لایحه دفاعیه تغییر کاربری

لایحه دفاعیه تغییر کاربری (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه دفاعیه تغییر کاربری

بخش کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است، این بخش نقش مهمی در تولید ناخالص ملی داشته و موجب اشتغال زایی می شود. اراضی کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردارند و پاسداری از آن وظیفه ی همه انسان ها است و بدین صورت این امانت و ثروت ملی نسل به نسل به آیندگان سپرده می شود. پاسداری از این ثروت ملی در نگهداری از محیط زیست خلاصه می شود. یکی از موارد مطرح تغییر کاربری است و فراگیری نکاتی جهت نوشتن لایحه دفاعیه تغییر کاربری مهم است. اصل 50 قانون اساسی بیان می کند که حفاظت از محیط زیست وظیفه ی عمومی همه ی انسان ها است و کلیه ی فعالیت هایی که به محیط زیست آسیب وارد نماید و یا آن را تخریب کند ممنوع است. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا باید بیان نمود که اقتصاد تک بعدی برای یک کشور اقتصادی ضعیف است و اقتصاد قدرتمند آن است که بتواند با قدرت های منطقه ای و جهانی رقابت کند. علاوه بر کشاورزی، صنعت نیز یکی از حوزه هایی است که برای اقتصاد لازم است و باید بیان نمود که انجام فعالیت های صنعتی و تولیدی نیازمند مکان و در نهایت زمینی است که بتوان پیش نیاز های فعالیت اقتصادی را ایجاد کرد و کار تولیدی را مستقر نمود. تعیین زمین برای بخش صنعتی و تولیدی می تواند از بخش کشاورزی صورت گیرد که با تغییر کاربری زمین های بخش کشاورزی می توان زمین مورد نیاز در این زمینه را فراهم نمود و اقدام به احداث کارگاه و کارخانه در بخش تولیدی و صنعتی کرد.

نحوه ی نوشتن لایحه دفاعیه تغییرکاربری به چه صورت است؟

در سال 1374 قانونی به نام ” قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها ” در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.  این قانون برای جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری بی اندازه ی اراضی کشاورزی صورت گرفت. موارد مطرح شده در این قانون می تواند برای نوشتن لایحه دفاعیه تغییر کاربری موثر واقع شود و از این نظر مورد استفاده قرار گیرد. این قانون دارای چند محور اصلی است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم و از این محور ها در نوشتن لایحه دفاعیه تغییر کاربری استفاده می نماییم.

موضوعات مطرح شده در قانون برای نوشتن لایحه دفاعیه تغییر کاربری

در این قانون برای صدور اجازه جهت تغییر کاربری، مرجعی معین در نظر گرفته شده است. برای نوشتن لایحه دفاعیه تغییر کاربری باید تبصره ی یک ماده ی یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها را برای تعیین مرجع در نظر گرفت. این کمیسیون اجازه ی لازم برای تغییر کاربری را صادر می کند و رای صادره از کمیسیون مذکور در دیوان عدالت اداری قابل شکایت است.

موضوع دیگری که در نوشتن لایحه دفاعیه تغییر کاربری باید لحاظ شود، جرم بودن تغییر کاربری به صورت غیر مجاز است. ماده 3 اصلاحی این قانون بیان می کند که چنانچه در اراضی کشاورزی بدون اجازه تغییر کاربری صورت بگیرد، بنای ایجاد شده قلع و قمع خواهد شد و علاوه بر آن فرد مذکور باید یک تا سه برابر بهای زمین با کاربری جدید را پرداخت کند و چنانچه جرم را مجددا تکرار نماید از یک ماه تا 6 ماه محکوم به حبس خواهد شد.

موضوع سومی که برای نوشتن لایحه دفاعیه تغییر کاربری باید در نظر گرفت تمامی مقامات و ادارات رسمی تنها پس از تایید کمیسیون تغییر کاربری، می توانند مجوز های لازم را به صاحبان زمین تحویل دهند. این مجوز ها شامل مجوز برق، گاز، آب، تلفن و مجوز پروانه ی ساخت و … است. چنانچه کارکنان ادارات و شهرداری ها به زمین های فاقد مجوز تغییر کاربری مجوز های آب و برق و … بدهند، با کارکنان متخلف متخلف برخورد خواهد شد.

در نوشتن لایحه دفاعیه تغییر کاربری باید در نظر داشت که تاریخ وقوع جرم بر میزان مجازات و نوع آن تاثیر گذار خواهد بود. در این نوع مجازات باید بیان نمود که تاریخ وقوع جرم ارتباط مستقیمی با حفظ بنا و یا قلع و قمع آن دارد.

موضوع آخر مورد بحث در نوشتن لایحه دفاعیه تغییر کاربری، محدوده ی اجرای قانون هاست. معمولا حفظ کاربری در مورد زمین هایی است که در محدوده ی اراضی و باغ های خارج از حدود شهرک ها و شهر ها قرار دارند.

استثناء های تغییر کاربری

استثناء های تغییر کاربری مواردی است که  جزء مصادیق تغییر کاربری محسوب نمی شود. کمیسیون تبصره یک ماده یک مجوز تغییر کاربری ها را به اراضی کشاورزی می دهد و برای موارد غیر مجاز تغییر کاربری مجازات هایی را نیز در نظر گرفته است. طبق بند دال از آیین نامه ی اجرایی در خصوص قانون اصلاح حفظ کاربری زمین های کشاورزی، تغییر کاربری به فعالیت هایی گفته می شود که انجام آن ها امکان استمرار کشاورزی را سلب می نماید مثل ساختن بنا و یا افزایش شن و ماسه به محیط که تشخیص آن توسط جهاد کشاورزی امکان پذیر خواهد بود. بنا بر موارد ذکر شده استثناء هایی نیز در این زمینه وجود دارد که برای نوشتن لایحه دفاعیه تغییر کاربری باید موارد مطرح شده را در نظر گرفت:

احداث مرغداری ها، دامداری و  پرورش ماهی

راه اندازی گلخانه و تولیدات کشاورزی و کارگاه های مرتبط با بحث مواد غذایی روستا ها

اراضی کشاورزی و باغ هایی که در داخل محدوده ی روستا ها قرار دارند. این اراضی با توجه به اینکه مرتبط با اراضی کشاورزی هستند ولی ممکن است دارای طرح هادی روستایی مصوب شده باشند و این اراضی کشاورزی می توانند تغییر کاربری یابند.

زمین های کشاورزی و اراضی مزروعی ممکن است قبل از تصویب قانون حفظ کاربری، تغییر کاربری پیدا کرده باشند. این زمین ها مشمول پرداخت جریمه نخواهند شد و قلع و قمع مستحدثات در آن ها اتفاق نخواهد افتاد.

مطلب آخری که در زمینه ی زمین های کشاورزی اهمیت دارد و در نوشتن لایحه دفاعیه تغییر کاربری باید مورد توجه قرار بگیرد، اراضی کشاورزی است که در محدوده ی شهر ها و شهرک ها  واقع شده اند. این اراضی نیز جزء استثناء ها قرار گرفته و امکان تغییر کاربری برای آن ها با اجازه ی کمیسیون تغییر  کاربری امکان پذیر خواهد بود.

مطالب مرتبط:

وکیل متخصص امور شرکت ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×