لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری

لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری (10)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری

در حقوق امروزی، از قوانین متعددی برای حفظ حقوق افراد استفاده میشود. لایحه نویسی هم برای این امر به وجود آمده است. لایحه های مختلف، به شما این امکان را میدهد که بدون حضور در دادگاه از حق خود دفاع کنید و موضوع صحبت خود را به انضمام اسنادی که دارید در اختیار قاضی قرار دهید. اگر قاضی مربوطه دلایل و شواهد را کافی دانست، رای خود را صادر خواهد کرد. در غیر این صورت ابلاغیه ای صادر میکند تا شما و شخص شاکی در دادگاه حاضر شوید و دلایل خود را ارائه دهید. لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری هم یکی از مشهورترین مواردی در این حوزه است.

به همین منظور، لازم است تا تمام نکات مهم در خصوص لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری را بدانید و هر جایی که لازم شد، از آن استفاده نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهم و مورد نیاز این حوزه را به شما عرض کنیم.

اگر قصد مشاوره با وکیل متخصص تخلفات اداری دارید میتوانید با شماره 09124857572 تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنید.

نوشتن لایحه برای تخلفات اداری

لایحه، به ادعاها و یا دلایلی گفته میشود که فرد بدون حضور مستقیم در دادگاه آن را در اختیار دادرس قرار میدهد. به طور کلی میتوان گفت لایحه ها بر اساس موضوعی که مدنظر شماست، متفاوت هستند اما اگر بخواهیم ویژگی مشترک بین تمام لوایح را ذکر کنیم، قطعا کتبی بودن، بارزترین وجه ویژگی بین تمامی لوایح است.

اینکه لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری به چه شکلی باشد و در بردارنده چه نکاتی باشد، موضوعی است که میتواند شما را در امر دادرسی پیروز گرداند. در واقع، لایحه به جای شما در مقابل دادرس قرار خواهد گرفت و تمامی ادعا ها و سخنان شما را گوشزد خواهد کرد. بنابراین باید توجه داشته باشید که کلیه نکات و موارد مهم و لازم را در لایحه خود ذکر کنید و سپس، آن را در جریان دادرسی قرار دهید. لازم به ذکر است که لایحه شما علاوه بر صریح بودن، باید کاملا دقیق و بدون اشتباه باشد. همچنین فاقد اصطلاحات دو پهلو باشد و از کلمات آن نتوان معانی متعددی را برداشت کرد. این یک اصل مهم در لایحه نویسی محسوب میگردد.

مشاوره حقوقی تخلفات اداری

بحث دیگری که باید به آن بپردازیم، روشن کردن معنای دقیق تخلفات اداری است. تخلفات اداری به کلیه تخلفاتی گفته میشود که شخص در هنگام انجام کار خود و یا در رابطه با کار خود آن را مرتکب میشود. شاید بتوان گفت گستره تخلفات اداری بسیار وسیع است. چرا که قوانین متعددی در این خصوص به وجود آمده اند و هرکدام اعمال و موارد مختلفی را جرم انگاری کرده اند.

عناصر متعددی در وقوع تخلفات اداری نقش دارد. عنصر مادی آن اعم از فعل یا ترک فعل است. به این معنا که رفتار مجرمانه ناشی از کاری باشد که فرد نباید انجام میداد و یا اینکه ناشی از کاری باشد که فرد باید آن را انجام میداد. این در عمل مصداق های متعددی را شامل میشود. به عنوان نمونه، فرض کنید که نگهبانی مسئول مراقبت از یک در است و ورود و خروج افراد را بررسی میکند. حالا اگر نگهبان بخوابد و در این زمان، چند سارق وارد محل شده و سرقتی را انجام دهند، تخلف اداری برای نگهبان ثبت میگردد. از طرفی دیگر، این رفتار ناشی از ترک فعل نگهبان ایجاد شده است. یعنی کاری که باید آن را انجام میداد، اما آن را انجام نداده است.

رکن معنوی هم در وقوع تخلفات اداری تاثیرگذار است. به طور کلی از شرایط وقوع هر جرمی، علم و آگاهی است. هرچند که این میتواند عنصر تشکیل دهنده بسیاری از جرایم عمدی باشد، اما گاهی اوقات تقصیر فرد هم در وقوع جرم تاثیرگذار است. ساده ترین مثال در این زمینه، همان نگهبانی بود که مسئولیت مراقبت از ورود و خروج افراد را داشت. البته لازم به ذکر است که جرایمی که در آنها علم و قصد وجود نداشته باشد، جرم غیر عمدی تلقی میشوند و این به آن معنا نیست که این رفتار ها، جرم نیستند.

انواع تخلفات اداری

تخلفات اداری به دو نوع کلی تقسیم میشوند:

تخلفات ماموران دولتی: شاید بتوان این تخلف را از شایع ترین موارد ممکن در تخلفات اداری دانست. به طور کلبی میتوان گفت تخلفات اداری در ادارات و موسسات دولتی، انواع و اقسام مختلفی دارند و در قانون به طور کامل جرم انگاری شده اند. ضمن اینکه معمولا قانونگذار نسبت به جرایمی که مامورین دولتی در حین انجام وظیفه و یا در ارتباط با شغلشان مرتکب شوند، سخت گیری بیشتری به خرج داده است.

مشهورترین قانون در این زمینه، قانون جرایم نیروهای مسلح است. این قانون نهایت سختگیری قانونگذار را به جرایمی نشان میدهد که نیرو های مسلح مرتکب آن شوند. ضمن اینکه عناوین مجرمانه نظیر محاربه و مفسد فی الارض هم در این قانون به وفور به چشم میخورد. بنابراین افراد حاضر در نیرو های مسلح باید مراقبت بیشتری نسبت به اعمال و رفتار خود داشته باشند و فریب وسوسه های شیطانی نگردند.

تخلفات اداری در دستگاه های خصوصی: البته در این خصوص قوانین عادی جاری است و قانونگذار قوانین خاصی را به این افراد نسبت نداده است، اما با این حال میتوان گفت عرف کنونی، تخلفات افراد در دستگاه های اداری بخش خصوصی را هم به عنوان تخلفات اداری میپندارد.

جرایم مذکور در مورد تخلفات در دستگاه های خصوصی هم کم نیستند و به طور کلی در این زمینه نوعی تورم قوانین را شامل هستیم. در اینجا لازم به ذکر است که وضع متعدد قوانین همیشه هم خوب نیست. وضع متعدد قوانین باعث میشود تعداد مجرمان در کشور افزایش پیدا کند و این قطعا نمیتواند نشانه پیشرفت و توسعه یافتگی یک کشور قلمداد شود.

رسیدگی به تخلفات اداری

به تخلفات اداری در بخش دولتی در دیوان عدالت اداری رسیدگی میشود. به طور کلی، هر کسی که نسبت به یکی از ادارات و موسسات دولتی شکایتی داشته باشد، باید شکایت خود را در دیوان عدالت اداری مطرح نماید. در دیوان عدالت اداری، قوانین آیین دادرسی مدنی در کنار آیین نامه دیوان عدالت اداری جاری است. دیوان عدالت اداری به یکی از مهم ترین مراکز قضایی در کشور تبدیل شده است.

به تخلفات موجود در بخش خصوصی، در دادگاه های قضایی رسیدگی میشود. در این خصوص، بسته به اینکه ماهیت یک جرم چه باشد، دادگاه رسیدگی کننده میتواند دادگاه حقوقی یا کیفری باشد اما به طور معمول، دادگاه رسیدگی کننده یک دادگاه کیفری است. در این خصوص، نوشتن لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری با توجه به دادگاه مذکور انجام میگیرد. ضمن اینکه جرم ارتکابی هم در ارائه لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری بسیار مهم و قابل توجه است.

انواع تخلفات اداری

به طور کلی تخلفات اداری انواع متعددی دارند و نمیتوان تقسیم بندی دقیقی را در این خصوص ارائه داد. به عنوان نمونه:

اختلاس، جرمی است که در سالهای اخیر شاهد وقوع آن به تعدد بوده ایم. این جرم که از جمله جرایم در حوزه خیانت در امانت است، مجازات های سنگینی را در پی دارد.

همچنین گاهی اوقات نوشتن لایحه در حوزه جرایم منافی عفت جای میگیرد. حفظ نکردن حجاب و شئونات اسلامی در مکان های عمومی، در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و هم اکنون هم ضمانت اجرایی دارد. در این خصوص بر اساس تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی، مجازات حبس و یا جزای نقدی برای مرتکبین در نظر گرفته شده است.

جرم دیگری که به وفور هم در حوزه ادارت شاهد آن هستیم، جرم رشاء و ارتشاء است. رشوه گیری سمی برای دستگاه اداری و اجرایی کشور است و بارها هم جامعه شناسان به آن اشاره کرده اند. این جرم هم در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و قانونگذار هم مجازات های متعددی را برای مرتکبین این جرم در نظر گرفته است.

توهین، جرمی است که در ماده 608 قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات به آن پرداخته شده است و جرمی است که میتواند در تخلفات اداری هم انجام شود. نوشتن لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری در خصوص توهین، نیازمند ذکر دقیق این مورد است که لفظ استعمال شده توسط مرتکب، دارای صراحت خاصی نبوده وبه عبارتی، معانی متعددی داشته باشد. در این صورت، اصل بر آن است که لفظ مذکور، توهین نیست.

قذف، جرم دیگری است که ممکن است در تخلفات اداری انجام گیرد. قذف بر اساس قانون مجازات اسلامی، نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر است و قانونگذار هم آن را جرم انگاری کرده است. در معنای قذف باید در نظر داشته باشیم که لفظ مذکور باید دارای صراحت باشد و مرتکب هم عملا سونیت داشته باشد. یعنی با قصد و آگاهی، این عمل را نسبت دهد. لازم به ذکر است که اگر به فرد مرده ای هم نسبت دهد، به طوری که بازماندگان وی اذیت شوند، از نظر قانونی قابل مجازات دانسته شده است.

نشر اکاذیب، جرمی است که در حوزه موسسات نشریه بیشتر به وقوع میپیوندد. هر چند که ارتکاب توسط افراد و ادارات عادی هم امری دور از ذهن نیست. باید توجه داشت که نشر اکاذیب در ماده 698 جرم انگاری شده است. اگر هم این عمل با هدف اصلاح انگیزه کشور انجام شود، جرم سیاسی تلقی شده و موارد مندرج در قانون جرم سیاسی مصوب 95 برای فرد قابل اجراست.

اخاذی، ترک پست و درست انجام ندادن کارها هم از جمله مواردی است که ممکن است در تخلفات اداری به وقوع بپیوندد. در این خصوص، مرتکب قابل مجازات است.

شرط نوشتن لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری

در خصوص نوشتن لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری، باید ابتدا توجه داشته باشید که این جرم تحق یافته باشد. ضمن اینکه شرایط آن وجود داشته و امری تمام شده باشد. به عبارتی دیگر، این ادعا که مرتکب هنوز جرمی را انجام نداده و تنها قصد انجام آن را داشته است، در اکثر جرایم، مجازاتی ندارد. این نکته بسیار مهم است و باید حتما مدنظر شما قرار بگیرد.

نکته دیگر در خصوص نوشتن لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری، این است که فرد باید به حالت عادی و جدی قصد انجام عمل را داشته باشد. به عبارتی دیگر، اگر مرتکب تنها به شوخی لفظی را بگوید و به این نوع از شما طلب وجه اضافی کند، تا زمانی که قصد وی برای انجام این کار اثبات نگردد، جرم مذکور تحقق نیافته است.

از طرفی دیگر، باید توجه داشته باشید که جرایم به دو دسته جرایم مقید و جرایم مطلق تقسیم بندی میشوند. جرایم مقید، جرایمی هستند که تحقق نتیجه در وقوع آنها مهم است. به عبارتی دیگر، تا زمانی که نتیجه مورد نظر مرتکب محقق نشده است، جرم مجازاتی ندارد و یا اینکه مجازات آن کمتر است. افترا، از این دسته میباشد.

در مقابل، جرایمی هستند که مطلق هستند. یعنی صرف اینکه انجام شوند، برای تحقق جرم کفایت میکند. لازم نیست که حتما نتیجه ای حاصل شود. توهین، از جمله این جرایم است. اینکه یک جرم مقید باشد یا مطلق، در حکم دادگاه موثر است. حتی گاهی اوقات در وقوع آن هم تاثیرگذار است و در نوشتن لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری باید مد نظر شما قرار بگیرد.

طرز نوشتن لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری

طرز نوشتن لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری آنچنان سخت نیست. شما باید نام و نام خانوادگی، نام شخص مورد نظر یا سمت وی در اداره مذکور، تاریخ وقوع، زمان وقوع، جرم ارتکابی، دلایل تبرئه و سایر مواردی که لازم است را در نوشتن لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری قید نمایید. ضمن اینکه بهتر است در نوشتن لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری، آن را به خطی زیبا بنویسید و یا در صورت امکان، تایپ نمایید. سپس لایحه خود را ارائه دهید.

همانطور که مشاهده میکنید، نوشتن لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری امری پیچیده نیست و بسیاری از افراد میتوانند آن را انجام دهند اما با توجه به اینکه جرایم دارای پیچیدگی های خاصی هستند، بهتر است که حتما قبل از هرگونه اقدامی با یک وکیل یا فرد آشنا به امور حقوقی مشورت نمایید و پس از آن، به نوشتن لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری اقدام کنید.

اثبات تبرئه پس از ارائه لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری

نکته مهم دیگر در خصوص لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری، اثبات جرمی است که به شما نسبت داده شده است. لازم به ذکر است که طریقه اثبات جرم در قانون مجازات اسلامی به طور کامل ذکر شده است.  در این خصوص اقرار شخص مرتکب، شهادت دو مرد عادل، سوگند و قسامه، علم قاضی و همچنین اسناد رسمی، وسیله ای برای اثبات جرم مرتکب است. البته لازم به ذکر است که تخلفات اداری، معمولا در مکان های عمومی انجام میگیرند و بنابراین، شهادت میتواند بهترین راه اثبات این جرایم باشد.

در خصوص اقرار دو یا چند زن هم لازم به ذکر است که این شهادت سند برای اثبات جرم نیست اما میتواند به عنوان یک اماره تاثیر زیادی را بر پرونده و تصمیم قاضی بگذارد. این امر در مورد اسناد عادی هم قابل ذکر است. این اسناد هم قابلیت استناد دارند و میتوانند در مقام دفاع و یا اثبات، بسیار تاثیرگذار باشند. بنابراین پیشنهاد میکنیم که از کلیه اسناد و مدارک خود در لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری استفاده نمایید.

کاربرد لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری

بر اساس قانون، نوشتن لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری زمانی انجام میگیرد که از شما به عنوان یک فرد متخلف شکایت شده باشد و شما بر آن باشید که بی گناهی خود را ثابت کنید. به این منظور، باید تمام شاهدان و مدارک خود را جمع آوری کرده و با نوشتن یک لایحه دفاعیه دقیق در خصوص تخلفات اداری، بی گناهی خود را ثابت کنید. لازم به ذکر است که معمولا در خصوص تخلفات اداری، تصمیم و علم قاضی، نقش اساسی را در صدور رای نهایی ایفا خواهد کرد. بنابراین شما باشد تمام توان خود را به کار برید که قاضی را مجاب کنید این جرم انجام نگرفته است.

یکی از مواردی که میتواند به شما در اثبات بار بی گناهی کمک کند، این است که ارکان جرم اتفاق نیفتاده باشد. زیرا در عمل، پیدا کردن رفتاری که ذاتا اشتباه بوده اما در قانون جرم انگاری نشده باشد؛ دشوار و یا حتی غیر ممکن است اما اینکه یکی از ارکان آن جرم اتفاق نیفتاده باشد، موجب میشود که شما در مقابل یک ادعا بی گناه شناخته شوید. به عنوان نمونه، اینکه شما از وجه دریافتی بابت رشوه مطلع نبوده اید و یا اینکه وجه مذکور بابت کار انجام شده و به عنوان شیرینی و انعام به شما پرداخته شده است، میتواند شما را در  مقابل جرم رشا تبرئه کند. امثال این موارد در قانون مجازات اسلامی کم نیست.

در اینجا لازم به ذکر است که پس از اثبات بار بی گناهی شخص مرتکب، میتواند در برابر شکایت کننده ادعای شرف و یا همان ادعای افترا نماید. به این منظور، کافی است که رای دادگاه را در دادگاه جدید ارائه کند تا بتواند به راحتی ادعای خود را ثابت کرده و فرد شاکی قبلی را متهم کند. این امر، از آن دسته اقداماتی است که به صورت متعدد در رویه های قضایی شاهد آن هستیم.

توان اثباتی لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری

در خصوص توان اثباتی لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری نمیتوان به طور قطعا سخن گفت اما مواردی در این خصوص وجود دارد که بسیار قابل توجه است. اول از اینکه نوشتن لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری توسط چه کسی انجام شود. این میتواند یک اصل بسیار مهم در خصوص لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری محسوب شود. بنابراین حتما توجه داشته باشید که امر نوشتن لایحه برای تخلفات اداری را به شخصی ماهر و با تجربه در این زمینه بسپارید. افراد با تجربه با کلمات مناسب در لایحه دفاعیه و همچنین لحن سخن گفتن آشنا هستند و این میتواند کاملا به نفع شما باشد.

نکته بعدی در این خصوص، مدارک و اسناد ارائه شده است. علم حقوق، علم اسناد و مدارک است و چیزی که به طور شفاهی مطرح گردد، در اکثر مواقع فاقد قدرت اثر است. اینکه شما در مورد لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری چه اسناد و مدارکی را در اختیار دارید و توان اثباتی آنها در چه حد است، امری است که در این خصوص بسیار مهم و قابل توجه است. تنها کافی است که توان اثباتی مدارک شما از مدارک شاکی بیشتر باشد تا نتیجه پرونده به نفع شما رقم بخورد.

در مورد نوشتن لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری، حتما توجه داشته باشید که هیچ موضوع و نکته مهمی را مسکوت نگذارید. سکوت کردن در مورد یک امر قابل توجه، به این معناست که شما هیچ دلیل قابل قبولی در این خصوص ندارید و میتواند به ضرر شما باشد. بنابراین در مورد لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری، حتما به تمامی موضوعات و جنبه ها توجه کنید و بر اساس آنها، سخن بگویید.

تاثیر قرار منعقده بین طرفین و وقوع تخلفات اداری

به طور کلی میتوان گفت قراردادی که بین طرفین منعقد میشود، در وقوع تخلفات اداری نقش دارند. به خصوص که حتی در برخی موارد، از تخلف یک فرد کارمند ممکن است کل مجموعه و حتی مدیر آن بخش متضرر شوند. این امری است که در قانون مطبوعات به وضوح ذکر شده است. مطابق این قانون، تخلف کارمند نشریه در برخی از موارد، زمینه مجازات را برای مدیر نشریه هم ایجاد خواهد کرد.

از طرفی دیگر، در حوزه جرایم مختلف اداری هم قرارداد منعقده بین کارمند و مدیر مسئول مهم است. یکی از رایج ترین مثال ها در این زمینه، این است که فرد کار نمیکند و یا اینکه در قسمت انجام وظیفه خود قرار ندارد. در حالی که ممکن است این اتفاق، ناشی از این امر باشد که تایم کاری شخص به اتمام رسیده است و یا اینکه تایم مدنظر شما، تایم ناهار و استراحت کارمند بوده است. این در عمل در نوشتن لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری بسیار کاربردی است.

در عمل هم در هنگام استخدام، حسن سابقه اشخاص متقاضی به شدت مورد توجه قرار میگیرد. بر اساس اصول روانشناختی، جرایم دارای قبح هستند و شخص مجرم، قبح آن عمل برایش وجود ندارد. علت توجه به گواهی عدم سو پیشینه در هنگام استخدام افراد نیز همین امر است و قطعا چیزی است که میتوان گفت در روابط اجتماعی افراد تجلی پیدا کرده است.

تخلف اداری چیست؟

تخلف اداری هرگونه اقدام عمدی یا غیر عمدی است که برخلاف ضوابط و مقررات اداری توسط عوامل انسانی وابسته به اداره دولتی صورت می پذیرد.در قانون رسیدگی به تخلفات اداری تخلف را نقض عمدی قوانین و مقررات اداری و کوتاهی غیر عمدی در اجرای وظایف اداری اعلام داشته است ومطابق با قانون تخلفات اداری عبارتند از:

1-اعمال و رفتار خلاف شئون اداری یا شغلی.

2-نقض قوانین و مقررات مربوط

3-ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع یا انجام ندادن یا تاخیر در انجام امور قانونی آنها و بدون دلیل

4-ایراد  تهمت و افترا و هتک حیثیت.

5-اخاذی

6-اختلاس

7- تبعیض یا اعمال فرض یا روابط غیر اداری در اجرای قوانین و مقررات نسبت به اشخاص

8-ترک خدمت در خلال ساعات موظف اداری

9-تکرار در تاخیرورود به محل خدمت یا تکرار خروج از آن بدون کسب مجوز

10- تسامع در حفظ اموال و اسناد و وجوه دولتی ,ایراد خسارت به اموال دولتی

11-افشای اسرار و اسنادمحرمانه اداری

12-ارتباط و تماس غیر مجاز با اتباع بیگانه

13- سرپیچی از اجرای دستورهای مقام های بالاتر درحدود وظایف اداری

14-کم کاری یا سهل انگاری در انجام وظایف محول شده

15- سهل انگاری روسا و مدیران در زندان گزارش تخلفات کارمندان تحت امر

16-ارائه گواهی یا گزارش خلاف واقع در امور اداری

17-گرفتن وجوهی غیر از آنچه در قوانین و مقررات تعیین شده یا اخذ هرگونه مالی که در عرف رشوه خواری تلقی می شود.

18- تسلیم مدارک به اشخاصی که حق دریافت آن را ندارند یا خودداری از تسلیم مدارک به اشخاصی که حق دریافت آن را دارند.

19-تعطیل خدمت در اوقات مقرر اداری

20-رعایت نکردن حجاب اسلامی

21-رعایت نکردن شئون و شعایر اسلامی

22-اختفا,نگهداری ,حمل و توزیع و خرید وفروش مواد مخدر

23-استعمال یا اعتیاد به مواد مخدر

24-داشتن شغل دولتی دیگر به استثنای سمت های آموزشی و تحقیقاتی

25- هرنوع استفاده غیر مجاز از شئون یا موقعیت شغلی و امکانات و اموال دولتی

26- دست بردن در سوالات اوراق مدارک و دفاتر امتحانی افشای سوالات امتحانی یا تعویض آنها

27-دادن نمره یا امتیاز برخلاف ضوابط

28-غیبت غیر موجه به صورت متناوب یا متوالی

29- سو اساتفاده از مقام و موقعیت اداری

30- توقیف ,اختفا بازرسی یا باز کردن پاکت ها و محصولات پستی یا معدوم کردن آنها و استراق سمع بدون مجوز قانونی

31- کار شکنی و شایعه پراکنی وادار ساختن یا تحریک دیگران به کارشکنی یا کم کاری و ایراد خسارت به اموال دولتی  و اعمال فشارهای فردی برای تحصیل مقاصد غیر قانونی

32- شرکت در تحصن ,اعتصاب و تظاهرات غیر قانونی یا تحریک به برپایی تحصن ,اعتصاب و تظاهرات غیرقانونی و اعمال فشارهای گروهی برای تحصیل مقاصد غیر قانونی

33-عضویت در یکی از فرقه های ضاله که در نظر اسلام مردود شناخته شده اند

34- همکاریبا ساواک منحله به عنوان مامور یا مبلغ خبری و داشتن فعالیت یا دادن گزارش ضد مردمی

35- عضویت در سازمان هایی که مرامنامه یا اساس نامه آنها مبتنی بر نفی ادیان الهی است یا طرفداری و فعالیت به نفع آنها

36-عضویت در گروههای محارب یا طرفداری وفعالیت به نفع آنها

37- عضویت در تشکیلات فراماسونری

عناصر تخلف اداری به شرح ذیل است:

الف-تخلف اداری :در حقوق اداری تجاوز مامور دولت از مقررات اداری در حین انجام وظیفه است.درحقوق جزا تخلفات انضباطی ارتکاب خلاف قانون است که در این صورت مترادف جرم می باشد.بنابر این تخلف اداری درباری امر همان نقض مقررات اداری است.

ب- اقدام یا کوتاهی: این عنصر از تعریف تخلف اداری مترادف فعل یا ترک فعل در حقوق جزا می باشد.همچنانکه برای ارتکاب جرم می بایست اقدامی صورت گیذد یا اینکه از تکلیفی عدول شود در تخلفات اداری نیز برای شکل گیری یک تخلف باید عملی مثبت صورت گرفته باشد یا در انجام وظیفه کوتاهی شودتا نتیجه آن نقض مقررات اداری و در نتیجه تخلف باشد مثلا افشای اسرار شغلی توسط کارمند دولت یک اقدام مثبت و عدم حضور در سرکار یا غیبت یک کوتاهی در انجام وظیفه می باشد.

ج-عمدی یا غیرعمدی :برای آنکه تخلف اداری وقوع یابد یا شکل ظاهر به خود بگیرد اقدام یا کوتاهی که صورت می گیرد می تواند دو وجه عمدی و غیر عمدی داشته باشد. عمد آن است که با اراده و آگاهی از عملی که انجام می شود و با علم به عواقب ونتایج آن صورت می گیرد و متخلف یا اقدام کننده به تخلف از مخالفت عمل خود با مقررات نیز آگاه باشد و بداند که قوانین و مقرراتی در این زمینه وجود دارند و او با علم بر تمام اینها اقدام خاصی بروز داده و یا از اقدام و اجرای تکلیف قصور نماید. در مقابل غیر عمد بودن اقدام یا عدم اقدام به عملی است که بدون قصد و فاقد اراده خاص برای انجام یک عمل خلاف مقررات باشد.مثل ارائه اطلاعات طبقه بندی شده غافل از اینکه در کدامیک از طبقات  سری یا محرمانه یا عادی و…هستند.به افرادی که صلاحیت آن را ندارند.

د- نقض قوانین و مقررات : قوانین ومقررات اداری در این تعریف عام هستندو شامل کلیه قوانین ,آیین نامه ها وبخش نامه ها و دستورالعمل ها و حتی تصمیمات داخلی یک سیستم اداری می شود.بنابر این نمی توان برای مقررات و قوانین اداری محدودیتی قائل شد وهر نوع مقررات اداری که توسط کارمند اداره نقض گردد تخلف اداری صورت گرفته و مسئولیت آن ایجاد شده است .

قانونی بودن یا نبودن دستورالعمل ها وتصمیمات مدیریتی و بخش نامه های اداری در سطح کلی یا جزئی تخلف اداری را توجیه نمی نماید ونمی تواند بهانه ای برای نقض مقررات باشد.تکلیف کارمند اداری در برخورد با مقررات غیر قانونی در قانون مشخص شده است نکته ای که باید به آن توجه نمود آن است که برای نقض قوانین و مقررات اداره توسط کارمند آیا  لازم است که کارمند خاطی از تمام مقررات اداری مطلع باشد یا خیر و به عبارت دیگر آیا عدم اطلاع او از مقررات توجیه شده نقض مقررات توسط وی می باشدیا خیر. در پاسخ باید به غیر عمدی بودن نقض مقررات استناد کنیم که در اینصورت نیز از کارمند متخلف پذیرفته نخواهد شد که به عدم اطلاع از مقررات استناد جوید .سازمان ها و ادارات در اطلاع رسانی مقررات و قوانین همیشه تلاش به آموزش کارکنان خود دارند وگاه بخش نامه ها و مقررات را از طریق تشکیل کلاس های داخلی ابلاغ می نمایند.

ه-اجرای وظایف اداری :منظور از وظایف اداری همان وظایفی است که تحت عنوان شرح وظیفه برای هر شغل تعریف می گردد.بنابر این کارمنداداری زمانی متخلف شناخته می شود که  اقدام یا قصور او در حدود وظایف و شرح سازمانی آن صورت گیرد .دخالت و تعدی او در امری که وظیفه او نیست تخلف اداری محسوب نمی شود. با اینحال موجب مسئولیت خواهد بود ودر صورت ایراد خسارت به افراد یا اداره باید به جبران آن اقدام نماید.

تفاوت بین جرم و تخلف در لایحه برای تخلفات اداری تعریف قانونگذار جرم در ماده 2قانون مجازات اسلامی به عنوان “هر رفتار اعم از فعل یا ترک فعلی که برای آن در قانون مجازات تعیین کرده است جرم گویند”.حاکی از تفاوت اساسی جرم با تخلف اداری می باشد . گرچه وجوه تشابهی میان این دو وجود دارد. بعنوان مثال عمل واحد ,منشاء تخلف وجرم است مانند اختلاس که هم جرم و هم تخلف است .یااینکه برای هردو مجازات هایی مقرر شده است یادربرخی روش های رسیدگی بین این دو شباهتهایی دیده می شود .باوجود این, تفاوتهای زیادی بین حقوق جزا و مقررات انظباطی وجود دارد.

رابطه منطقی بین جرائم وتخلفات اداری ,عموم و خصوص من وجه است مثلا اختلاس هم جرم است و هم تخلف اداری ولی غیبت غیر موجه تخلف اداری است ولی جرم نیست.

آنچه در حقوق جزا ضرورت مقابله با جرم را توجیه می کند ,دفاع از نظم عمومی است ,حال آنکه سبب رسیدگی به تخلفات اداری تخلف از نظم سازمان متبوعه کارمند است.

به موجب اصل 36قاون اساسی حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح به رسیدگی جرایم عمومی یعنی ,دادگستری صورت گیرد در صورتی که رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان ,در صلاحیت هیات های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان است.

قلمرو جرائم کلیه ساکنان کشور را شامل می شود ,درصورتیکه تخلفات تنها خاص کارمندان اداری است.

مجازات پیش بینی شده در قوانین کیفری شدید است,درحالی که مجازاتهای انظباطی خفیف برده و تنها شامل حالات استخدامی شود.

قواعد و اصول معمول در حقوق جزا عینا در مورد قواعد انظباطی واداری اجرا نمی شود, به طور امثال اصلا قانونی بودن جرم در حقوق اداری وجود ندارد و هر عملی که خلاف شئون کارمند باشد قابل مجازات است و این اعمال از قبل قابل پیش بینی نیستند ونمی توان همه آنها را تعیین و توصیف نمود.

موضوع مقررات انظباطی مثل جرایم,عمومی نیست بنابر این  ممکن است عملی در یک اداره تخلف به حساب آید,ولی در اداره دیگر نه.

اعتبار امر مختومه در مقررات انظباطی جاری نمی باشد.بنابراین کسی که از نظر اتهام  اخذ رشوه یا اختلاس در دادگاه تبرئه شده باشد ممکن است به علت ارتکاب همان عمل در هیات رسیدگی به تخلفات اداری محکوم شود.

اگر دلیلی که متهم در دادگاه کیفری ارائه می کند مورد قبول واقع نشود , این مانع نمی شود که از همین دلیل در هیات رسیدگی به تخلف انظباطی بهره مند شود در واقع دادگاه انتظامی می تواند از دلایلی که عادتا در دادگاه پذیرفته نیست ,استفاده کند.

احکام صادره برای تخلفات از طرف دادگاههای اداری برخلاف احکام قضایی ,تنها در دیوان عدالت اداری قابل شکایت و منحصرا از لحاظ شکلی قابل رسیدگی هستند

مجازات های انتظامی تناسب و ارتباط با شغل متخلف دارد. مانند توبیخ ,تعلیق یا انفصال از اداره ولی در جرایم ,غالبا ارتباطی بین شغل و کیفر وجود ندارد مثل حبس ,جزای نقدی

تخلفات اداری اگر چه ممکن است در جرایمی نظیر قتل و سرقت رعب انگیز نباشند اما به لحاظ تاثیر گذار بودندر تخریب اجتماع و انحراف عمومی جامعه بیش از خطاهای دیگر باید مورد ملاحظه و توجه قرار بگیرند.به عبارت دیگر ,بارزترین  نشانه انحراف دولت و جامعه  از قانون,زیادتر از حد طبیعی بودن تخلفات اداری است.اگر در خانواده دولت میزان فساد زیاد شود ,جامعه با یک فاجعه واقعی روبرواست زیرا براساس قاعده ,کارکنان دولت شاخص ترین افراد جامعه اند و بروز تخلف انحراف در چنین قشری مشکلی نیست که بتوان بسادگی از کنار آن گذشت.اختلاف از جهت جنبه های عام و خاص آنها پدیده جنایی ,برهم زننده نظم عمومی بوده و لذا محدوده حقوق جزا شامل کلیه کسانی که ساکن کشور هستند می شود.لذا مدعی العمومی به نمایندگی از سوی جامعه مرتکبان جرایم را تحت پیگرد قرار می دهند ,لیکن دادستان اداری و انتظامی به نمایندگی از همان جمعیت و کانونو نه به نمایندگی جامعه ,تعقیب و تنبیه متخلف را تقاضا می کند.

اختلاف از جهت طبع عکس العمل ها پدیده جنایی به وسیله مجازات هایی که نوعا برفرد حقیقی تعلق می گیرد, سزادهی می شود که تحت عنوان مجازات تا مرحله اعدام و سلب حیات مرتکب پیش می رود .لیکن طبع مجازات های اداری سبک تر و بعضا در حواشی مجازاتهای عمومی قرار می گیرند وضمانت اجراهای ساده ای دارند.

اختلاف از جهت مرجع رسیدگی – مرجع رسیدگی در امور کیفری دادگاه کیفری بوده لیکن جهت رسیدگی به تخلفات اداری در محل اداری تشکیل و تابع قوانین خاص می باشند.

اختلاف از جهت عنصر قانونی –در جرایم تعیینی به وسیله قانون گذار,معمولا عناصر مجرمانه به طور دقیق  تعریف می گردد در حالی که در تعریف تخلفات اداری ,صراحت و تنجیز پدیده جنایی وجود ندارد.

تنبیهاتی که برای تخلفات اداری وجود دارد:

الف- اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی

ب-توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی

ج- کسر حقوق و فوق العاده شغل یا عناوین مشابه حداکثر تا یک سوم ,از یک ماه تا یکسال

د- انفصال موقت از یک ماه تا یکسال

ه-تغییر محل جغرافیایی خدمت به مدت یک تا پنج سال

و- تنزل مقام و یا محروم از پستهای حساس و مدیریتی در دستگاههای دولتی و دستگاههای مشمول این قانون

ز-تنزل یک یا دو گروه و یا تعویق در اعطای یک یا دو گروه به مدت یک یا دوسال

ح-بازخرید خدمت درصورت داشتن کمتر از 20سال سابقه

خدمت دولتی در مورد مستخدمین زن وکمتر از25سال سابقه خدمت دولتی درمورد مستخدمین مرد با پرداخت30تا45روز حقوق مبنای مربوط در قبال هر سال خدمت به تشخیص هیات صادرکننده رای

ط- بازنشستگی در صورت داشتن بیش از بیست سال سابقه خدمت دولتی برای مستخدمین زن و بیش از 25سال سابقه خدمت دولتی برای مستخدمین مرد براساس سنوات خدمت دولتی با تقلیل یک یا دو گروه

ی- اخراج از دستگاه متبوع

ک-انفصال دائم از خدمات دولتی و دستگاههای مشمول این قانون

موارد مشمول تخلفات اداری :

کلیه وزارتخانه ها ,سازمان ها موسسات و شرکتهای دولتی,شرکتهای ملی نفت و گاز و پتروشیمی و شهرداری ها وبانک ها و موسسات و شرکتهای دولتی مشمول قانون برآنها مستلزم ذکرنام است و موسساتی که تمام یا قسمتی از بودجه آنها از بودجه عمومی تامین می شودو نیز کارکنان مجلس شورای اسلامی و نهادهای انقلای اسلامی مشمول مقررات این قانون هستند.مشمولان قانون استخدام نیروهای مسلح و غیر نظامیان ارتش و نیروهای انتظامی,قضات اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ومشمولان قانون کار از مشمول این قانون خارج بوده و تابع مقررات مربوط به خود می باشد.

در تنظیم لایحه برای تخلفات اداری به چه نکاتی باید توجه نمود.

یکی از مواردی که در دادگاه و هیات های رسیدگی کننده به تخلفات اداری می تواند اثر مهمی در روند رسیدگی به پرونده را مثبت یا منفی سازد . لایحه دفاعیه می باشد چرا که اولا تمامی مواردی که شفاهی در جلسه گفته می شوددر ذهن مقامات رسیدگی کنند نمی ماند.ثانیا بوسیله لایحه دفاعیه می توان مواردی راکه در قانون وآرای صادره در رسیدگی های دیگر وجودداردعنوان نمود چه بسا مقام رسیدگی کننده در صورت عدم اظهار آن موارد توجهی بدان ننماید با توجه به این مورد اولین مسئله تسلط کافی به پرونده تشکیل شده می باشد.در واقع برای تنظیم یک لایحه دفاعیه ابتدا باید بدانیم که در خصوص چه موضوعاتی باید دفاع نماییم.موضوع دیگر که برای تنظیم لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری مهم است تسلط داشتن فرد تنظیم کننده لایحه با قوانین و مقررات تخلفات اداری وهمچنین تسلط بر حقوق کیفری می باشد.لازمه تنظیم یک لایحه دفاعیه  برای تخلفات اداری تسلط فرد تنظیم کننده لایحه به قوانین تخلفات اداری و همچنین حقوق جزا می باشد .شخصی که می خواهد یک لایحه نتیجه بخش باشد را تنظیم نماید بایستی به آرایی که توسط دیوان عدالت اداری در موارد مشابه صادر شده چه بدوی و چه تجدید نظر آشنایی داشته باشد و رویه قضایی آن را بداند.یک نکته مهم دیگر نیز نوشتن لایحه به صورت قابل فهم برای رسیدگی کنندگان است اگر در لایحه دفاعیه مواد ذکر شده قابل فهم نباشد و به صورت روان نگارش نیافته باشد شخصی رسیدگی کنند.بدون دقت از آن گذرمی نماید و توجهی بدان نمی کند.در تنظیم لایحه باید علائم نگارشی به نحوی رعایت شودو لفظ و نوشتار رسمی باشد و از کلمات توهین آمیزاستفاده نشود و کلمات کاملا احترام آمیز باشد.

بعضا افراد در تنظیم لایحه موارد غیر مرتبط با موضوع را عنوان می کنند و دقت و قسمت اعظم لایحه دفاعیه صرف موضوعی می گردد که اصلا ربطی به موضوع نداردو همین امر موجب شکست در پرونده می شود ونهایتا اینکه در تنظیم لایحه دفاعیه برای  تخلفات اداری باید دقت نماییم که موارد به تفکیک و پاراگراف بندی مطالبه نوشته شود واعتراض به رای هیات رسیدگی کنند.ابتدایی به تخلفات اداری هیات بدوی می باشد و فقط مجازاتها و تنبیهات بندهای د,ه,ح,ط,ی ,ک ماده9قانون رسیدگی به تخلفات اداری قابل تجدید نظر در هیاتهای تجدید نظر هستند ضمن آنکه آرای  بدوی و تجدید نظر هیات رسیدگی کننده به تخلفات اداری ظرف سه ماه قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری می باشند.

سخن آخر

تمامی کارمندان ممکن است به واسطه شغل و وظایفی که دارند، گرفتار و مرتکب جرایمی شوند. در این خصوص، باید حواس خود را به طور کامل جمع کنند. در نهایت هم اگر علیه آنها شخصی شاکی ارتکاب به جرم خاصی پیدا شد، میتوانند با نوشتن لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری و ارائه اسناد و مدارک، از خود در مقابل قاضی دفاع کرده و موجب احقاق حق خود را ایجاد نمایند. روش های اثبات حق به طور مفصل در بالا گفته شد و هر شخصی میتواند در مواقع مختلفی، با ارائه این موارد، بی گناهی خود را اثبات کند. ضمن اینکه در نگارش لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری باید نکات خاصی نیز رعایت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×