لایحه در خصوص جیب بری

لایحه در خصوص جیب بری (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه در خصوص جیب بری

لایحه در خصوص جیب بری چیست و جیب بُر کیست؟

جیب بری نوعی سرقت محسوب میشود، در این نوع از سرقت که معمولا در مکان های شلوغ از جمله خیابان، بازار، اتوبوس و… رخ می دهد سارق به طور مخفیانه محتویات جیب و یا حتی کیف دیگران را می دزدد.

در این مقاله از لایحه در خصوص جیب بری بیشتر برای شما خواهیم گفت.

جیب بر کسی است که بر محتویات جیب و یا کیف افراد قصد سرقت داشته باشد. در این امر سارق تلاش میکند تا وجه نقد، جواهرات، تلفن همراه و سایر محتویات ارزشمند درون جیب و یا کیف افراد را سرقت کند. شیوه ی عمل این افراد به این گونه است که با سرعت عمل فراوان و با انجام اعمالی چون صحبت کردن یا تنه زدن، افراد را سردرگم کرده و در یک حرکت بسیار کوتاه و سریع اقدام به دزدی از آنها می نمایند.

در قوانین دین اسلام در این باره آمده است: اگر مالی از جیب رویی مردم ربوده شود مستوجب تعزیر و اگر از جیب زیرین دزدیده شود دارای مجازات حد خواهد بود.

درباره ی لایحه در خصوص جیب بری، لازم به ذکر است که چنانچه در مراجع قانونی در این زمینه پرونده ای برای فرد متخلف باز شود احتمال دارد که به شرط رضایت شاکی آن پرونده مختومه اعلام گردد. البته این مورد تنها به سرقت کمتر از مبلغ بیست میلیون تومان صدق میکند. و در صورت تکرار جرم، اشد مجازات برای فرد خاطی اعمال خواهد شد.

سرقت چگونه جرمی است؟

سرقت از جمله جرایم غیر قابل گذشت می باشد، به این معنا که فردی که سرقت می کند در نگاه قانون خطاکار شناخته شده و خطای او قابل بخشش نیست. البته جرم سرقت دارای دو گونه می باشد. گونه ی اول اینگونه است که فردی سرقتی را انجام می دهد و قبل از اینکه این جریان به دادگاه برسد، شاکی پرونده با رضایت خود آن را مختومه اعلام میکند. اما در گونه ی دوم شاکی پرونده می تواند رضایت دهد اما جرم به حدی است که پرونده ی مربوطه حتی با رضایت شاکی پرونده نیز بسته نشده و لذا دادگاه این حق را برای خودش قائل میشود تا همچنان به پرونده رسیدگی کند البته دلیل بسته نشدن چنین پرونده هایی جنبه ی عمومی بودن در بعضی از جرایم می باشد. لازم به ذکر است که معمولا در جرایمی که جدی تر هستند و در مقیاس بزرگ تری اتفاق می افتند و خسارت بیشتری را نیز وارد می کنند جرم جنبه ی عمومی پیدا خواهد کرد.

لایحه در خصوص جیب بری و ارزش مال مسروقه

در خصوص لایحه در خصوص جیب بری، لازم به توضیح است که در صورتی که سارق یا کیف زن سابقه ی کیفری نداشته باشد و همچنین ارزش مال به سرقت رفته نیز بیش از بیست میلیون تومان نباشد پرونده میتواند با رضایت شاکی و رد مال مسروقه بسته شود.

اما در سوی دیگر اگر ارزش مال به سرقت رفته بیشتر از این مقدار، یعنی بیشتر از بیست میلیون تومان باشد. در صورت رضایت شاکی نیز این پرونده بسته نخواهد شد. چرا که این جرم جزو جرایم بزرگ به حساب آمده و جنبه ی عمومی پیدا خواهد کرد و قانون این حق را برای خودش قائل خواهد شد که این پرونده را پیگیری نماید. البته لازم به ذکر است که در صورت رضایت شاکی ممکن است کمی در مجازات متخلف تخفیف اعمال گردد. 

لایحه در خصوص جیب بری چه مجازاتی را برای فرد خاطی در نظر خواهد گرفت؟

در ماده ۶۵۳ قانون مجازات اسلامی نیز در این باره آمده است: هر کس در راهها و شوارع به نحوی از انحاء مرتکب راهزنی شود در صورتی که عنوان محارب بر او صادق نباشد به سه تا پانزده سال‌حبس و شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم می‌شود.

و همچنین بر اساس ماده ۶۵۷ قانون مجازات اسلامی: هر کس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف‌زنی – جیب‌بری و امثال آن شود به حبس از یک تا پنج سال و تا (۷۴) ضربه شلاق ‌محکوم خواهد شد.

چنانچه که سرقت با آزار و اذیت همراه باشد، مجازات چگونه خواهد بود؟

سرقت گاهی در خفا انجام میشود به این معنا که فردی که از وی سرقت شده ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی خاص، متوجه اتفاقی که افتاده است بشود. اما در بعضی از مواقع سرقت با آزار و اذیت همراه است. کم اتفاق نیفتاده است مواردی که در آنها سارق اعمال خشونت کرده و سعی داشته تا با اعمال رفتارهای زشت و ناپسند در مکان های عمومی افراد را به تسلیم هر آنچه که داشته اند وادار کند. چنین اعمالی ممکن است با آسیب فیزیکی و حتی آسیب روحی و روانی همراه باشند. لذا قانون گذار برای وقوع چنین جرایمی مجازات سنگینی را تعیین نموده است.

ماده 652 قانون مجازات اسلامی در ارتباط با لایحه در خصوص جیب بری

از اینرو بر اساس ماده ۶۵۲ قانون مجازات اسلامی: هرگاه سرقت مقرون به آزار باشد و یا سارق مسلح باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم می‌شود و اگر‌جرحی نیز واقع شده باشد علاوه بر مجازات جرح به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم می‌گردد.

همچنین گفته شده که به منظور تحقق چنین مجازاتی شدت آزار مهم نمی باشد و موضوع مهم خود آزار می باشد. از اینرو حتی زدن یک سیلی ولو آنکه محکم نباشد، بر صورت فرد مالباخته برای اجرای چنین مجازاتی کفایت می کند. حتی تهدید به عنوان یک آزار روحی، نیز شامل این ماده از قانون می باشد.

آیا مجازات جیب بری قابل تعلیق است؟

در جواب به این سوال ابتدا باید بدانیم که تعلیق به چه معناست. تعلیق در قانون به معنای بخشش و گذشت می باشد. برای مثال قانونگذار این فرض را در نظر گرفته است که فردی که یک بار اقدام به جیب بری کرده است ممکن است تصمیم اشتباهی گرفته باشد و یا فریب شخص دیگری را خورده باشد. اینچنین و با صدور حکم تعلیق، قانون گذار این فرصت را به فرد خاطی می دهد تا درباره ی تصمیمی که گرفته است تجدید نظر نماید. البته حکم تعلیق، به شرط نداشتن هیچ گونه سابقه ی کیفری قابل اجرا می باشد. همچنین برای بهره بردن از حکم تعلیق سارق بایستی اگر شریک جرم داشته آنها را معرفی کند و چنانچه مالی را به سرقت برده آن را پس دهد و رضایت شاکی را نیز به دست آورد.

سخن آخر اینکه جیب بری یکی از مهم ترین جرایم در قانون می باشد و فردی که به این جرم متهم میشود بر اساس نوع و کیفیت جرم مجازات خواهد شد.

مطالب مرتبط:

وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری

وکیل برای کلاهبرداری

نوشتن لایحه توسط وکیل

وکیل متخصص تخلفات اداری

لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×