لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی

لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی

 نکات مهم و قابل تامل در تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی

ظهور فناوری های نوین ارتباطات شمشیر دو دمی است که گاه با استفاده های نادرست و مغرضانه می تواند موجبات آزار روحی و روانی و سلب آسایش  افراد را مهیا کند . حتی مواردی مشاهده شده که مزاحمت ها و تهدیدات تلفنی و دروغ پردازی درباره وضع سلامت عزیزان منجر به سکته و مرگ فرد مورد مزاحمت شده است . افزایش روز افزون استفاده های نابجا از تکنولوژی های ارتباطی از قبیل پیامک و تلفن قانونگذار را بر آن داشته که این قبیل مزاحمت ها را  هم جرم انگاری نموده و تعیین مجازات نماید اما تنظیم دقیق لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی و جمع آوری شواهد و قرائن محکمه نکته ی مهمی است که  در طرح و پیگیری شکایت مبتنی بر مزاحمت تلفنی باید مورد توجه قرار گیرد. به جرات می توان گفت هر یک از ما دست کم یکبار در معرض مزاحمت های این چنینی بوده ایم بنابراین  با توجه به کثرت ابتلا به این موضوع به ظاهر ساده در جامعه، ذکر نکاتی چند درباره چگونگی تنظیم و ارائه ی لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی خالی از لطف نخواهد بود.

طبق قانون مزاحمت تلفنی به چه اعمالی اطلاق می شود؟

در دنیای امروز مزاحمت تلفنی صرفا برقراری تماس های مکرر و آزاردهنده  در ساعات نا متعارف و یا  آزار روحی از طریق تهدید و توهین و تولید صداهای وحشتناک  به وسیله ی تلفن نیست؛ بلکه چنانچه شخصی عالما و عامدا و با بکارگیری وسایل ارتباطی از قبیل تلفن، پیامک، صفحات مجازی و شبکه  های اجتماعی مبادرت به اعمالی نماید که منجر به آسیب به حیثیت و اموال و آبرو و جان دیگری شود مزاحم تلفنی تلقی شده و قابل مجازات خواهد بود. در تنظیم  لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی توجه به این نکته نیز ضروری است که این تعریف شامل تهدید افراد به افشای اسرار از طریق تلفن یا پیام صوتی و تصویری،ارسال صوت و تصاویری با محتوای مبتذل و مستهجن نیز می شود. در صورت ارتکاب به هریک از این اعمال که مصادیق بارز مزاحمت تلفنی شمرده می شوند فرد خاطی در صورت شکایت شاکی قابل تعقیب و مجازات خواهد بود.   

در لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی  به کدام قوانین می توان اشاره کرد؟

 طبق آنچه از منطوق قانون بر می آید مزاحمت تلفنی در قوانین مختلف  مانند قانون تاسیس مخابرات ایران مصوب 1336،قانون مجازات اسلامی  جرم انگاری شده و مجازات مشخصی در پی دارد. بر اساس آنچه  از اصلاحیه ی تبصره ی 2 ماده 14 قانون تاسیس مخابرات ایران مصوب 1336 آمده « چنانچه شخصی با استفاده از  وسیله ارتباطی (مخابراتی) خود موجبات آزار و اذیت و مزاحمت برای دیگران فراهم نموده و یا عمدا در  ارتباطات مخابراتی دیگران اختلال ایجاد کند برای اولین ارتکاب، ضمن اخطار کتبی، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه قطع خواهد شد و برقراری مجدد ارتباط  مستلزم پرداخت هزینه ی مشخص شده خواهد بود  در صورت تکرار و در دومین بار ارتکاب نیز مجازات مشابه یعنی اخطار کتبی به همراه سه ماه قطع ارتباط تلفنی و پرداخت هزینه ی اتصال مجدد در انتظار مزاحم تلفنی خواهد بود اما در صورت تکرار جرم برای سومین بار، ارتباط تلفنی فرد مزاحم از سوی شرکت  مخابرات به کلی قطع شده و کلیه منصوبات مرتبط با تلفن نیز توسط مخابرات جمع آوری می شود. بدیهی است ودیعه ی پرداختی شخص مزاحم پس از تسویه حساب به وی بازپس داده خواهد شد. » این مجازات به تعبیری مجازات اداری جرم مزاحمت تلفنی است هرچند مجازات مندرج در  قانون تاسیس مخابرات ایران مصوب 1336 کامل به نظر می رسد اما قانونگذار به این ماده بسنده ننموده و علاوه بر آن در ماده ی 641 قانون مجازات اسلامی نیز به تعریف جرم کیفری  و تعیین مجازات کیفری  برای مزاحمت تلفنی پرداخته است. لذا امکان استناد به این قانون نیز در لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی وجود دارد. بر اساس آنچه در ماده ی 641 قانون مجازات اسلامی ذکر شده :«چنانچه فردی به وسیله ی تلفن و یا هر وسیله ی مخابراتی دیگر برای فرد یا افرادی مزاحمت ایجاد نماید علاوه بر اجرای مراتب مندرج در قانون تاسیس مخابرات ایران، به حبس از یک تا 6 ماه محکوم خواهد شد.»

در تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی به کدام ادله اثبات  جرم می توان استناد کرد ؟

 بطور کلی ادله ی عمومی اثبات دعوی  اقرار، سند،شهادت، سوگند و امارات در اثبات جرم مزاحمت تلفنی نیز می توانند مورد استناد قرار گیرند. ضمن اینکه با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی ارائه صدا یا تصویر ضبط شده ی فرد مزاحم نیز اماره ی قابل قبول به شمار می رود. به علاوه چنانچه لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی طوری دقیق و اصولی تنظیم شود که قاضی را به یقین برساند علم قاضی هم می تواند دستمایه ی صدور حکم شود.

 نکات مهم در لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی در خصوص توهین و تهدید به قتل  از طریق تلفن یا پیامک

چنانچه فردی از طریق تماس تلفنی یا ارسال پیامک و یا از طریق شبکه های اجتماعی مبادرت به تهدید و توهین به شخص دیگری بنماید و یا وی را تهدید به قتل یا وار کردن آسیب جسمی یا حیثیتی نماید و ادله ی کافی برای اثبات توهین و تهدید در لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی ذکر شود؛ فرد مرتکب علاوه بر مجازات مختص مزاحمت تلفنی به جرم تهدید یا توهین نیز محکوم شده و  با توجه به جمیع احوال ماجرا مجازات سنگین تری را متحمل خواهد شد. بدیهی است در صورت تهدید به قتل یا هتک حیثیت نیازی نیست حتما تهدید عملی شود تا مزاحمت شکل گرفته باشد بلکه همین که ابراز تهدید با استفاده از وسایل مخابراتی انجام شود مزاحمت تلفنی محقق شده و قابل مجازات خواهد بود.

اگر مزاحمت تلفنی از طریق سیم کارت یا تلفن متعلق به شخص دیگری انجام شود مسئولیت مزاحمت و مجازات آن متوجه صاحب اصلی سیم کارت یا تلفن خواهد بود مگر اینکه وی قبل از وقوع مزاحمت تلفنی، مفقودی یا سرقت سیم کارت خود را به مراجع ذیصلاح اعلام نموده و یا در صورت عدم اعلام مفقودی بتواند ثابت کند که این مزاحمت ها بدون اطلاع وی و توسط دیگری انجام شده است. برای رهایی از دردسرهای اینچنینی بهترین کار این است که بلافاصله پس از سرقت یا مفقودی سیم کارت به مراجع ذیصلاح مراجعه و با تنظیم  و ثبت شکواییه اعلام سرقت یا مفقودی سیم کارت نمایید در این صورت از تاریخ ثبت شکواییه به بعد هرگونه مزاحمت یا عمل خلاف قانونی با استفاده از آن سیم کارت یا شماره تلفن انجام شود مسئولیتی متوجه شما نخواهد بود. 

مطالب مرتبط:

تنظیم دادخواست توسط وکیل

وکیل ملکی

لایحه تجدید نظر خواهی

لایحه اعتراض به نظر کارشناس

وکیل شکایت از پزشک

لایحه اعتراض به رای دادگاه

وکیل کیفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×