مجازات استوری سیاسی

مجازات استوری سیاسی (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مجازات استوری سیاسی

مجازات استوری سیاسی

استوری سیاسی چیست؟ استوری سیاسی چه زمانی جرم است؟ آیا استوری سیاسی جرم است؟ مجازات استوری سیاسی چیست؟ جرم استوری سیاسی چگونه اثبات می شود؟ استوری سیاسی به چه مواردی اطلاق می شود؟ مهمترین نکات مربوط به استوری سیاسی چیست؟ قانون چه نظری در خصوص استوری سیاسی دارد؟ استوری سیاسی بر اساس کدام عنوان قانونی جرم شناخته می شود؟ آیا مجازات استوری سیاسی محاربه است؟ استوری سیاسی چگونه اثبات می شود؟ چگونه می توان از جرم استوری سیاسی دفاع کرد؟ نقش یک وکیل در خصوص استوری سیاسی چیست؟ یک وکیل چه کارکردی در خصوص استوری سیاسی می تواند داشته باشد؟

استوری سیاسی یکی از جدید ترین اتفاقاتی است که در فضای مجازی و در جامعه ایرانی ایجاد شده است. به نوعی امروز بسیاری از افراد در فضای مجازی اقدام به گذاشتن پست یا استوری سیاسی و اعتراضی می کنند. همچنین در کنار این ها شایعاتی نیز در فضای مجازی پخش شده است که گذاشتن این نوع استوری و یا پست ها دارای مجازات های سنگین از جمله محاربه است. حال می خواهیم بدانیم که به واقع آیا استوری سیاسی جرم است؟ اگر جرم است چه مجازاتی باید برای آن در نظر گرفت؟

توجه داشته باشید که در خصوص مفاهیم جدید به خصوص در دنیای فضای مجازی قانون نقطه ضعف های بسیاری دارد. از جمله این موارد می توانیم به همین مفهوم استوری سیاسی اشاره کنیم. در واقع در قانون ایران هیچ موضوعی تحت عنوان استوری یا پست در فضای مجازی در نظر گرفته نشده است. از این رو در چنین مواقعی تفسیرهای مختلفی در خصوص این چنین مفاهیمی شکل می گیرد. ما در ادامه ابتدا به نظر قانون در این خصوص می پردازیم، سپس در انتها به آن چیزی که در واقعیت رخ می دهد اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

استوری سیاسی جرم است؟

استوری سیاسی را می توان جرم دانست؟ نه قانون و نه هیچ فرد دیگری نمی تواند به صراحت پاسخ این سوال را بدهد. در واقع نه تنها در خصوص استوری سیاسی بلکه در مورد افعالی دیگر که به ظاهر جرم هستند نیز قانون در گام اول آن را جرم تلقی نمی کند. به طور مثال همه ما می دانیم که قتل یک جرم است. اما قانون به سادگی این مسئله را تایید نمی کند. قانون روش و تعریف خاص خود را از جرم دارد. بنابراین مادامی که قانون روند خود را طی نکند نمی توان گفت که فعلی جرم است و می توانیم فاعل آن را مجرم بدانیم.

به طور کلی قانون زمانی یک فعل را جرم می داند که سه رکن مادی، معنوی و قانونی برای آن به صورت همزمان اثبات شود. رکن مادی به این موضوع می پردازد که آیا فعل اثر منفی و مخرب دارد؟ آیا این ثر قابل اثبات است؟ اگر پاسخ مثبت  باشد رکن مادی اثبات می شود. همچنین قانون در رکن معنوی به نیت و آگاهانه بوده عمل توجه می کند. در واقع قانون در این بخش این سوال را مطرح می کند که آیا فرد دانسته و بر اساس دانش و آگاهی قبلی این کار را انجام داده است و آیا این فعل به صورت عمدی رخ داده است؟ اگر پاسخ این سوالات نیز مثبت باشد می توان گفت که رکن معنوی نیز اثبات شده است. در رکن قانونی، دادگاه به دنبال این است که مصادیق قانونی را برای فعل پیدا و بر اساس ان مجازات را تعیین کند. در واقع زمانی می توان یک فعل را جرم تلقی کرد که قانون در خصوص آن فعل یا مصادیق آن صحبتی کرده باشد. چرا که بر اساس ماده دو قانون مجازات اسلامی در صورتی که قانون در خصوص فعلی سکوت کرده باشد اساسا نمی توان آن فعل را جرم تلقی کرد. یکی از مهمترین چالش هایی که در خصوص استوری سیاسی وجود دارد همین رکن است. در واقع بسیاری از حقوق دان ها معتقد هستند که قانون به صورت مستقیم در خصوص استوری سیاسی حرفی نزده است. بنابراین با وجود اثبات دو رکن دیگر نیز همچنان نمی توان این فعل را جرم تلقی کرد. اما بسیاری دیگر با توجه به اثبات رکن مادی و معنوی در خصوص برخی از استوری سیاسی ها ( مانند دعوت به اغتشاش یا دعوت به رای ندادن  و … ) آن را مصداق تشویش اذهان عمومی و برهم زدن امنیت و آرامش جامعه می دانند. بنابراین بر این اساس می توان استوری سیاسی را جرم تلقی کرد. حال به نظر شما آیا با وجود این صحبت ها می توان استوری سیاسی جرم دانست؟

مجازات استوری سیاسی (3)
مجازات استوری سیاسی (3)

استوری سیاسی در جامعه ایران

استوری سیاسی یک نوع بیانیه و اعتراض سیاسی در بستر اینستاگرام یا سایر پلتفرم های اجتماعی است. این مسئله خود به خود دو مشکل اساسی دارد. اول این که در این پلتفرم ها به صورت کاملا دقیق نمی توان اصالت یک صفحه را اثبات کرد. مشکل دوم این است که این استوری ها غیر قابل اعتبار هستند و نمی توان در دادگاه یا قانون بر آن استناد کرد. در کلام ساده تر اگر قرار باشد استوری سیاسی را جرم تلقی کنیم بر اساس همان استدلال نیز می توانیم از پست ها و استوری های اینستاگرامی در دادگاه و در خصوص انواع دعوی ها به عنوان مدرک و استدلال استفاده کنیم. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص استوری سیاسی و جرم تلقی کردن آن باید به آن توجه داشت.

اما از طرف دیگر باید قبول کرد که این دست از پلتفرم ها فضای غالب جامعه را تحت تاثیر قرار داده است و یک استوری سیاسی می تواند اثر بخشی بالایی در جامعه ایجاد کند. از این رو بر اساس رکن اول جرم انگاری می توان گفت که اثرات منفی یک استوری سیاسی به اندازه ای گسترده می تواند باشد که شرایط ویژه ای را برای قانون و قانونگذار ایجاد کند. حال بر اساس این شرایط ممکن است بر اساس جرم تشویش اذهان عمومی یا بر هم زدن امنیت جامعه فرد را مجازات کرد. البته توجه داشته باشید که هر استوری سیاسی را نمی توان جرم تلقی کرد. همه چیز در این خصوص به همان رکن اول باز می گردد. اگر اثبات شود که این استوری اثرات منفی گسترده ای ندارد و می توان به سادگی از آن گذشت عملا این استوری دیگر جرم تلقی نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×