آشنایی با مفاد مندرج در لایحه فروش مال غیر

لایحه فروش مال غیر (4)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

آشنایی با مفاد مندرج در لایحه فروش مال غیر

لایحه فروش مال غیر

آشنایی با مفاد مندرج در لایحه فروش مال غیر

لایحه فروش مال غیر

لایحه فروش مال غیر هر کسی اختیار اموال و دارایی خود را دارد و هر طور که دلش بخواهد می تواند در مورد آن ها تصمیم بگیرد و به دلخواه رفتار کند؛ بنابراین همه می دانیم که مسائلی مانند فروش اموال و دارایی ها، انتقال آن ها و اجاره و رهن اموال و…فقط حق صاحب مال است و بقیه همچین حقی ندارند.

اما طبق مفاد لایحه فروش مال غیر، کسانی هستند که بدون اجازه صاحب مال آن را به شخص دیگری می فروشند و انتقال می دهند که این کار را فروش مال غیر می گویند و از نظر قانون جرم به حساب می آید. این جرم در رده جرایم کیفری قرار دارد چون علاوه بر ضرر و زیانی که به صاحب اصلی اموال وارده شده نظم اجتماعی را نیز برهم می زند. مجازات آن نیز برگرداندن ارزش اصلی اموال به صاحب آن و مجازات زندان بین 1 تا 7 سال که متغیر است. همچنین این افراد به صورت مادام العمر از شغل های دولتی محروم می شوند.

ارکان لایحه فروش مال غیر کدامند؟

سه رکن اساسی و مهم برای لایحه فروش مال غیر در نظر گرفته شده است که به شرح زیر می باشد:

۱-رکن قانونی: رکن قانونی جرم فروش مال غیر و انتقال آن به فرد دیگری از قانونی که در سال 1308 در دیوان عالی کشور تصویب شده و قانونی که در سال 1367 در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده ترکیب شده اند.

۲-رکن مادی: در فروش مال غیر، احتیاجی به وسایل کلاهبرداری و وقت گذاشتن برای اغفال شخص مال باخته نیست چون در این نوع جرم، صاحب مال در محل جرم حاضر نیست تا اغفال شود.

اگر در این معامله قولنامه ای را تنظیم کنند، این قولنامه و امضای آن رکن مادی این جرم را تشکیل می دهند.

۳-رکن معنوی: داشتن سوء نیت قبلی و عمدی بودن فروش اموال دیگران، رکن معنوی جرم را شامل می شود.

اگر فردی بدون هیچ قصد و نیتی اموال کس دیگری را بفروشد، مجازاتی متوجه او نخواهد شد.

طبق مفاد لایحه فروش مال غیر آیا فروش مال مشاع از مصادیق فروش مال غیر است؟

مفاد لایحه فروش مال غیر

مشاع اموال و دارایی می باشد که چندین مالک داشته باشد‌. طبق مفاد لایحه فروش مال غیر، شرکای اموال و دارایی مشاع، حق انتقال و فروش آن به شخص دیگری را ندارند. فروش اموال و دارایی مشاع دارای دو حالت کلی می باشد که حالت اول آن جرم نیست ولی حالت دوم آن جرم است.

۱-حالت اول این چنین است که شریک به اندازه سهم خود از اموال و دارایی مشاع را بدون اطلاع شرکای خود به شخص دیگری انتقال می دهد که در این حالت جرمی متوجه او نمی شود.

۲-حالت دوم به این شکل است که شریک علاوه بر اندازه سهم خود، سهم دیگر شرکای خود را نیز بدون اطلاع آن ها واگذار می کند که این عمل جرم انتقال مال غیر را شامل می شود.

نحوه تنظیم شکایت از شخص فروشنده مال غیر براساس مفاد لایحه فروش مال غیر

براساس مفاد لایحه فروش مال غیر کسی که می خواهد از شخصی که بدون اجازه اقدام به فروش مال او کرده است باید مراحل زیر را دنبال کند.

۱-جمع آوری شواهد و مدارک کافی مانند اسناد مالکیت، قولنامه و یا مبایعه نامه ای که نشان دهند مال فروخته شده متعلق به اوست.

۲-باید در این مرحله شواهد و مدارک کافی را که نشان می دهد فرد مذکور اموال و دارایی او را به شخص دیگری انتقال داده است را جمع آوری کند بعد اقدام به شکایت از فرد انتقال دهنده مال کند.

اما باید قبل از شکایت نوع اموال را از لحاظ منقول و غیر منقول بودن تعیین کند. اگر دارایی که انتقال داده شده است غیر منقول باشد شخص باید در دادگاهی شکایت خود را طرح کند که اموال او در آنجا به ثبت رسیده و یا قرار دارد. اگر مال منقول است، باید در جای که فرد فروشنده مال زندگی می کند شکایت کند ولی اگر فرد مجهول المکان بود شاکی می تواند در محل سکونت خود اقدام به شکایت کند. فرد پس از جمع آوری مدارک و شواهد لازم و مشخص شدن محلی که باید در آنجا شکایت خود را مطرح کند به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت می کند.

مزایای وکیل برای شکایت و طرح لایحه فروش مال غیر

طرح لایحه فروش مال غیر

فرد شاکی می تواند برای شکایت و طرح لایحه فروش مال غیر از طریق وکیل اقدام کند که این کار برای او دارای مزیت های می باشد؛

۱-احتیاجی به حاضر شدن فرد شاکی در دادگاه نیست.

۲-کمتر شدن مدت زمان تشخیص و تایید جرم

۳-اگر دلال اقدام به انتقال و فروش مال کرده بود، وکیل توانایی توقیف اموال و دارایی های او را دارد.

۴-وکیل از دانش و مهارت بیشتری برای جبران کردن ضرر و زیان موکل خود و محکوم کردن فرد کلاهبردار را دارد.

۵-وکیل می تواند در طرح شکایت رضایت و عدم رضایت موکل خود را اعلام کند و احتیاجی به حاضر شدن موکل در دادگاه برای اظهار رضایت نیست. این نکته قابل ذکر است که رضایت دادن فرد شاکی فقط مجازات کلاهبردار را کمتر می کند ولی مجازات او از بین نمی رود.

مسئولیت دلال در انتقال و فروش مال غیر بر اساس مفاد لایحه فروش مال غیر

بر اساس مفاد لایحه فروش مال غیر، اگر دلال بر اساس علم و آگاهی با افراد دیگر در فروش مال غیر همکاری کند شریک جرم به حساب می آید‌.

به عنوان مثال دلال قطعه زمینی را که متعلق به شخص فروشنده نیست و از نظر موقعیت از زمینی که قرار است مورد معامله قرار بگیرد بهتر می باشد به خریدار نشان می دهد و بعد از انجام معامله پولی بابت دلالی می گیرد و یا با علم به اینکه زمین به شخص دیگری تعلق دارد خریدار را راضی می کند و قولنامه ای را هم برای این معامله تنظیم می کند. در این صورت دلال شریک جرم محسوب می شود و صاحب ملک بعد از اینکه جرم دلال را ثابت کرد می تواند اموال و دارایی او را توقیف کند.

طبق مفاد لایحه فروش مال غیر و انتقال آن در حکم کلاهبرداری

طبق مفاد لایحه فروش مال غیر، کسی که بر اساس علم و آگاهی از اینکه آن مال متعلق به فرد دیگری است اما برای کسب سود و منفعت خود آن را به شخص دیگری انتقال می دهد کلاهبردار به حساب می آید‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×