد که ایشان در لایحه ی مربوط به طلاقش از ادله و مدارک محکم و مستندات قانونی متقن استفاده کند. این مستندات و ادله باید به گونه  ای باشند که قاضی را مجاب کرده و هیچ شک و شبهه ای در ارتباط با امر مذکور بر جا نگذارند. از اینرو لایحه در مورد طلاق از جانب زن باید بسیار استوار و عاری از هر گونه مورد تردید آمیز در ارتباط با ادعاهای مربوط باشد.

در مورد لایحه درمورد طلاق از جانب زن، به کدام مواد قانونی باید اشاره کرد؟

بر اساس ماده 1133 قانون مدنی ( مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید. ) و این یعنی مرد می‌تواند بر اساس یک سری شرایط به دادگاه مراجعه و تقاضای جدایی از همسرش را دهد.

اما برای تقاضای طلاق از جانب زوجه، محدودیت بسیار زیادی در قانون وجود دارد. لذا قانون دلایلی را نیز مطرح کرده که در مواقعی که بر اساس موارد ذکر شده در قانون، ادامه زندگی برای زوجه غیر قابل تحمل باشد وی بتواند به دادگاه رفته و در نزد قاضی بر اساس استناد به آن قانون، دلایل خود را ارائه کرده و از زوج جدا گردد.

ماده 1129 قانون مدنی در اینباره اینگونه بیان می‌کند: در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه، زن می‌ تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق می نماید ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه. بطور خلاصه این ماده می گوید که اگر شوهر در اجرای وظایفی از جمله دادن نفقه، برای زوج سختی هایی را بوجود آورد. زوج میتواند به دادگاه رفته و درخواست طلاقش را ثبت نماید.

بطور خلاصه این موارد شامل:  غیبت زوج به مدت مشخص، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی، محکومیت زوج به 5 سال حبس و یا بیشتر، رساندن آسیب فیزیکی به زوجه، و اختلال در زندگی در صورت ابتلای زوج به بیماری صعب العلاج یا لاعلاج میباشد.

در این مقاله به موضوع لایحه در مورد طلاق از جانب زن پرداختیم. امید است که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×