لایحه دفاعیه استرداد لاشه چک

لایحه دفاعیه استرداد لاشه چک (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه دفاعیه استرداد لاشه چک

نوشتن لایحه دفاعیه استرداد لاشه چک چگونه لایحه ای است؟ ممکن است زمانی که افراد قراردادی را در میان خودشان منعقد میکنند برای ضمانت بیشتر بخواهند یک یا چند فقره چک را نیز در میان خودشان رد و بدل نمایند.

در چنین شرایطی بدیهی است که افراد بعد از انجام تعهدات، آن فقره هایی که به منظور تضمین رد و بدل کرده بودند را پس بگیرند. به چنین مساله ای استرداد لاشه ی چک گفته میشود و ما قصد داریم در رابطه با لایحه دفاعیه استرداد لاشه چک نکاتی را برای شما بازگو کنیم.

بسیار رخ داده است که افراد قراردادی را در میان خودشان منعقد کرده اند و برگه هایی از جمله برگه چک را به منظور ضمانت بیشتر و به عنوان موضوع تضمین در میان خودشان رد و بدل کرده اند اما بعد از اتمام مدت قرارداد طرف مقابل از پس دادن آن برگه ها به فردی که برگه چک جزو اموال او بوده امتناع کرده است. 

طبیعی است که در چنین شرایطی بیم آن رود که چک به شخص دیگری یا شخص سومی تحویل گردد. و آن شخص بخواهد از ضمانت آن برگه ها سو استفاده نماید. در چنین شرایطی کار درست چیست؟

همیشه دنبال کردن راه های قانونی بهترین جواب را به افراد داده است. در این مورد نیز بنابر راهکاری که قانون جلوی پای ما می گذارد بهتر است تا صادر کننده ی چک یا چک ها، باز پس گیری یا استرداد لاشه های چک را از طرف دیگر مطالبه نماید. و اگر وی حاضر به مسترد کردن نبود این درخواست را با بردن به مراجع قانونی مطالبه نماید. در این صورت دادگاه موضوع دعوی را بررسی کرده و پس از کسب اطلاعات لازم و مطمئن شدن از صحت ادعای خواهان، و بر اساس تنظیم لایحه دفاعیه استرداد لاشه چک، نسبت به استرداد آن به نفع مالک یا صادر کننده، حکم خواهد داد.

لازم به ذکر است که این موضوع یک درخواست حقوقی می باشد که بایستی در قالب یک دادخواست مطرح گردد. 

لایحه دفاعیه استرداد لاشه چک، یک درخواست حقوقی می باشد

این دعوی نوعی خیانت در امانت است. چراکه برگه چک در اختیار فردی بوده و آن فرد بایستی خودش را امین آن برگه که اتفاقا جزو اوراق و اسناد مهم تجاری محسوب میشود حساب کرده و مراقبت لازم را از آن مبذول می داشته. اما طرف مقابل با انتخاب بدترین روش در واقع به اعتماد طرف مقابل خیانت کرده است

البته در اینجا ممکن است شبهه ای نیز پیش آید، چرا که برای اثبات جرم خیانت در آن چیزی که به امانت داده شده است سوء نیت فرد مرتکب بایستی با ارائه ی رسید یا قراردادی که نشان دهد معامله ی مذکور فسخ شده است به اثبات برسد. و اگر نتوان کتبا ثابت کرد که فرد در معامله خیانت کرده است آن شکایت باطل خواهد شد.

این موضوع را میتوان با ذکر یک مثال ساده راحت تر توضیح داد: فرض را بر این می گیریم که فردی به فرد دیگری وسیله ای را قرض میدهد. قرض دهنده نیت داشته که وسیله اش تنها برای یک روز در اختیار طرف مقابل باشد. اما طرف مقابل وسیله را پس نمی دهد و آن را جزو اموال خود می داند یا قصد می کند که برای مدت طولانی تری آن را در تملک خودش بگیرد. در اینجا تکلیف چیست؟ چه کسی بر حق است؟

در نگاه اول حق با فردی است که وسیله اش را با نیت قرض و تنها برای استفاده کوتاه مدت به طرف مقابل داده است. اما آیا عقد عاریه میان آنها بسته شده بود؟

این عقد، یک قرارداد است که به موجب آن فردی به فرد دیگر اجازه می دهد که از اموال او به صورت رایگان و بدون هزینه استفاده نماید. در این عقد دو طرف شروط خاصی را لحاظ خواهند کرد، مثلا اینکه این وسیله از چه زمانی تا چه زمان دیگری در اختیار عاریه گیرنده باشد و….

بنابر این شرایط اگر عاریه دهنده عقد یا قراردادی را منعقد نکرده باشد دادگاه هیچ مدرک یا سندی برای دفاع از وی نخواهد داشت و فرد عاریه گیرنده میتواند با سوار شدن بر موج شبهات به مطلوبش برسد.

در چنین شرایطی گفته میشود که تنها شکایت عاریه دهنده و یا شکایت شاکی، دلیلی بر مجرمانه بودن اقدامات طرف مقابل نخواهد بود. و دادگاه نیز وظیفه ای برای اثبات نوع قرارداد یا نوع عقد میان طرفین نخواهد داشت مگر با حکم عقد عاریه.

همین مثال را میتوان در خصوص مساله لاشه چک نیز لحاظ کرد. فرضا یک فقره الی چند فقره چک میان دو یا چند نفر رد و بدل شده است و معامله فسخ گردیده. طرف مقابل می تواند ادعای فسخ معامله را ادعایی بی اساس بداند و به موضوع استرداد چک و لایحه دفاعیه استرداد لاشه چک، اعتنایی نداشته باشد. در چنین شرایطی خوانده مجرم شناخته نمیشود مگر اینکه در ارتباط با فسخ تحقیقات کافی صورت پذیرفته و موضوع فسخ با ارائه ی اسنادی پذیرفته شود.

لایحه دفاعیه استرداد لاشه چک و ثبت دادخواست

همانطور که گفته شد به منظور ثبت دادخواست استرداد لاشه چک به مدارک و مستنداتی نیاز است. این مدارک بایستی دلالت بر وجود چک در دست خوانده داشته باشند و همچنین بر فسخ معامله مذکور تاکید نمایند. در مورد این مساله چنانچه که حق با طرف خواهان باشد حکمی مبنی بر فقدان وجاهت قانونی برای چکی که در دست خوانده می باشد صادر خواهد شد.  

لازم به ذکر است که این دعوا یک دعوای مالی قلمداد شده و در صورت صدور حکم استرداد و برنده شدن خواهان، مبلغ مورد نظر که همان مبلغ درج شده بر روی چک می باشد از دارایی خوانده کسر خواهد گردید.

ناگفته نماند که چنانچه که مبلغ مورد نظر زیر 20 میلیون تومان باشد این دعوا در شورای حل اختلاف قابل پیگیری است و چنانچه که رقم روی چک بیشتر از این مبلغ باشد این دعوا در دادگاه های عمومی  بررسی خواهد شد.

کلیه ی دعواها در این خصوص تنها توسط سامانه الکترونیکی ثبت دادخواست قابل ثبت شدن و بررسی خواهند بود. لذا خواهان چنین شکایتی لازم است تا دعوای مربوطه را ابتدا در این سامانه به ثبت برساند.

لازم به ذکر است که دعواهای این چنینی تنها درصورتی به محاکم دادگستری ارسال خواهند شد که ابتدا در سامانه به ثبت رسیده باشند.

در این مقاله با موضوع لایحه دفاعیه استرداد لاشه چک نکاتی را برای شما شرح دادیم. امید است که این نکات برای شما مفید بوده باشند.

مطالب مرتبط:

وکیل متخصص امور شرکت ها

وکیل متخصص تخلفات اداری

وکیل برای کلاهبرداری

وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری

نوشتن لایحه توسط وکیل

لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×