لایحه دفاعیه تعزیرات

لایحه دفاعیه تعزیرات

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه دفاعیه تعزیرات

سازمان تعزیرات حکومتی، یکی از سازمان های متبوع قوه مجریه بوده که وظیفه برخورد با برخی تخلفات و جرائم را بر بنا بر شرایط مقرر قانون جمهوری اسلامی بر عهده دارد. به طور کلی هنگامی که دعوایی میان طرفین صورت می گیرد اصحاب دعوا نوشتارهایی را در جهت اثبات و دفاع از حق خود به مقام قضایی تقدیم می کنند که در اصطلاح حقوقی لایحه دفاعیه نام دارد. در ادامه  این مقاله به جزئیات بیشترخواهیم پرداخت.

 عمده تخلفات و جرائمی که سازمات تعزیرات حکومتی به آنها رسیدگی می کند عبارتند از:

    1-رسیدگی به تخلفات اموراقتصادی دردوبخش دولتی و غیردولتی (موضوع قانون تعزیرات حکومتی)

    2-رسیدگی به تخلفات بهداشت، دارو و درمان (موضوع قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی)

   3- رسیدگی به جرایم قاچاق کالا و ارز (موضوع قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز) .

بنابر این موارد ذکر شده که اشاره شد نشان از آن دارد که کار سازمان تعزیرات حکومتی بسیار گسترده و وسیع است.

افرادی که به منظور دفاع از حقوق خود و یا احقاق حقشان به دادگاه مراجعه می‌کنند، به خوبی بر این امر واقف شده‌اند که به منظور پیگیری کار و مهارت لازم به متون مختلفی نیاز خواهند داشت. دادخواست، شکواییه، اظهارات شفاهی و لایحه از جمله این متون مهم و کاربردی به شمار می‌روند. لایحه از متون مهم و موثر در رسیدگی به شکایات به حساب می‌آید که در روند پیگیری کار به دادگاه و قاضی ارائه خواهد شد. به طور کلی لایحه از ارزش و اعتبار بسیاری بالا و انسجامی قوی برخوردار است. به طوری که در برخی از مواقع این لایحه در نزد قاضی از اظهارات شفاهی و یا صحبت‌های وکیل نیز اثرگذارتر خواهد بود. لایحه در قانون اشکال مختلفی به خود می‌گیرد و می‌تواند در قالب درخواست، دفاع و… ظاهر شود. شاید افرادی به عنوان طرفین شکایت این لایحه را به دادگاه ارائه دهند و یا شاید هم لایحه در قالب پیشنهاداتی باشد که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی فرستاده می‌شود. اگر لایحه در قالب پیشنهاد به دست مجلس برسد، مجلس پیشنهادات مزبور را مورد بررسی قرار می‌دهد تا در صورت امکان آنها را به شکل قوانین درآورد.مواردی که در خصوص وکیل سازمان لایحه دفاعیه تعزیرات حکومتی باید درنظر قرار دهید عبارتند از:

1-هزینه وکیل در تعزیرات چقدر است؟

2-جریمه قاچاق ارز در تعزیرات چقدر است؟

3-وکیل تعیزرات اصلا کیست؟

4-شکایت درلایحه دفاعیه تعزیرات به چه صورت است؟

5-نمونه لایحه دفاعیه تعزیرات چگونه است؟

به طور کلی لایحه یا به شکل پیشنهادات دولتی خواهد بود و یا در قالب درخواست، دفاع و… . حال بهتر است بدانیم لایحه قانونی و دادگاهی به چه صورت است.در این نوع از لایحه طرفین دعوی لوایح خود را به مراجع قانونی ذی صلاح ارائه می‌دهند. البته لازم به ذکر می‌باشد که عموما لوایح قانونی در شکل دفاعیه ظاهر می‌شوند و یکی از طرفین دعوی با هدف دفاع از خود آن را به دادگاه تقدیم کرده است. شایان ذکر است که به منظور ایجاد تفکیک مابین لوایح دولت و لوایح قانونی، به لوایح قانونی و دادگاهی در اصطلاح لوایح دفاعیه گفته می‌شود. اگر چه در برخی از مواقع این لوایح ماهیتی دفاعی ندارند و با اهداف دیگری در دادگاه‌ها و مرجع‌های قضایی پیگیری می‌شوند.  بدین ترتیب به متونی که به شکل نامه، درخواست و یا توضیحاتی خاص به مراجع قضایی تحویل داده شوند تا در ادامه در پرونده لحاظ شود، لایحه ثبت گفته می‌شود.  برای نوشتن لایحه چه مهارتی لازم است؟

همان طور که گفتیم، افراد حقوقی بهترین مهارت برای نوشتن لایحه هستند. اما این را بدانید که تنها دانش حقوقی برای نوشتن لایحه کافی نخواهد بود. شخصی که لایحه می‌نویسید باید علاوه بر تسلط به دانش حقوقی، قلم شیوایی نیز داشته باشد. یک لایحه نویس ماهر باید به موارد مهمی از قبیل: موضوع  و پیچیدگی پرونده توجه کند. لایحه نویس پیش از تنظیم لایحه باید بداند که پرونده در په مرحله‌ای قرار دارد و لایحه را با توجه به مراحل قانونی که تا کنون طی شده است، تنظیم نماید. ضمن اینکه باید به حجم پرونده نیز توجه داشته باشد و از تجربه وکیل در برخورد با قضات گوناگون پرونده نیز استفاده نماید. علاوه بر آن باید پس از تهیه لایحه به زمان ثبت آن نیز توجه ویژه کند. از نوشتن لوایح طولانی و مفصل اکیداً خودداری نمایید چرا که قطعاً دارای هجویات و مطالب غیر مرتبط خواهد بود.در نگارش لایحه هرگز نباید از الفاظ و یا افعالی استفاده نمود که مبنای مبهم و غیر قابل درک را به خواننده القا نماید بنابراین باید منظور خود را به وضوح و دور از هرگونه ابهامات، ارائه نمایید.

یک لایحه نویس ماهر باید به موارد مهمی از قبیل: موضوع  و پیچیدگی پرونده توجه کند. لایحه نویس پیش از تنظیم لایحه باید بداند که پرونده در په مرحله‌ای قرار دارد و لایحه را با توجه به مراحل قانونی که تا کنون طی شده است، تنظیم نماید. ضمن اینکه باید به حجم پرونده نیز توجه داشته باشد و از تجربه وکیل در برخورد با قضات گوناگون پرونده نیز استفاده نماید. علاوه بر آن باید پس از تهیه لایحه به زمان ثبت آن نیز توجه ویژه کند.همان طور که اشاره شد لایحه نویسی پیچیدگی های وسیعی دارد لذا تصویه میشود حتما این کارها را افراد متبحر وحقوقدان های قهار بسپارید تا روند شکایت مطلوب طی شود.متاسفانه در بسیاری از مواقع افرادی که در یک شکایت دارای حق بوده‌اند، به دلیل ارائه یک لایحه ضعیف به دادگاه از حق قانونی خود محروم شده‌اند. پس از اهمیت این موضوع غافل نشوید و به منظور ارائه لایحه به دادگاه از مهارت و دانش وکلای متخصص کمک بگیرید. شکی نیست که داشتن وکیل در طرح یا دفاع از دعـاوی از حقـوق شـناخته شـده ی هـرشخص است. در واقع نمیتوان با الزامی کردن استفاده از این حق که خود مسـتلزم تحمیـل بار مالی آن به طرفین شکایت میباشد، دادخواهی را برای طرفین دشـوار کـرد. بایـد گفـت که با توجه به اینکه بسیاری از شاکیان توان مالی بـرای انتخـاب وکیـل را ندارنـد، از ایـنرو

لازم می آید تا سازوکار لازم فراهم شود.با بررسی در قوانین کیفری ایران، الزامی به داشتن وکیل جز در مـوارد خاصـی بـرای

طرح دعاوی کیفری یافت نمیشود، قانونگذار ایران گویی هـر فـرد را متخصـص در طـرح شکایت و محق در نشانه رفتن انگشت اتهام به این و آن میداند. در جریان قرار گرفتن چنین متخصصی اگر با وجـدان همـراه شـود در بسـیاری از مـوارد،شاکی را از طرح شـکایت خـود بـاز خواهـد داشـت، یـادآوری موانـع و مشـکلات سـر راه شکایت، و میزان وقت و هزینه هایی که با طرح شکایت به شـاکی، مـتهم و دادگسـتری بـارمیشود که گویی دیگر در زمرهی ذاتیات شکایات کیفری قرار گرفته اند، سنجش میـزاناحتمال ذیحق بودن در دعوا و آگاه کردن شاکی از آنها همگی از عواملی مـیباشـد کـه بـاحضور وکیل قابل دسترسی بوده و در پی این آگاهی است که شاکی تصمیم نهایی خود رامیگیرد، تصمیمی که در موارد متعدد، عدم طـرح شـکایتی مـیباشـد کـه افـزونبـر هزینـه نکردنهای بیشمار، حیثیت افراد جامعه را نیز به راحتی نشانه نمیرود.

البته باید توجه داشت که در بسیاری از موارد شاکیان توان مالی برای انتخـاب وکیـل راندارند از اینرو باید سازوکارهای لازم پیشبینی بودجـه مناسـب بـرای وکیـل فراهم شـود.آراء قابل تجدیدنظر در اعتراض به لایحه دفاعیه تعزیرات حکومتی با محاکم دادگستری متفاوت است و صرفاً آراء در شعب بدوی تعزیرات حکومتی در خصوص جریمه نقدی اعتراض به لایحه دفاعیه تعزیرات قابل تجدیدنظر می باشد در سایر موارد از جمله تعطیلی محل کسب، نصب پارچه و قطع سهمیه و… آیین نامه مسکوت می باشد. در این خصوص دو نظر وجود دارد. عده ای معتقدند با توجه به سکوت آیین نامه و با توجه به اصل بر قطعیت آراء در محاکم عمومی دادگستری صرفاً آراء شعب بدوی در مواردی که مجازات مقرر قانونی بیش از یک میلیون ريال باشد ، اعتراض به رای تعزیرات قابل تجدیدنظر خواهی است. نظر دیگر این است که به جهت رعایت حقوق محکوم علیه و رعایت اصل تفسیر قوانین و مقررات به نفع متهم بهتر است اصل را بر قابل تجدیدنظر بودن آراء قرار دهیم. چرا که در مواردی نصب یک پارچه حتی برای یک روز برای یک کاسب، از مجازات جزای نقدی بیش از یک میلیون ريال هم شدیدتر است. نحوه اعتراض به رای تعزیرات حکومتی در دعاوی تعزیرات بدین صورت می باشد که الزامی به ابطال تمبر یا پرداخت هزینه تجدیدنظرخواهی نیست و تجدیدنظرخواه می تواند اعتراض خود را به صورت یک لایحه یا درخواست بدون رعایت تشریفات مذکور تقدیم کند.  اعتراض به رای تعزیرات به دلیل تخصصی بودن موضوع و قوانین و مقررات و آیین نامه های مربوط به سازمان لایحه دفاعیه تعزیرات حکومتی نیازمند داشتن وکیل تعزیرات حکومتی می باشد. موسسه حقوقی بین المللی دادپویان حامی با بهره گیری از وکلای متخصص در زمینه دعاوی اعتراض به رای تعزیرات آماده ی ارائه خدمات تخصصی خویش در حوزه دعاوی تعزیرات حکومتی، اعتراض به رای تعزیرات حکومتی ، تهیه و تنظیم لایحه در دعاوی تعزیراتی و مشاوره حقوقی تخصصی می باشد.جهت بهره مندی از خدماتی که ذکر شد می توانید با موسسه پارسا                                                                     

در ادامه به یک نمونه شکایت به اداره تعزیرات حکومتی می پردازیم:

                           باسمه تعالی

ریاست محترم اداره تعزیرات حکومتی شهرستان…

سلام علیکم,

احتراما به استحضار می رساند این جانب… فرزند… در تاریخ…جهت تعمیر اتومبیل خود به تعمیرگاه …متعلق به آقای…مراجعه نمودم.نامبرده ,بابت انجام پاره ای تعمیرات در مورد اتومبیل مبلغی وجه نقد بیش از اندازه واقعی دریافت کردند.به علاوه لوازم یدکی ماشین را نیز تعویض نموده ,که قیمت آن را بیش از قیمت رسمی محاسبه نموده است.لذا ضمن اعلام شکایت از نامبرده و احقاق حق این جانب تقاضای رسیدگی و تعقیب و نیز مجازات وی را دارم.                

                                         باتشکر وتجدید احترام  

                                          نام ونام خانوادگی(شاکی)

لایحه دفاعیه تعزیرات از جمله جرائم علیه اموال است. جرم کلاهبرداری از جمله «جرائم مرکب» می‌باشد، و مهمترین رکن آن توسل مجرم به وسایل متقلبانه، اغفال بزه‌دیده و تحصیل اموال می‌باشد. اگر قربانی علم به «متقلبانه بودن وسیله» و یا «کلاهبرداری» داشته باشد، این عمل مشمول جرم کلاهبرداری نخواهد بود. مجازات کلاهبردار در جرم کلاهبرداری ساده، حبس از ۱ تا ۷ سال و جزای نقدی معادل مال برده شده و رد اصل مال به صاحب آن است. مجازات کلاهبردار در جرم کلاهبرداری مشدد، حبس از ۲ تا ۱۰ سال و جزای نقدی معادل مال برده شده و رد اصل مال به صاحب آن و انفصال از خدمات دولتی به نحو دائم است. کلاهبرداری مشدد در صورتی است که  کارمند دولت یا موسسات عمومی و شهرداری ها یا نهادهای انقلابی باشد یا اینکه مرتکب، خود را به‌ عنوان مامور دولت یا موسسات عمومی یا شهرداری، نهادهای انقلابی و شرکت‌های دولتی معرفی کند و یا مرتکب برای فریب مردم از تبلیغ عامه از طریق وسایل ارتباط جمعی از قبیل رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله یا نطق در مجامع یا انتشار آگهی چاپی یا خطی استفاده کند. مرجع صالح برای شکایت علیه فرد کلاهبرداربا توجه به مواد ۳۰۱ و ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه کیفری دو است. اما در صورتیکه جزای نقدی آن بیش از سیصد و شصت میلیون ریال باشد در دادگاه کیفری یک رسیدگی می گردد. برای شکایت از کلاهبرداری می بایست به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایید و با ثبت شکایت پرونده به دادسرا ارجاع می گردد. دادسرا پس از تحقیقات مقدماتی که می تواند توسط پلیس آگاهی یا دیگر ضابطین قضایی صورت پذیرد و تکیمل تحقیقات با صدور قرار مناسب پرونده را مختومه می نماید. قرار صادره می تواند منع تعقیب، موقوفی تعقیب و یا جلب به دادرسی باشد. در نهایت در صورت وجود ادله کافی و تایید دادستان پرونده با کیفرخواست به دادگاه کیفری دو جهت رسیدگی و صدور رای ارسال می گردد. بهتر است قبل از ارسال پرونده به دادگاه و در همان مرحله تحقیقات مقدماتی وکیل داشته باشید. مجازات کلاهبرداری با توجه به نوع و شرایط آن می تواند تا 7 سال حبس باشد.

یک نکته مهم در رسیدگی به جرم کلاهبرداری این است که میان فریب خوردن قربانی جرم و بردن مال وی توسط کلاهبردار باید یک رابطه سببیت وجود داشته باشد؛ یعنی اثر مستقیم اغفال طرف، بردن مال وی باشد. بنابراین اگر شخصی با به کار بردن عملیات متقلبانه طرف را فریب دهد و با تعارف یک داروی بیهوشی به عنوان شربت، وی را بیهوش کند و در نتیجه اموال وی را ببرد، این عمل اساسا جرم کلاهبرداری محسوب نخواهد شد بلکه مصداق بارز جرم سرقت است زیرا عمل فریبکارانه شخص مستقیما منجر به بردن مال دیگری نشده، بلکه منجر به بیهوش شدن قربانی رسیدگی به جرم کلاهبرداری شده است. در واقع می‌توان گفت که در مثال اخیر دلیل اصلی توانایی بردن مال دیگری، بیهوش بودن قربانی رسیدگی به جرم کلاهبرداری است.   

  پس از ارسال پرونده به مجتمع قضایی، پرونده به یکی از شعبات کیفری ارجاع و وقت رسیدگی تعیین می‌شود. جلسه در وقت مقرر تشکیل و شکات و نماینده دادستان حضور پیدا می‌کنند. متهم با وجود ابلاغ وقت دادرسی حضور نمی‌یابد و لایحه هم ارسال نمی‌کند. دادگاه از شاکیان تحقیق می‌کند که به شرح فوق مطالب را مطرح می‌کنند و نماینده دادستان تقاضای مجازات می‌کند.                                                                                                                           

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×