نحوه باطل کردن صیغه محرمیت

نحوه باطل کردن صیغه محرمیت (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

نحوه باطل کردن صیغه محرمیت

نحوه باطل کردن صیغه محرمیت

باطل کردن صیغه محرمیت چگونه امکان پذیر است؟ شرایط باطل کردن صیغه محرمیت چیست؟ مهمترین نکات باطل کردن صیغه محرمیت چیست؟ آیا زن می تواند نسبت به باطل کردن صیغه محرمیت اقدام کند؟ قانون چه مسیری برای باطل کردن صیغه محرمیت در نظر گرفته است؟ نحوه باطل کردن صیغه محرمیت چگونه است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص باطل کردن صیغه محرمیت چیست؟ کدام نهاد قانونی امکان باطل کردن صیغه محرمیت را دارد؟ چند روش برای باطل کردن صیغه محرمیت وجود دارد؟

اگر بخواهیم ساده و سریع باطل کردن صیغه محرمیت را بیان کنیم باید گفت که اساسا تنها سه روش یا سه مسیر برای این کار وجود دارد. انقضای مدت صیغه، بذل مدت باقی مانده توسط زوج و همچنین فسخ نکاح. تنها تحت این سه مسیر است که امکان باطل کردن صیغه محرمیت وجود دارد. البته از نظر قانونی عنوان ” باطل کردن صیغه محرمیت ” عنوان صحیحی نیست. چرا که نکاح چه در صورت دائم و چه موقت به عنوان یک قرارداد لازم شناخته میشود. ابطال یک قرارداد لازم نیز یکی از روش های چهارگانه انحلال قرارداد محسوب می شود. ابطال قرارداد بدین معنی است که ثابت شود قرارداد مذکور از همان ابتدا شرایط صحت قانونی را نداشته و باطل است. بنابراین باطل کردن صیغه محرمیت بر اساس قانون بدین معنی است که ثابت شود این نکاح از همان ابتدا غیر قانونی یا غیر شرعی بوده. مثلا یکی از شرایط عقد مثل مهریه در آن رعایت نشده است. بدین ترتیب امکان ابطال آن وجود داشته باشد.

ما در این مقاله فرض می کنیم قرارداد صیغه یا همان ازدواج موقت صحیح بوده و حال یکی از طرفین ( عمدتا از دید زوجه به این مسئله نگاه می شود ) قصد خروج از این قرارداد را دارد. در این صورت تنها سه روش برای انحلال قرارداد پیش بینی شده است که در بالا به آن ها اشاره شد.

باطل کردن صیغه محرمیت در قانون

همانطور که گفتیم باطل کردن صیغه محرمیت ( انحلال صیغه ) تنها از سه طریق امکان پذیر است. اگر مدت صیغه به اتمام برسد، اگر زوج نسبت به بذل مدت باقی مانده اقدام کند و یا صیغه فسخ شود. کاملا مشخص است که دو مسیر اول مسیرهایی نیست که یک زوجه بتواند از طریق آن اقدام کند.

فرض کنید که صیغه محرمیت به مدت 20 سال تعیین شده است. حال شرایطی ایجاد شده است که زوجه توان ماندن در زندگی را ندارد و می خواهد به این رابطه پایان دهد. اما زوج حاضر به بذل مدت باقی مانده نیست. در این صورت زوجه چه کاری می تواند انجام دهد؟ به گفته یک وکیل حقوقی مجرب اساسا در ازدواج موقت چیزی تحت عنوان طلاق وجود ندارد. بنابراین نمی توان انتظار داشت که زوجه بتواند نسبت به طلاق از زوج اقدام کند. اما با این حال در شرایط خاصی امکان انحلال نکاح موقت توسط زوجه وجود دارد. به این شرایط، فسخ نکاح گفته می شود.

قبل از این که بخواهیم به شرایط فسخ نکاح بپردازیم، بهتر است به مفهوم فسخ در قانون قراردادها توجهی داشته باشیم. به طور کلی فسخ به شرایطی گفته می شود که یکی از طرفین قرارداد بر اساس اختیاری که قانون در شرایط خاص به وی می دهد و یا توسط اختیاراتی که طی قرارداد برای وی ایجاد شده، می تواند با برقراری این شرایط از قرارداد خارج شود. بنابراین در خصوص نکاح موقت نیز قانون برخی شرایط برای زوجه در نظر گرفته است که در صورت برقراری آن امکان فسخ و خروج از صیغه زودتر از زمان انقضای آن برای وی ایجاد می شود.

شرایط فسخ صیغه محرمیت

در خصوص باطل کردن صیغه محرمیت باید به این نکته توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد شرایط نکاح دائم و موقت با یک دیگر برابر است. این مسئله ای است که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به آن اشاره می کند. به طور کلی زن زمانی می تواند نسبت  به باطل کردن صیغه محرمیت اقدام کند که یکی از حالت های زیر اتفاق افتاده باشد.

داشتن وکالت برای بذل مدت صیغه یکی از مهمترین ابزارهایی است که زوجه می تواند در اختیار بگیرد. در واقع همانطور که گفته شد بذل مدت صیغه همانند حق طلاق، یک حق برای زوج در ازدواج محسوب میشود. اما زن می تواند با گرفتن وکالت از زوج این ابزار را در اختیار بگیرد. بنابراین زوجه با داشتن وکالت بذل مدت زمان باقی مانده می تواند در هر موقعیتی که می خواهد به وکالت از زوج نسبت به اتمام صیغه اقدام کند.

اگر زن تحت عسر و حرج باشد، می تواند با اثبات این موضوع نسبت به باطل کردن صیغه محرمیت اقدام کند. به طور مثال زوج دچار اعتیاد شدید باشد و یا این که زوجه مورد آزاد جسمی و روانی قرار می گیرد. در این حالت قانون اجازه خروج زوجه از قرارداد نکاح ( دائم یا موقت ) را برای او فراهم می کند.

حالت دیگر برای خروج از این قرارداد را می توان شرایطی دانست که در قرارداد نکاح دائم نیز موجب فسخ نکاح می شود. این شرایط می تواند جنون ادواری یا دائم زوج، عنن، قرن، جذام و … برای زوج باشد. در صورت اثبات چنین مواردی امکان خروج و فسخ قرارداد توسط زوجه ایجاد می شود. این ها مهمترین و شاید تنها شرایطی است که امکان فسخ یا باطل کردن صیغه محرمیت برای زوجه را ایجاد می کند.

نحوه باطل کردن صیغه محرمیت (2)
نحوه باطل کردن صیغه محرمیت (2)

باطل کردن صیغه محرمیت و آثار قانونی آن

بعد از باطل کردن صیغه محرمیت یا بهتر بگوییم بعد از انحلال آن نکاتی وجود دارد که طرفین باید به آن توجه داشته باشد. اول این که در صیغه یا همان ازدواج موقت نفقه وجود ندارد. بنابراین در صورتی که در این قرارداد اجباری برای پرداخت نفقه عنوان نشده باشد زوجه نمی تواند نسبت به دریافت نفقه ادعایی بکند.

نکته بعدی این است که اگر قرارداد به واسطه بخشش مدت زمان باقی مانده صیغه منحل شود و رابطه جنسی میان طرفین اتفاق نیفتاده باشد، زوج تنها باید نیمی از مهریه توافق شده را پرداخت کند. همچنین اگر ثابت شود که نکاح از همان ابتدا باطل بوده و همچنان رابطه جنسی میان طرفین ایجاد نشده باشد، زوج ملزم به پرداخت هیچ مهریه ای نخواهد بود. این ها مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×