مجازات اجیر کردن قاتل

مجازات اجیر کردن قاتل (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مجازات اجیر کردن قاتل

قتل یکی از احکامی است که به شدت توسط اسلام محکوم شده و مجازات سختی را در پی خواهد داشت. مجازات اجیر کردن قاتل در قانون مجازات اسلامی برابر با حکم معاونت قتل یا مباشر جرم می باشد. به زبان ساده تر، در صورتی که کسی عمل اصلی قتل را انجام نداده باشد، اما در وقوع آن نقش داشته باشد، به او معاون قتل نسبت داده می شود. در ادامه، به شروط لازم برای حکم معاونت قتل و مجازات آن اشاره خواهیم کرد.

اجیر کردن قاتل به چه معناست؟

اجیر کردن یک قاتل به معنی استخدام قاتل برای به قتل رساندن یک شخص تفسیر می شود. انگیزه دادن و یا تحریک کردن یک شخص به انجام قتل با هر وسیله ای (پول، موقعیت شغلی یا تهدید و غیره) همگی به معنی استخدام آن شخص برای قتل تفسیر می شود.

طبق قانون، شخص اجیر کننده قاتل نیز خود در صورت اثبات، مجرم شناخته شده و محکوم خواهد شد. مجازات اجیر کردن قاتل برابر با معاونت در قتل است. البته برای تشخیص معاونت در قتل باید شرایط خاصی برقرار باشد.  برای تشخیص معاونت در قتل، یکی از شروط زیر باید برقرار باشد.

شرایط تشخیص اجیر کردن قاتل یا معاونت در قتل

برای اینکه قاضی تشخیص دهد که اجیر کردن قاتل و یا معاونت در قتل صورت گرفته است، یکی از چندین شرط باید برقرار باشد. در ادامه، با این شرایط آشنا خواهید شد.

در صورتی که شخصی وقوع یک قتل را تسهیل کند، اما در خود عمل اصلی قتل دخیل نباشد، مجازات اجیر کردن قاتل برابر با معاونت در قتل خواهد بود.

آموزش روش ارتکاب قتل نیز حکمی برابر با معاونت در قتل خواهد داشت. در این حالت، در صورتی که آموزش منجر به انجام قتل عمد شده باشد، آموزش دهنده نیز مجرم شناخته می شود.

آماده سازی و فراهم کردن وسیله برای ارتکاب جرم نیز برابر با اجیر کردن قاتل است. در صورتی که شخص از مقصود قاتل اصلی اطلاع داشته باشد و وسیله را فراهم کند، معاون قتل نامیده می شود.

تشویق یک شخص به قتل، تطمیع با انگیزه های مالی و غیر مالی و یا تحریک به ارتکاب قتل نیز حکمی برابر با مجازات اجیر کردن قاتل دارد.

آیا معاونت در قتل همواره به معنی اجیر کردن قاتل است؟

طبق ماده 126 قانون مجازات اسلامی، هر اقدامی قبل از قتل و یا حین وقوع آن منجر به همکاری در قتل شود، معاونت در قتل است. بنابراین، مجازات اجیر کردن قاتل نیز حکمی برابر با معاونت در قتل دارد. اما لزوما، معاونت در قتل به معنی اجیر کردن قاتل تفسیر نمی شود. معاونت در قتل، خود نیز بر اساس نوع قتل (عمد یا غیر عمد) مجازات متفاوتی دارد.

معاونت در قتل چیست؟

مجازات معاونت در قتل بر اساس نوع قتل و میزان سهیم بودن معاون در وقوع قتل تعیین می گردد. بطور کلی، دو نوع قتل عمد و یا غیر عمد وجود دارد. قتل عمد به این معناست که قاتل با یک هدف مشخص و سو نیت، مقتول را به قتل می رساند. یعنی قاتل آگاهی کامل نسبت به و علم به خود عمل، قتل را مرتکب می شود.

معاونت در قتل عمد چه مجازاتی خواهد داشت؟

طبق قانون 207 مجازات اسلامی، مسلمانی که به طور عمدی، مقتول را به قتل برساند، محکوم به قصاص است. همچنین، معاونت در قتل بنا به تشخیص قاضی، 3 تا 15 سال محکوم به حبس خواهد شد. همانطور که در این قانون بطور شفاف بیان شده است، شراکت در قتل در صورت اثبات بین 3 تا 15 سال در زندان خواهد ماند. تعیین سالهای حبس بر عهده نظر قاضی و با توجه به شرایط، میزان مشارکت معاون قتل و نوع قتل خواهد بود.

معاونت در قتل غیر عمد

قتل غیر عمد خود دو حالت قتل شبه عمد و قتل خطای محض دارد. قتل غیر عمد، به نوعی از قتل گفته می شود که قاتل قصد آسیب رسانی به مقتول را داشته اما نه در حدی که مقتول به قتل برسد. تعیین عمدی یا شبه عمدی بودن مطابق نظر قاضی و بر اساس شواهد و نیت قاتل تعیین می شود. در مورد قتل شبه عمد، مجازات جداگانه ای مطابق نظر قانون گذار تعیین نگردیده و مطابق قانون 126 عمل می گردد. بنابراین برای معاون قتل، بین 3 تا 15 سال حبس در نظر گرفته می شود.

نوع دیگر قتل غیر عمد، خطای محض می باشد. خطای محض در صورتی تشخیص داده می شود که قاتل قصد انجام کاری را داشته که به هیچ عنوان به مقتول ارتباط پیدا نمی کرده و خطای انسانی موجب به قتل رسیدن مقتول شده است. قانون مجازات اسلامی در این مورد نیز مجازات جداگانه ای برای معاونت در قتل تعیین نکرده است. بنابراین مطابق با قانون 126 بین 3 الی 15 سال حبس در نظر گرفته می شود. البته پرداخت دیه متوجه قاتل خواهد بود.

برای مثال، در صورتی که یک ساختمان در حال ساخت و ساز باشد و طی یک خطای انسانی شخصی کشته شود، قتل غیر عمد است. این نوع قتل باید بر اساس شواهد و مدارک جمع آوری شده و بررسی نیت قاتل، غیر عمدی تشخیص داده شود.

تفاوت دستور به قتل و معاونت در قتل

در مورد مجازات دستور به قتل، تفاوت هایی با مجازات اجیر کردن قاتل یا معاونت در قتل وجود دارد. در ماده 211 قانون چنین بیان شده است که دستور به قتل یک شخص، مجوز برای انجام قتل نیست. اکراه داشتن در قتل نیز همین طور است و دلیلی برای تبرئه قاتل نیست. شخص انجام دهنده قتل در این مورد به حبس ابد محکوم می گردد.

مجازات شخصی که دستور به قتل می دهد، با اجیر کردن قاتل فرق می کند. دستور به قتل یا اجبار یک شخص دیگر به قتل، مجازات قصاص را به همراه خواهد داشت.

جمع بندی کلی

بطور کلی، اجیر کردن قاتل مجازاتی برابر با معاونت در قتل خواهد داشت و حکم آن 3 الی 15 سال حبس است. میزان مشارکت در قتل و فراهم کردن شرایط آن در تعداد سالهای حبس تاثیر گذار است و بستگی به نظر قاضی دارد.

یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در میزان حبس، نوع قتل است. قتل غیر عمد (شبه عمد یا خطای محض) مجازات کمتری نسبت به قتل عمد دارد و حداقل آن همان 3 سال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×