ماترک متوفی چیست؟

ماترک متوفی چیست؟ (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

ماترک متوفی چیست؟

ماترک متوفی چیست؟

ماترک متوفی به چه معنی است؟ ماترک متوفی چه شرایطی دارد؟ تحریر ماترک متوفی چیست؟ مهمترین نکات مربوط به ماترک متوفی چیست؟ چگونه می توان از ماترک متوفی استفاده کرد؟ نحوه تقسیم ماترک متوفی چیست؟ نقش بدهی در خصوص ماترک متوفی چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ماترک متوفی چیست؟ چگونه می توان نسبت به تقسیم ماترک متوفی اقدام کرد؟ کدام اموال در دسته ماترک متوفی قرار می گیرد؟ بهترین مسیر انحصار وراثت ماترک متوفی چیست؟ نقش مهریه در ماترک متوفی چیست؟

ماترک متوفی به تمامی اموالی گفته می شود که از متوفی باقی می ماند. در لغت ماترک به معنی هر آن چیزی است که باقی می ماند. بنابراین هر نوع مالی که از متوفی بعد از فوت باقی می ماند را ماترک می نامنند. بنابراین حساب های مالی و بانکی، اسناد ملکی و تجاری و حتی طلا و جواهراتی که فرد فوت شده به عنوان مالک آن ها شناخته می شد، بعد از مرگ تحت عنوان ماترک شناخته می شود.

حال سوالی که وجود دارد این است که قانون چه تعریفی از این اموال داشته است و سرنوشت این اموال بعد از فوت فرد چه خواهد بود؟ اگر فرد وارثی نداشته باشد سرنوشت ماترک متوفی چیست؟ همچنین دادگاه بر چه اساسی نسبت به تقسیم اموال اقدام می کند؟ آیا وصیت نامه می تواند سرنوشت تمامی اموال را مشخص کند؟ این ها از مهمترین مفاهیمی است که در خصوص ماترک متوفی وجود دارد که در ادامه می خواهیم به آن ها بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

    ماترک متوفی و مفاهیم بنیادی آن

    ماترک متوفی را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با مفاهیم بنیادی و اساسی آن آشنا شویم. به طور کلی چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تمام حقوق مالی و معنوی که فرد در جامعه دارد با مرگ وی از بین می رود. در کلام ساده تر مرگ باعث از بین رفتن تمامی این حقوق از جمله حق مالکیت می شود.

    در کلام ساده تر زمانی که فرد در جامعه زندگی می کند از حقوق مختلفی برخوردار است. یکی از مهمترین این حقوق، حق مالکیت است. هیچ فرد یا نهادی نمی تواند بدون دستور قانون این حق را از فردی سلب کند. این حق تا زمان مرگ همراه فرد خواهد بود. اما بعد از مرگ، متوفی هیچ حقی در خصوص مالکیت خود نخواهد داشت. به نوعی مالکیت فرد به واسطه مرگ از بین می رود. حال سوالی که وجود دارد این است که وضعیت اموال بعد از مرگ وی چه خواهد شد؟

    در هر جامعه ای شیوه ای خاص برای این شرایط در نظر گرفته شده است. در ایران نیز قانونگذار بر اساس قوانین اسلامی سعی کرده است به این سوال پاسخ دهد. در واقع یکی از مهمترین بخش های اسلام مربوط به قوانین ارث می شود. در قانون مشخص شده است که چه کسانی از فرد متوفی ارث می برند و ارث هر کدام چند درصد از کل اموال است. به این مسیر در قانون انحصار وراثت گفته می شود.

    نکته ای که وجود دارد این است که به جز وراث، مسئله ای تحت عنوان دیون و بدهی نیز وجود دارد. در واقع قبل از این که قانون بخواهد مسئله انحصار وراثت را مشخص کند باید مشخص شود که متوفی چه دیونی داشته است. این مسئله می تواند تاثیر مستقیم در وضعیت ماترک متوفی ایجاد کند. همچنین توجه داشته باشید که درخصوص اموال ماترک متوفی مفهوم بسیار مهم وصیت نیز وجود دارد. در واقع وصیت یک ابزار قانونی و در اختیار تمام افراد جامعه است که بتوانند در خصوص بخشی از اموال خودشان بعد از مرگ تصمیم گیری کنند. در صورتی که وصیت نامه بر اساس اصول قانونی تدوین شده باشد، عمل به آن نظر قانونی واجب است. این ها مهمترین مفاهیمی بود که هر وکیل حقوقی به آن ها آشناست.

    ماترک متوفی و دیون

    همانطور که گفتیم دیون این قدرت را دارند که در وضعیت ماترک متوفی تاثیرگذار باشند. در واقع قانون پیش از آن که اقدام به انحصار وراثت و تقسیم اموال کند نسبت به کشف دیون و پرداخت آن ها از ماترک متوفی اقدام می کند. در کلام ساده تر پیش از تقسیم اموال باید دیون و بدهی مختلف متوفی ثابت شود. بعد از آن این بدهی از اموال متوفی پرداخت می شود. حال اموال به جا مانده بعد از پرداخت دیون وارد مرحله انحصار وراثت می شود.

    نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که مهریه نیز به عنوان یک دین و بدهی شناخته می شود. در کلام ساده تر اگر فردی فوت کند که مهریه همسر خود را پرداخت نکرده باشد، زن می تواند نسبت به مطالبه مهریه خود از ماترک متوفی اقدام کند. با توجه به این که مهریه به عنوان یک طلب برتر شناخته می شود، قانون به میزان مهریه مورد طلب از اموال متوفی به زن پرداخت می کند. اموال باقی مانده نیز ما بین وراث که خود زن نیز جزئی از ان ها محسوب می شود تقسیم می شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. توجه داشته باشید که اگر متوفی مالی نداشته باشد، وراث الزامی به پرداخت دیون از حساب شخصی خودشان ندارند.

    ماترک متوفی چیست؟ (1)
    ماترک متوفی چیست؟ (1)

    ماترک متوفی و مسئله وصیت

    اما در خصوص مسئله وصیت وضعیت به شکل دیگری است. در واقع وصیت این امکان را ایجاد می کند که فرد پیش از مرگ در خصوص برخی از اموال خود بعد از مرگ تصمیم گیری کند. زمانی که گفته می شود برخی از اموال بدین معنی است که فرد تنها می تواند به لحاظ قانونی تنها برای یک سوم اموال خود وصیت کند و وضعیت آن ها را مشخص نماید. تنها در صورتی امکان دارد که تمامی اموال در وصیت قید شود که تمامی وراث نسبت به آن راضی باشند.

    نکته ای که یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند این است که بعد از اعمال وصیت امکان انحصار وراثت وجود دارد. در واقع ابتدا باید اموال مورد وصیت تعیین وضعیت شود و از لیست ماترک متوفی خارج شوند سپس قانون بتواند بر اساس شرایط موجود و قوانین اسلام و ایران نسبت به انحصار وراثت اقدام کند. 

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره با وکیل

    09124857572

    Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
    ×