مراحل پرونده الزام به تنظیم سند رسمی

مراحل پرونده الزام به تنظیم سند رسمی (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مراحل پرونده الزام به تنظیم سند رسمی

مقدمه

قبل از بررسی موارد مربوط به مراحل پرونده الزام به تنظیم سند رسمی، باید اطلاعات مختصری را در اختیارتان قرار دهیم. اصلی ترین وظیفه قانونگذار، برقراری انضباط جهت انجام معاملات ملکی می باشد. برقراری انضباط موجب جلوگیری از کشمکش های غیر قانونی در جامعه می شود. به همین دلیل، قانون گذاران مربوطه، قانون ثبت را جهت برقراری نظم در معاملات ملکی، تصویب کردند. یکی از پر تکرار ترین دعواهای موجود در حوزه ملکی به اموال غیر منقول مرتبط است. دعوای مذکور را تحت عنوان دعوای الزام به تنظیم سند رسمی می شناسند. میتوان گفت که قانون ثبت، منشا بروز مشکلات مربوط به دعاوی این چنینی می باشد. در چنین دعاوی برای دستیابی به یک نتیجه موثر باید به نکات ظریفی توجه کرد. اگر به این نکات توجه نشود، خواهان موجود در پرونده با قرار رد دعوا مواجه می شوند. در چنین شرایطی، دعوای مجددی باید طرح ریزی شود. مرحله مذکور علاوه بر اتلاف وقت، موجب هدر رفتن سرمایه شما جهت پرداخت هزینه های دادرسی نیز می گردد.

بررسی مبنای پرونده الزام به تنظیم سند رسمی

در این بخش قصد داریم شما را با مبنای پرونده الزام به تنظیم سند رسمی، آشنا سازیم. با استناد به حکم ماده 46 قانون مربوط به ثبت مدارک و املاک، ثبت منافع املاکی که در گذشته در دفتر املاک ثبت شدند، اجباری می باشد. باید خاطر نشان کرد که مراکز رسمی مانند دادگاه ها و اداره های دولتی، فقط فردی که سند رسمی ملک به نام او باشد را به عنوان مالک ملک مذکور می شناسند. پس میتوان نتیجه گرفت که خواهان زمین یا ملک دارای سابقه ثبتی، جهت بهره مندی از تمام حقوق مالکانه اش، باید سند رسمی زمین یا ملک خود را دریافت کند. در بیشتر موارد فروشنده یک ملک، بدون داشتن هیچ اختلافی، در دفتر رسمی حضور پیدا کرده و اقدام به انتقال سند رسمی مربوط به انتقال مالکیت می کند. اما اگر فروشنده از انجام این کار خودداری کند با مطالبه خریدار از مراجعه قانونی مانند دادگستری رو به رو خواهد شد.

معرفی مراحل پرونده الزام به تنظیم سند رسمی

مراحل پرونده الزام به تنظیم سند رسمی به ترتیب عبارت اند از صدور گواهی عدم حضور، تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی و رسیدگی به پرونده در دادگاه. در صورتی که خریدار و فروشنده نکته ای را در متن سند عادی، جهت تنظیم سند رسمی عنوان نکرده باشند، موظف به انجام فعالیت هایی هستند. این نکته ممکن است درباره محل یا تاریخ ثبت سند عادی، باشد. در این شرایط، خریدار مجبور است که اظهارنامه ای را تهیه کرده و در آن تاریخ و محلی را تعیین کند. در ادامه خریدار باید از فروشنده درخواست کند که جهت تنظیم سند رسمی در تاریخ تعیین شده، به دفترخانه بیاید. حال اگر فروشنده بدون ارائه دلیل منطقی در دفترخانه حاضر نگردد، خریدار میتواند گواهی تحت عنوان عدم حضور را از دفتردار تحویل بگیرد. به این شکل خریدار میتواند به دادگاه ثابت کند که فروشنده به تعهدش عمل نکرده است.

دومین مرحله از مراحل پرونده الزام به تنظیم سند رسمی

دومین مرحله از مراحل پرونده الزام به تنظیم سند رسمی به تنظیم دادخواست مربوط می شود. در تعداد زیادی از معامله های ملکی، انتقال دادن مالکیت با ارائه یک سند عادی انجام می گردد. مالکان املاک باید اقدام به دریافت سند رسمی املاک خود کنند. زیرا سند های رسمی به نسبت سند های عادی مزایای بیشتری برای مالکین خود دارند. بنابراین فروشنده باید اسناد رسمی ملک را به خریدار منتقل کند. اگر در اسناد عادی، انتقال مذکور عنوان نشده باشد نیز، این انتقال باید صورت پذیرد. فروشنده از انتقال این سند نباید خودداری کند. زیرا خریدار در صورت برخورد با چنین فروشنده ای، میتواند از طریق مراجع قانونی او را مجبور به تنظیم سند نماید. پس میتوان نتیجه گرفت که درخواست مربوط به تنظیم سند رسمی، بر پایه اسناد عادی اثبات شدنی، عنوان می شود. در ابتدا خریدار باید با کمک یک وکیل حرفه ای، دادخواستی را بر پایه الزام به تنظیم سند رسمی طراحی کند.

برای این کار کافی است که خریدار یا وکیلش به دفاتر الکترونیکی قضایی مراجعه کرده و دادخواست طراحی شده را به همراه سایر مدارک، ثبت نماید. توصیه می شود که قبل از مطرح کردن دعوی، خریدار اظهارنامه ای را مبتنی بر حضور شخص فروشنده در مکان و تاریخ مقرر در قرارداد عنوان کند. در چنین شرایطی که زمان یا محل تنظیم سند در قرارداد قید نشده، فرستادن اظهارنامه ضروری است. لازم به ذکر است که هزینه دادرسی بر اساس قیمت منطقه مربوط به ملک، تعیین می شود. برای مثال در ایران باید هزینه دادرسی به ریال پرداخت شود. مواردی که باید هنگام طرح دادخواست مورد توجه قرار گیرند عبارت اند از ملک رهن نشده باشد، ملک در گذشته ثبت نشده باشد و دارای پایان کار باشد. به همین دلیل توصیه می کنیم که برای پیش بردن چنین پرونده ای به یک وکیل مجرب مراجعه نمایید.

رسیدگی کردن به پرونده در دادگاه

 آخرین مرحله از مراحل پرونده الزام به تنظیم سند رسمی، مربوط می شود به رسیدگی پرونده در دادگاه. دادگاه موظف است که تحقیقات لازم، جهت تایید صحت اطلاعات ثبتی در دادخواست را به انجام برساند. این اطلاعات شامل، تایید مالکیت فروشنده، مشخص شدن هویت خواهان و خوانده شده به دادگاه، رهن یا توقیفی نبودن ملک و وجود قرارداد یا مبایعه نامه می شوند. در نهایت دادگاه یک جلسه برای بررسی به دعوا تعیین می کند. متعاقبا تاریخ و مکان جلسه دادگاه، به طرفین دعوی ارسال می شود. بعد از اینکه رای اصلی از سمت دادگاه صادر شد، خواهان پرونده میتوانند درخواست انجام اجراییه علیه خوانده شده را داشته باشند.

مطابق این درخواست، خوانده ده روز مهلت دارد تا مراحل تنظیم سند رسمی ملک را به نام خریدار انجام دهد. اگر خواهان مجددا از انجام این دستور خودداری کند، آن موقع، نماینده دادگاه سند رسمی ملک را به جای او امضا می نماید. باید خاطر نشان کرد که خریدار باید قبل از طرح دعوا و تنظیم دادخواست، از رهن یا بازداشت نبودن ملک اطمینان حاصل نماید. زیرا دادگاه درباره چنین املاکی رای صادر نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×