لایحه دفاعیه چک بلا محل

لایحه دفاعیه چک بلا محل (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه دفاعیه چک بلا محل

آشنایی با لایحه دفاعیه چک بلا محل

زمانی امکان صدور لایحه دفاعیه چک بلا محل امکان پذیر است که دارنده چک ادعا کند چک صادر شده دارای شرایطی است که در قانون به عنوان جرم شناخته می‌شود در واقع صاحب چک ادعا می‌کند که صادرکننده مرتکب صدور چک بلامحل شده است. همچنین برعکس این موضوع نیز صادق است. صادرکننده ممکن است ادعا کند که چک هیچ شرایط مجرمانه‌ای ندارد و صدور آن جرم نبوده است. در ادامه برخی نکات مهم و برخی دفاعیات وجود دارد که می‌تواند توسط صادرکننده برای رفع جرم و مجازات صدور چک نامناسب مطرح شود. اما بهترین کار قبل از اقدام برای دفاع، مشورت و کمک گرفتن از یک شخص حقوقی از جمله وکیل است. این افراد با داشتن دانش و تخصص کافی در این زمینه می‌توانند بهترین گزینه برای کمک کردن به شما باشند. موسسه حقوقی وکلای پارسا از شروع پرونده تا نتیجه گرفتن ان همراه شما خواهد بود.

شرایط کیفری و حقوقی بودن چک

ممکن است این مشکل برای شما به وجود آمده باشد که چکی را از شخصی دریافت کرده باشید و بعد از مراجعه به بانک متوجه شوید حساب شخص صادرکننده چک موجودی نداشته است. در این مواقع درست‌ترین کاری که باید کنید شکایت است. چرا که صدور چک بلامحل از نظر قانون جرم محسوب می‌شود. اما برای اثبات جرم بودن این کار باید شرایط خاصی حتما وجود داشته باشد. در ادامه بررسی لایحه دفاعیه چک بلامحل به این مسئله می‌پردازیم.

۱)تاریخ صادر شدن و پرداخت چک متفاوت باشد

چک باید به صورت نقدی و بدون قول صادر شود چرا که چک در واقع جایگزین پول نقد است. پس در صورتی که چک برای فردا یا روزهای آینده صادر شود، لایحه دفاعیه چک بلا محل در زمنیه کیفری قرار نمی‌گیرد بلکه در دسته حقوقی قرار می‌گیرد. اما کمتر دیده می‌شود که چک جعلی و بدون تاریخ مشخص شود چرا که بسیاری از صادرکنندگان اینگونه چک‌ها به دلیل عدم امکان اثبات بی گناهی محکوم به حبس در دادگاه می‌شوند. اما همانطور که می‌دانید نحوه اثبات این جرم و اشخاص اهمیت زیادی دارد به همین دلیل بهتر است از افراد متخصص در این زمینه حتما کمک بگیرید.

۲) چک برای تضمین کار یا تعهدی صادر شود

دلیل اصلی صدور چک در واقع باید بدهی معادل با مبلغ باشد. برای مثال فردی در ازای خرید یک خانه چک را برای پرداخت کل مبلغ خانه یا قسمتی از آن می‌پردازد. اما در صورتی که چک برای تضمین صادر شود، شخص صادرکننده متهم به جرم نیست. پس در بررسی لایحه دفاعیه چک بلا محل باید حتما به این موضوع توجه بسیاری داشت.

۳) چک سفید امضا

از دیگر موارد چک جعلی می‌توان به چک سفید امضا اشاره کرد. فرد بدون امضا و در مبلغ چک را برای شخص دیگری صادر کند.

۴) در صورت اثبات چک بدون تاریخ

در صورت برخورد با این مسئله بهتر است قبل از شکایت اقدام به مبادرت به درج تاریخ شود. اما اگر مرجع قانونی ثابت کند که شخص صادر کننده تاریخ را ننوشته است بر اساس لایحه دفاعیه چک بلا محل شخص مسئولیت کیفری نخواهد داشت.

۵) صدور چک بلامحل برای معاملات ربا و نامشروع

۶) عدم مراجعه به بانک بعد از ۶ ماه

از دیگر موارد لایحه دفاعیه چک بلا محل عدم مراجعه دارنده چک به بانک است. در صورتی که دارنده چک بعد از ۶ ماه به بانک مراجعه کند یا اینکه بعد از ۶ ماه از صادر شدن گواهی پرداخت شکایتی نکند، چک در دسته حقوقی قرار می گیرد.

۷) وصول چک در برابر انجام شرط

در بسیاری از موارد وجه چک تنها در صورت انجام شرطی وصول می‌شود. این شرط ممکن است در خود متن چک ذکر یا در یک قولنامه و صورتجلسه نوشته شود. بهتر است در صورت نوشتن متن صورت جلسه افرادی به عنوان شاهد برای شهادت حضور داشته باشند. برای مثال برای خرید یک ماشین کل مبلغ یا قسمتی را به وسیله چک  به فروشنده یا بنگاه‌دار تحویل داده می‌شود. در این حالت خریدار شرط می‌کند که تنها بعد از مراجعه برای انتقال سند طلبکار می‌تواند به بانک مراجعه کند.

تعریف حقوقی بودن چک چیست؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند در صورتی که چک حقوقی شود، چک فاقد اعتبار می‌شود. اما در واقع بر اساس لایحه دفاعیه چک بلا محل اینگونه نیست. در صورتی که چک حقوقی شده باشد، صادرکننده شرایط مجازات کیفری را ندارد اما می‌توان از طریق دادگاه اقدام به توقیف اموال و دارایی‌های شخص صادرکننده چک کرد. اما در صورتی که دفاعیه صدور چک بلامحل ثابت کند که هیچ طلبی وجود ندارد یا چک صرفا برای ربا صادر شده است. برای اینکه بتوانید به نتیجه دلخواه خود در پایان پرونده دست پیدا کنید، بهتر است از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید. موسسه حقوقی وکلای پارسا با بهترین وکلا در حل پرونده‌های کیفری و حقوقی به شما کمک می‌کند.

دریافت کردن وجه چک از طریق دادگاه

برخی بر این باور هستند که وصول کردن وجه چک به وسیله دادگاه تنها با کمک شکایت کیفری امکان پذیر است. اما بهتر است بدانید که این شکایت با توجه به لایحه دفاعیه چک بلا محل صرفا برای حکم و مجازات به حبس است و تاثیری در دریافت مطالبات از دادگاه ندارد. تنها در صورتی دادگاه می‌تواند حکم پرداخت وجه چک را صادر کند که دارنده چک یک فرم مخصوص به عنوان خواهان تکمیل کرده باشد و در دادخواست خود به همراه هزینه‌های دادرسی و ابطال تمبر و … به دادگاه تحویل دهد. در صورتی که این پروسه انجام نشود. دادگاه نمی‌تواند حکمی برای دریافت وجه چک صادر کند. بهتر است تمامی این مراحل را برای پیگیری صدور چک بلامحل از طریق یک وکیل مجرب انجام دهید تا در زمان کوتاه‌تری به نتیجه دلخواه خود برسید.

موسسه حقوقی عدالت نویسان

همانطور که می‌دانید فرایند و پروسه‌های پرونده‌های حقوقی بسیار زمان‌بر است از طرفی نیاز به دانش و تخصص زیادی دارد. به همین دلیل بهتری است از یک وکیل مجرب کمک بگیرید. این موضوع همچنین درباره لایحه دفاعیه چک بلا محل نیز صدق می‌کند. موسسه حقوقی وکلای پارسا به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خود در برابر این اتهامات دفاع کنید.

مطالب مرتبط:

وکیل جرایم پزشکی

لایحه در خصوص کمیسیون ماده صد شهرداری

لایحه تجدید نظر خواهی

وکیل ملکی

لایحه اعتراض به نظر کارشناس

تنظیم دادخواست توسط وکیل

لایحه اعتراض به رای دادگاه

وکیل شکایت از پزشک

وکیل کیفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×