لایحه دفاعیه در خصوص سوگند دروغ

لایحه دفاعیه در خصوص سوگند دروغ (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه دفاعیه در خصوص سوگند دروغ

در متون حقوقی  و منابع قانون، سوگند خودرن به دروغ، سوگند کذب و یا سوگند دروغ نامیده شده است. در دعاوی حقوقی و یا کیفری سوگند می تواند منشاء صدور آرای قضایی قرار بگیرد.  در نتیجه اگر فردی به دروغ اقدام به ارائه ی سوگند کذب کند و به موجب سوگند او آرایی صادر گردد، در واقع مرتکب جرم شده است و افرادی که اقدام به بیان سوگند کذب نموده اند، در شرایطی خاص مجازات خواهند شد.  لایحه دفاعیه در خصوص سوگند دروغ یکی از موضوعات مورد بحث  قضایی است که در این نوشتار در مورد آن صحبت خواهیم نمود. برای اثبات سوگند دروغ باید مدارک و ادله ی کافی برای این ادعا وجود داشته باشد. به طور کلی در دعاوی حقوقی فرد مدعی برای اثبات ادعای خویش از سند و شهادت و اقرار و مدارکی از این دست استفاده می کند، حال اگر فرد مدعی هیچ یک از موارد ذکر شده در بالا را در اختیار نداشته باشد، اتیان سوگند می تواند به او در اثبات ادعای خویش کمک نماید. دعاوی کیفری نیز تقریبا به همین صورت است. در دعاوی کیفری فرد مدعی با توجه به شهادت و اقرار و علم قاضی می تواند ادعای خود را اثبات کند. حال می توان به طور کلی این مطلب را بیان نمود که سوگند و قسم یکی از ادله ی موجود برای اثبات دعوا بوده و اگر فردی به دروغ قسم یاد نماید، در قبال قسم خود مسئول بوده و طبق قانون مجازات اسلامی با او برخورد خواهد شد. تمامی این نکات و مطالب در نوشتار ذیل در رابطه با موضوع لایحه دفاعیه در خصوص سوگند دروغ بحث خواهد شد.

مطالبی پیرامون لایحه دفاعیه در خصوص سوگند دروغ

برای نوشتن لایحه دفاعیه در خصوص سوگند دروغ مطالبی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.  در هنگام  مواجه شدن با دعاوی کیفری یا دعاوی حقوقی، فرد به مرجع قضایی مراجعه می نماید  و طی این مراجعه شکایت خود را مطرح می کند. فرد مدعی برای اثبات ادعای خود دلایل و مدارکی ارائه می دهد که  فرض قانون گذار در مورد این مدارک صحت و درستی آن  است. علاوه بر این، مدارک ارائه شده توسط فرد مدعی باید مورد پذیرش محاکم قضایی نیز باشد. یکی از این مدارک و ادله سوگند  است که اگر فردی سوگند  دروغ ایراد کند، مجرم بوده و باید طبق شرایطی مجازات شود. برای نوشتن  لایحه دفاعیه در خصوص سوگند دروغ، ابتدا باید با جرم  و مجازات های مربوط به سوگند دروغ آشنا شویم.

بررسی سوگند دروغ در قرآن

برای نوشتن لایحه دفاعیه در خصوص سوگند دروغ باید به این نکته توجه نمود که سوگند دروغ دو نوع است:

سوگندی است که جهت ترک کار یا انجام کار در آینده ایراد می شود.

سوگندی است که جهت اثبات چیزی یا نفی مطلبی ایراد می شود.

خداوند در حدیث قدسی بیان نموده اند که : ” کسی که مرا در معرض سوگند های دروغ قرار می دهد، به رحمت من نمی رسد .”

این مطلب بیان کننده ی اهمیت سوگند است.

قسم نوع دوم حالت متداول تری از قسم است که معمولا در محاکم قضایی از این نوع قسم برای اثبات چیزی یا نفی مطلبی استفاده می شود. قسم نوع دوم حتی گاهی در تعاملات روزانه نیز استفاده می شود. سوگند دروغ اگر در تعاملات روزانه ایراد شود، فرد فعلی حرام و گناهی انجام داده است و اگر در محاکم قضایی و دادگستری و در جهت صدور رای قضایی ، فردی اقدام به ایراد سوگند دروغ نماید علاوه بر انجام فعلی حرام،  در صورت اثبات سوگند دروغ مجازات نیز خواهد شد. این نکته می تواند به شما در نوشتن لایحه دفاعیه در خصوص سوگند دروغ کمک نماید.

لایحه دفاعیه در خصوص سوگند دروغ و تعیین مجازات

در قانون مجازات اسلامی هر فعل یا ترک فعلی که برای آن مجازات در نظر گرفته شده باشد، جرم محسوب می شود. یکی از این موارد سوگند دروغ است که جزئیات این نوع مجازات برای نوشتن لایحه دفاعیه در خصوص سوگند دروغ باید در نظر گرفته شود. قبل از استفاده از سوگند، مدعی یا متهم باید شواهد و مدارک و مستندات خود را در پیشگاه قاضی ارائه کند و قاضی بر اساس مستندات اعلام شده تصمیم به صدور حکم بگیرد ولی اگر مدارک و مستندات معتبری از سوی متهم یا مدعی ارائه نگردید، می توان از اتیان سوگند استفاده نمود. حال اگر فردی ( مدعی یا متهم یا شخص ثالثی )  سوگند دروغ ادا نماید و بعد از مدتی مشخص گردد که این سوگند حقیقی نبوده و سوگند دروغ اثبات گردد، فردی که  سوگند کذب  ادا نموده است، مجازات خواهد شد. در این شرایط باید تمامی نکات و مطالب مهم   لایحه دفاعیه در خصوص سوگند دروغ را فرا بگیرید.

در نوشتن لایحه دفاعیه در خصوص سوگند دروغ باید این مطلب را در نظر بگیرید که طبق ماده 649 قانون مجازات اسلامی، اگر فردی سوگند دروغ یاد نماید و دروغ بودن سوگند فرد اثبات شود مجرم است و قانون مجازات اسلامی برای آن مجازاتی را تعیین نموده است.  در ماده ی 650 قانون مجازات اسلامی نیز بیان شده است که اگر فردی نزد مقامات رسمی سوگند دروغ یاد نماید، به سه ماه و یک روز الی دو سال حبس و یا اینکه از 1.500.000 ریال الی 12.000.000 ریال جزای نقدی محکوم می شوند.

اگر در دعوایی که مربوط به قصاص یا دیه است و فرد سوگند دروغ یاد نماید، علاوه بر مجازات های ذکر شده در بالا، فرد به مجازات های تعیین شده در مورد موضوع حکم نیز محکوم خواهد شد.

لایحه دفاعیه در خصوص سوگند دروغ و نحوه ی اثبات آن

راه های متفاوتی برای اثبات سوگند دروغ وجود دارد. متداول ترین راه آن از طریق طرح شکایت کیفری است.  در این شکایت فرد زیان دیده درخواست تعقیب کیفری فردی که سوگند دروغ را یاد نموده است می کند. فرد مدعی بعد از اثبات ادعای خویش می تواند از طریق اعاده حیثیت، ضرر و زیان های وارده از طریق سوگند دروغ را جبران نماید. راه دیگری که می توان سوگند دروغ را اثبات نمود علم قاضی است.  برای شکایت از جرم سوگند دروغ و نوشتن لایحه دفاعیه در خصوص سوگند دروغ ابتدا باید تمامی نکات و مطالب این مطلب به خوبی مطالعه شود و با بهره گیری از مشاوره ی افراد توانمند و متخصص در این حوزه، باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمود و به طرح شکایت کیفری پرداخت. اگر سوگند دروغ بر اساس آرای قضایی باشد، باید رای مذکور و سایر مدارک و مستندات موجود ضمیمه پرونده گردد.

مطالب مرتبط :

وکیل متخصص امور شرکت ها

وکیل برای کلاهبرداری

نوشتن لایحه توسط وکیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×