مجازات آتش سوزی عمدی

مجازات آتش سوزی عمدی (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مجازات آتش سوزی عمدی

مجازات آتش سوزی عمدی

آتش سوزی عمدی چه ویژگی هایی دارد؟ آیا آتش سوزی عمدی جرم است؟ مجازات آتش سوزی عمدی چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص آتش سوزی عمدی چیست؟ چگونه آتش سوزی عمدی اثبات می شود؟ چگونه می توان آتش سوزی عمدی را جرم انگاری کرد؟ آتش سوزی عمدی منقول با غیر منقول چه فرقی می کند؟ آتش سوزی عمدی محصولات کشاورزی چه حکمی دارد؟ نهاد تصمیم گیری کننده در خصوص آتش سوزی عمدی کدام مرجع است؟ شرایط قانونی آتش سوزی عمدی چیست؟

آتش سوزی عمدی یکی از انواع جرایمی است که در بخش کیفری مورد بررسی قرار می گیرد. اگر بخواهیم ساده و سریع توضیح دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که آتش سوزی عمدی به حالتی گفته می شود که فرد با نیت و هدفی خاص مانند دشمنی و یا تحصیل مال و … اقدام به آتش زدن اموال منقول یا غیر منقول دیگری کند.

مسئله ای که وجود دارد این است که حق مالکیت یکی از حقوق مهم هر فرد در جامعه شناخته می شود. به نوعی یکی از مهمترین حقوقی که قانون برای هر فرد در جامعه در نظر گرفته، حقوق مالکیت است. از این رو قانون نسبت به حفظ این حقوق و شرایط مختلف آن حساسیت بسیاری دارد. بر اساس همین حق است که هیچ فرد دیگر در جامعه اجازه تعرض و یا دست درازی به مال فرد دیگری را ندارد. بنابراین آسیب رساندن به اموال منقول یا غیر منقول دیگران اگر به صورت عمدی اتفاق افتاده باشد جرم تلقی می شود و اگر عمدی در کار نباشد فرد آسیب زننده موظف به جبران خسارت وارد شده است. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. حال با توجه به شرایط گفته شده کاملا مشخص است که آتش سوزی عمدی می تواند در قانون یک جرم تلقی شده و قانونگذار مجازات خاصی را برای آن در نظر گرفته باشد. در ادامه بیشتر با این موضوع آشنا خواهیم شد.

آتش سوزی عمدی چرا جرم است؟

آتش سوزی عمدی مسلما از دید تمامی افراد جامعه یک جرم محسوب می شود. در واقع همانطور که گفتیم بر اساس اصل قانون، هر نوع آسیب و صدمه ای به اموال تحت مالکیت دیگری جرم محسوب می شود. اما با توجه به این که قانون در بخش کیفری به واسطه اثبات جرم توانایی دخل و تصرف در زندگی، جان یا مال افراد را دارد اثبات جرم به این سادگی ها امکان پذیر نیست. در کلام ساده تر یک وکیل کیفری به خوبی می داند که اثبات جرم در قانون مراحل و شرایط خاصی دارد و نمی توان انتظار داشت که قانون و مجریان آن به سرعت این کار را انجام دهند. بر اساس قانون اثبات جرم بر عهده دادسرا است. دادسرا با بررسی و اثبات جرم کیفرخواستی آماده کرده و به دادگاه مربوطه ارجاع می دهد. اما سوال اینجاست که دادسرا چگونه اینکار را انجام می دهد؟ در کلام ساده تر دادسرا چگونه می تواند ثابت کند که آتش سوزی عمدی جرم محسوب می شود؟

در حالت کلی قانون برای اثبات جرم ملزم کرده است که سه رکن مادی، معنوی و قانونی باید به صورت همزمان اثبات شوند. در کلام ساده تر زمانی یک فعل مانند آتش سوزی عمدی جرم تلقی می شود که این سه رکن به صورت همزمان برای آن فعل اثبات شود. رکن مادی به اثرات و آسیب های منفی و قابل اثبات فعل توجه می کند. در مسئله آتش سوزی مسلما آسیب مالی و یا جانی وارد می شود. بنابراین این رکن به سادگی و با بررسی صحنه جرم قابل اثبات است. در رکن معنوی به نیت و هدف فاعل توجه می شود. اگر فاعل از انجام این کار هدفی را دنبال می کرده و به طور کلی به صورت عمدی این آسیب را وارد کرده باشد، رکن معنوی نیز اثبات می شود. در رکن قانونی نیز، مجریان قانون به مصادیق گفته شده در قانون توجه می کنند. با توجه به این که در قانون مجازات اسلامی آتش سوزی عمدی مورد بررسی قرار گرفته می توان نتیجه گرفت که در صورت اثبات عمدی بودن آتش سوزی این فعل یک جرم محسوب می شود.

مجازات آتش سوزی عمدی

آتش سوزی عمدی در قانون به عنوان یک جرم شناخته می شود. اما مجازات این جرم برای اموال منقول و غیر منقول متفاوت است. اموال منقول به اموالی گفته می شود که قابل جا به جایی است و اموال غیر منقول آن دسته از اموال است که نمی توان آن ها را جابجا کرد.  به طور مثال خانه، زمین و … به عنوان اموال غیر منقول و خودرو، کیف و … به عنوان اموال منقول شناخته می شود. در خصوص آتش سوزی عمدی قانون گذار تفاوت هایی میان اموال منقول و غیر منقول در نظر گرفته است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی آتش زدن عمدی اموال غیر منقول مانند خانه و کارخانه و زمین و … در حکم آتش زدن گندم و محصولات کشاورزی است و فرد مجرم به دو تا 5 سال حبس تعزیری محکوم می شود. اما در خصوص آتش سوزی عمدی اموال غیر منقول بر اساس ماده 676 قانون مجازات اسلامی مجرم به 6 ماه تا 3 سال حبس تعزیری محکوم خواهد شد.

مجازات آتش سوزی عمدی (2)
مجازات آتش سوزی عمدی (2)

اثبات آتش سوزی عمدی

همانطور که مشخص است مهمترین نکته و مسئله ای که طی پرونده آتش سوزی عمدی وجود دارد، اثبات عمدی بودن آن است. این مسئله عمدتا توسط کارشناسان آتش نشانی مورد بررسی قرار می گیرد. در کلام ساده تر دادسرا بر اساس گزارش آتش نشانی مشخص می کند که آیا در این آتش سوزی عمدی در کار بوده است یا خیر.

آتش نشانان بر اساس شواهد و مدارک موجود در صحنه جرم و بر اساس دانش و تجربه ای که دارند به خوبی می توانند تشخیص دهند که آیا آتش سوزی به صورت عمدی رخ داده است یا خیر. به طور مثال معمولا آتش سوزی های عمدی دارای چند مرکز آتش هستند و معمولا به سرعت منتشر می شوند. نکته مهم دیگری که یک وکیل حقوقی به خوبی به آن واقف است این است که در آتش سوزی عمدی هیچ بیمه ای به فرد خسارت دیده تعلق نمی گیرد. در کلام ساده تر با اثبات عمدی بودن آتش سوزی بیمه هیچ تعهدی نخواهد داشت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×