مجازات تکرار جرم در جرایم حدی و تعزیری

مجازات تکرار جرم در جرایم حدی و تعزیری

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مجازات تکرار جرم در جرایم حدی و تعزیری

مجازات تکرار جرم در جرایم حدی و تعزیری

تکرار جرم به چه معنی است؟ آیا تکرار جرم جرم محسوب می شود؟ مجازات تکرار جرم چیست؟ مجازات تکرار جرم در جرایم حدی چیست؟ مجازات تکرار جرم در جرایم تعزیری چیست؟ شرایط اثبات تکرار جرم چیست؟ شرایط اثبات تکرار جرم در جرایم حدی چیست؟ شرایط اثبات جرم در جرایم تعزیری چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تکرار جرم چیست؟ تکرار جرم توسط کدام نهاد قضایی مورد بررسی قرار می گیرد؟ چرا تکرار جرم در قانون اهمیت دارد؟

تکرار جرم یکی از مهمترین مفاهیمی است که در قانون کیفری وجود دارد. اگر بخواهیم ساده و سریع بیان کنیم تکرار کردن جرم بدین معنی است که مجرم از کرده خود پشیمان نیست و تنبیه و محکومیت صورت گرفته برای وی کافی نبوده. از این رو قانونگذار شرایطی را پیش بینی کرده است تا با تکرار همان جرم یا تکرار جرمی دیگر امکان تشدید در مجازات ایجاد شود.

به نوعی مسئله ای که وجود دارد این است که تشدید در مجازات درست مانند تخفیف در مجازات شرایط خاصی دارد. هر دو این ها ابزارهایی برای کنترل جامعه و شرایط آن محسوب می شود. همانطور که قانون این اجازه و قدرت را دارد که فردی را که اصلاح شده و از کرده خود پشیمان است را ببخشد و تخفیفی برای او در نظر بگیرد، می تواند برای فردی که نه تنها اصلاح نشده بلکه همچنان به کارهای مجرمانه خود ادامه می دهد، مجازاتی با شدتی بالاتر در نظر بگیرد. از این روست که تکرار جرم یک مفهوم بسیار مهم در جریان دادرسی کیفری ایران محسوب می شود.

نکته بسیار مهمی که یک وکیل کیفری به آن آگاه است این مسئله است که تکرار کردن جرم و اثبات آن در خصوص جرایم حدی و تعزیری متفاوت است. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که حتی در خصوص اثبات تکرار در جرم نیز قانون شرایط خاصی در نظر گرفته است. در ادامه به این شرایط و مجازات های تعیین شده برای آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تکرار جرم و نگاه به چند مفهوم

تکرار جرم عنصری است که به چند مفهوم مهم دیگر در قانون وابسته است. از این رو برای فهم این عنصر و شرایط آن در قانون بهتر است با مفاهیمی مانند تعزیری و حدی آشنا شویم.

به طور کلی قانون در بخش کیفری بر اساس اثبات جرم این قدرت و توانایی را پیدا می کند که در زندگی، جان یا مال افراد تاثیرگذار باشد. به طور مثال قانون می تواند برای زنده ماندن یا نماندن مجرم ( اعدام ) فرد نیز تصمیم گیری کند. از این رو اثبات جرم در قانون شرایط مختلفی دارد. مسئله ای که وجود دارد این است که قانون به واسطه اثبات جرم و تعیین مجازات دو هدف اصلی را دنبال می کند. اول این که می خواهد ضرر وارد شده به جامعه و فرد را تا حدی جبران نماید و دوم این که مانع از بروز چنین جرمی توسط مجرم و یا افراد دیگر جامعه شود. حال زمانی که مجرم دوباره دست به چنین کاری می زند بدین معنی است که این مجازات برای وی کافی نبوده، بنابراین قانون می تواند بر اساس تشدید مجازات، محکومیت سخت تری برای وی در نظر بگیرد.

مفهوم دیگری که باید در این خصوص بدانید، نوع مجازات در قانون کیفری ایران است. یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که در قانون کیفری ایران از دو نوع مجازات حدی و تعزیری استفاده شده است. مجازات حدی توسط اسلام و شرع تعیین شده و قانون گذار یا هیچ فرد دیگری امکان تغییر آن را ندارد. اما مجازات تعزیری این قدرت و امکان را به دادگاه می دهد که بتواند بر اساس شرایط موجود امکان تشدید یا تخفیف را داشته باشد. همین موضوع مهمترین تفاوت در تکرار جرم تعزیری و حدی محسوب می شود.

تکرار جرم در جرایم حدی

همانطور که گفتیم جرایم حدی به جرایمی گفته می شود که مجازات آن توسط اسلام و شرع تعیین شده است. این مجازات غیر قابل تغییر است. بنابراین نمی توان انتظار داشت که به واسطه تکرار جرم، مجازات تشدید شود. اما این بدین معنی نیست که تکرار این جرایم مورد توجه قرار نمی گیرد.

بر اساس قانون و البته شرع اسلام در صورتی که مجرم هر فردی که سه بار بر اساس یک جرم مجازات حدی را تحمل کند، در بار چهارم به اعدام محکوم می شود. در واقع اگر فرد سه بار یک جرم حدی انجام دهد و هر سه بار محکومیت و مجازات حدی را تحمل کند، در صورتی که برای بار چهارم همان جرم حدی را انجام دهد حکم دادگاه چیزی جز اعدام نخواهد بود. توجه داشته باشید که شرط اصلی در این مرحله تکرار 4 باره یک جرم و همچنین تحمل سه باره مجازات حدی تعیین شده است.

تکرار جرم در جرایم تعزیری

تکرار جرم در خصوص جرایم تعزیری کمی ساده تر است. چرا که در مجازات های تعزیری امکان تغییر و تشدید مجازات وجود دارد. مهمترین شرط تکرار جرم در خصوص این مجازات ها این است که مجرم از زمان قطعی شدن مجازات تا زمان اتمام دوران مرور زمان اجرایی حکم و یا تا حصول اعاده حیثیت، مرتکب جرم تعزیری دیگری شود، بر اساس تشدید مجازات از حداکثر مجازات تعیین شده تا یک ونیم برابر آن محکوم می شود. به طور مثال اگر جرم صورت گرفته محکومیت 5 تا 10 سال حبس داشته باشد، به واسطه تشدید مجازات فرد به ده تا 15 سال حبس محکوم خواهد شد.

شرط اصلی برای اثبات تکرار جرم در خصوص جرایم تعزیری این است که جرم های صورت گرفته باید از نوع درجه یک تا شش تعزیری باشد. بنابراین تنها درجه تعزیری جرم در خصوص اثبات شرایط تکرار شدن جرم اهمیت دارد و نه برابری جرم و عین آن. در کلام ساده تر در خصوص جرایم درجه 7 و 8 تعزیری امکان استفاده از عنوان تکرار جرم وجود ندارد. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که تکرار شدن جرم در خصوص جرایم سیاسی، مطبوعاتی و جرایم مربوط به اطفال اعمال نمی شود. این ها مهمترین نکاتی بود که شما باید در خصوص تکرار شدن جرم و مجازات مربوط به آن ها توجه کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×