مالکیت وراثت چه زمانی مستقر می شود؟

مالکیت وراثت چه زمانی مستقر می شود؟ (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مالکیت وراثت چه زمانی مستقر می شود؟

مالکیت وراثت چه زمانی مستقر می شود؟

مالکیت وراثت به چه معنی است؟ مالکیت وراثت چه زمانی قطعی می شود؟ مالکیت وراثت چه زمانی قانونی است؟ مالکیت وراثت چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات در مالکیت وراثت چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مالکیت وراثت چیست؟ قانون چه نظری در خصوص مالکیت وراثت دارد؟ اصلی ترین مرجع تصمیم گیری کننده در خصوص مالکیت وراثت کدام است؟ معامله پیش از قطعی شدن مالکیت وراثت چه آثاری دارد؟ نقش دیون و طلب در مالکیت وراثت چیست؟

مالکیت وراثت یکی از مهمترین مفاهیمی است که در قانون حقوقی ایران وجود دارد. اگر بخواهیم ساده و سریع بیان کنیم بعد از فوت فرد، اموال به جا مانده از وی به وراث تعلق دارد. اما نکته اینجاست پیش از استقرار مالکیت وراث شرایط قانونی خاصی وجود دارد. بنابراین وراث نمی توانند بلافاصله بعد از مرگ فرد ادعای مالکیتی بر اموال وی داشته باشند. حتی در صورتی که یک وارث وجود داشته باشد و یا توافقی میان وراث صورت گرفته باشد. در هر صورت شرایط قانونی برای قطعی شدن مالکیت وراثت وجود دارد.

بهتر این است تا زمانی که مالکیت وراثت قطعی نشده و مالکیت به صورت کامل منتقل نشده، اقدام به معامله نکنیم، اما لزوما معامله در این حالت باطل نخواهد بود. در ادامه شرایط قانونی مختلفی را در این خصوص مورد بررسی قرار می دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

مالکیت وراثت و بررسی یک مفهوم

مالکیت وراثت را زمانی می توانیم به خوبی درک کنیم که ابتدا بدانیم اساسا وراثت چیست و از چه اصل و پایه ای ساخته شده است. به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که وراثت جزو قوانین احوال شخصیه محسوب می شود. بگذارید کمی ساده تر صحبت کنیم. مالکیت یک حق برای تمامی افراد در جامعه است. این حق تا زمان مرگ همراه فرد باقی می ماند و به جز زمانی که خودش بخواهد و یا شرایط قانونی ویژه ای ایجاد شود این مالکیت از بین نخواهد رفت. اما سوالی که پیش می آید این است که مالکیت بعد از مرگ به چه شکلی خواهد بود.

به طور کلی متوفی نمی تواند از مالکیت خود استفاده کند. بنابراین این اموال باید به سرپرسی و تملک فرد دیگری باشد. بنابراین قانون گذار بر اساس پایه اسلامی و شرعی اقدام به تعیین مالکیت می کند. این همان مسیری است که به انحصار وراثت شهرت دارد. بر اساس این قوانین مشخص می شود که چه فردی به چه میزان از اموال را تحت تملک خواهد داشت.

با توجه به این که انحصار وراثت می تواند نسبت به تعیین مالکیت اقدام کند و این مسئله ارزش مالی و اقتصادی دارد، همیشه دعاوی خاصی در این حوزه وجود دارد. بنابراین کاملا مشخص است که قانونگذار نسبت به این موضوع حساسیت های خاصی داشته باشد. قانون بر اساس قوانین شرعی و فقهی سعی کرده است در مسیر انحصار وراثت دو گزینه را مشخص کند، اول این که وراث چه کسانی هستند و دوم این که به کدام از این وراث مالکیت چه سهمی از اموال تعلق می گیرد. اصلی ترین مسیر برای قطعی شدن مالکیت وراثت را می توان همین مسیر دانست.

مالکیت وراثت و مسئله ای به نام دیون

مسئله ای که وجود دارد این است که بعد از فوت فرد، سرمایه های او در بانک غیر قابل برداشت می شود. در کلام ساده تر سرمایه های مالی وی مسدود می شود. همچنین پیش از تعیین وراث و میزان سهم آن ها امکان هیچ نوع معامله ای وجود ندارد. مسئله ای که در خصوص مالکیت وراثت و قطعی شدن آن باید بدانید این است که اساسا بعد از انحصار وراثت مدت زمانی نیاز است که شرایط قانونی برای استقرار مالکیت صورت بگیرد. در این فاصله زمانی وراث و سهم آن ها مشخص شده است. بنابراین تحت شرایط خاص امکان معامله اموال ایجاد می شود.

اما مسئله بسیار مهمی که وجود دارد این است که مهمترین شرط برای مالکیت وراثت به گفته وکیل حقوقی، تصفیه است. در کلام ساده تر باید دیون مشخص شده باشد و این دیون از محل دارایی های فرد پرداخت شود. اصولا دیون و مالیات های مربوطه در زمان انحصار وراثت مشخص و پرداخت می شود. به طور مثال اگر فردی از متوفی طلبکار باشد می تواند در این دادگاه حاضر شود و دیون خود را از اموال باقی مانده متوفی طلب کند.

اما گاهی شرایطی ایجاد می شود که عملا این مسئله را به چالش می کشد. به طور مثال در مسیر انحصار وراثت سهم ها و وراث مشخص شده اند. بعد از اتمام این مسیر فردی پیدا شده و ادعای طلب می کند. در این حالت چه باید کرد؟ اینجا دادگاه است که با بررسی دین و صحت آن وراث را مکلف به پرداخت آن می کند. با تصفیه دیون و پرداخت مالیات بر ارث مالکیت قطعی شده و وراث حق مالکیت کامل بر سهم خودشان خواهند داشت. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

مالکیت وراثت چه زمانی مستقر می شود؟ (1)
مالکیت وراثت چه زمانی مستقر می شود؟ (1)

مالکیت وراثت و انتخاب یک وکیل

مالکیت وراثت مسئله چندان ساده ای نیست. همانطور که در بالا بیان کردیم به سبب انتقال و تعیین مالکیت که می تواند ارزش مالی قابل توجهی داشته باشد قانون حساسیت های بسیاری در خصوص مالکیت وراثت و تعیین آن به خرج داده است. از این رو کاملا طبیعی است که این مسیر پیچیده تر و کمی سخت تر از حالت های عادی باشد. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که حتما در این مسیر از یک وکیل حقوقی تهران استفاده کنید.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که اگر می خواهید سریع تر به نتیجه برسید سعی کنید از وکیلی استفاده کنید که تخصص خوبی در حوزه وراثت داشته باشد. به طور مثال بر قوانین مدنی مسلط باشد. از طرف دیگر با توجه به این نکته که وراثت قانونی بر مبنای اسلام و شرع است بهتر است وکیل نسبت به این قوانین و شرایط فقهی آشنایی کاملی داشته باشد. این مسئله می تواند کاری کند که مسیر شما ساده تر و سریعتر پیش برود. در کنار این موضوع این تجربه کاری وکیل است که باعث میشود احتمال موفقیت شما در خصوص  مالکیت وراثت افزایش پیدا کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×