لایحه دفاعیه معاونت در سرقت

لایحه دفاعیه معاونت در سرقت (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه دفاعیه معاونت در سرقت

در برخی از موارد فقط یک شخص در انجام جرم نقش ندارد. بلکه گاهی افراد دیگری نیز در انجام جرم و عملیات جرم همراهی می کنند. لایحه دفاعیه معاونت در سرقت باعث می شود که عدم حضور در صحنه و عدم ارتباط با مرتکب سرقت را برای مرجع قضایی احراز و اثبات کند.

آشنایی با لایحه دفاعیه معاونت در سرقت

در بیان لایحه دفاعیه معاونت در سرقت اینگونه بیان می شود که معاونت در هر جرمی، می توانند شراکت و یا معاونت در انجام جرم شناخته شود. مفهوم کلی معاونت در جرم به این معناست می باشد که، کسی که به صورت مستقیم در عملکرد جرم شرکت ندارد، اما مجرم را در انجام جرم کمک می کند. در حقیقت معاونت صورت گرفته، و به مجرم کمک رسانده است. بی شک برای انجام مشارکت و معاونت در هر جرمی، وجود مواردی ضروری است. روشن است که این موارد را اجبارا باید از متن قانون مجازات بیرون کشید. به این منظور چشم پوشی از محتویات ماده ی 27 قانون مجازات عمومی اصلاحی سال 1352، ناظر به کلام حکم معاونت در عمل مجرمانه در مرتبه ی انجام جرم، که به موجب آن، هر کس با علم و آگاهی با فرد یا افراد دیگر در انجام عملی، ایجاد کننده ی جرمی معاونت و همکاری کند، معاونت در جرم شناخته می شود و مجازات او جدا از مجازات مجرم اصلی می باشد. در لایحه دفاعیه معاونت در سرقت برای فردی که حکم معاونت در سرقت را داشته است بیان میشود که فرد ناخواسته و با ایجاد مواردی وارد این جریان شده است. که با وجود لایحه دفاعیه معاونت در سرقت می توان از فردی که در جرم و سرقت دخالتی نداشته است دفاع انجام شود.

شرایط انجام معاونت در سرقت چه مواردی می باشد؟

انجام معاونت در سرقت لازمه  وجود شرایط مختلفی می باشد. که در لایحه دفاعیه معاونت در سرقت باید این موارد مورد بررسی قرار گیرد.

جرم بودن رفتار مجرم

ارتکاب سرقت توسط انجام دهنده اصلی

انجام کردار هایی که قانون در ماده ی 126 قانون مجازات اسلامی توضیح داده است.

وجود خواسته مجرمانه در معاونت و ارتکاب در سرقت

خواسته مشترک معاونت در سرقت و اجرا کننده اصلی سرقت

 اولویت یا  نزدیک شدن بین رفتار معاونت در سرقت و انجام دهنده اصلی سرقت

جرم بودن رفتار مرتکب در سرقت

وجود لایحه دفاعیه معاونت در سرقت اثبات می کند که نقش معاونت در سرقت به وظیفه ارتکاب کننده اصلی بستگی دارد. هنگامی می توان معاونت در سرقت را مجازات دانست، که رفتار مجرم اصلی جرم محسوب شود. برای آشنایی بیشتر یک مثال میزنیم، کاظم، داوود را تحریک به نوشیدن شراب می کند. کاظم از لیوانی که داوود به او داده می نوشد. بعد معلوم می شود که داخل لیوان نوشابه بوده است. در این شرایط نمی توان کاظم را معاونت در جرم شرب خمر دانست. زیرا از سوی کاظم شرب خمری انجام نشده است.

  انجام سرقت یا شروع به آن توسط انجام دهنده سرقت

یکی از مواردی که در لایحه دفاعیه معاونت در سرقت عنوان می شود، معاونت در سرقت را زمانی می توان مجازات کرد، که مجرم اصلی سرقتی انجام دهد. یقینا نیاز نیست سرقت به صورت کامل انجام شود. در واقع در شروع به جرم سرقت نیز امکان انجام معاونت در سرقت وجود دارد. مثلا فردی، فرد دیگر را تحریک به سرقت از اتومبیلی می کند. اگر آن فرد موفق شود اتومبیل را به سرقت برد، فرد تشویق کننده معاونت در سرقت کامل محسوب می شود. معاونت در شروع به جرم نیز امکان دارد. شروع به جرم یعنی فرد انجام دهنده وارد عملیات اجرایی سرقت  شود. اما عواملی خارج از اراده ی او اجازه ی به انجام کامل سرقت را ندهد. در این صورت فرد کمک کننده او، معاونت در سرقت و شروع به جرم سرقت محسوب می شود.

 صحت معاونت در جرم سرقت

سوال اینجاست که صحت معاونت در جرم سرقت چیست؟ چه رفتارهایی منجر به معاونت در سرقت می شود؟

ماده ی 126 قانون مجازات اسلامی، و همچنین لایحه دفاعیه معاونت در سرقت، رفتار های زیر را صحت معاونت در سرقت می داند

تشویق کردن:  هر عملی که فردی به وسیله ی آن دیگری را به انجام جرم وادارد.

تهدید:  فرد دیگری را بر اثر ترس و تشویش وادار به انجام جرم سرقت نماید. مثلا رئیس کارمند خود را تهدید کند که اگر شهادت دروغ برای انجام جرم ندهد، اخراج می شود.

به طمع انداختن:  نوعی از تحریک و تشویق است که غالبا با وعده و وعید همراه است. این وعده امکان دارد، در زمینه مالی باشد.

تحریک کردن:  به این معنا که فکر انجام جرم سرقت به صورت معین به دیگری تلقین شود.

فریب دادن:  فریب به معنای مکر، حیله و شیادی است. منظور این است که با فریب دادن فردی را به معاونت در جرم دخالت دهند.

سوء استفاده از قدرت: اگر شخصی با قدرتی که دارد از شرایط فردی سوء استفاده کند

اگر انگیزه ی انجام به جرم سرقت را ایجاد نماید، از صحت در معاونت محسوب می شود.

تهیه وسایل ارتکاب سرقت: مثلا برای سرقت مسلحانه، فردی که معاونت در جرم سرقت دارد اسلحه را تهیه کند.  در صورتی که معاون، از این وسایل برای انجام سرقت استفاده کند و این وسایل بر انجام سرقت موثر باشند.

ارائه روش انجام سرقت: منظور این است که شخص راه و روش ارتکاب جرم را به دیگری نشان دهد.

آسان سازی در انجام جرم: شخص عملی را انجام دهد که بر انجام سرقت اثر بگذارد یا مانع را از سر راه مجرم بردارد.

در صورتی که بین رفتار فرد معاونت و انجام سرقت ارتباط مستقیم وجود داشته باشد. مثلا فردی که معاونت در سرقت دارد با ایجاد سر و صدا حواس مردم را پرت نماید تا مجرم از مکانی سرقت کند.

بهتر است بدانید انجام یکی از رفتار های گفته شده نیز معنی به صحت در معاونت در سرقت را دارد.

 وجود قصد مجرمانه در معاونت سرقت

شرط صحت معاونت، وجود قصد انجام سرقت در معاونت است. یعنی فرد معاون باید به قصد انجام جرمی، این رفتار ها را انجام دهد. پس اگر فرد اصلی جرم مورد نظر معاونت را انجام دهد، معاونت در انجام سرقت انجام می شود.

متحد شدن و قصد معاونت در سرقت و انجام سرقت

قصد خلافکارانه مجرم اصلی و معاونت در سرقت باید برابر باشد. یعنی اقدام کننده اصلی همان جرمی را انجام دهد که منظور معاونت بوده است. مثلا قصد معاونت در انجام سرقت ساده باشد، اما مجرم اصلی سرقت مسلحانه انجام دهد. در این صورت نمی توان شخص را، معاونت در سرقت مسلحانه را در واقع شریک دانست.

اگر مجرم اصلی، جرمی بزرگتر از آنچه معاونت غرض داشته انجام دهد، تکلیف معاونت چیست؟

فرد شریک در جرم  به محکومیت معاونت در جرم کمتر محکوم می شود. (ماده ی 126 ق.م.ا)

مطالب مرتبط:

نوشتن لایحه توسط وکیل

وکیل متخصص تخلفات اداری

لایحه تخلفات اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×