مسدود کردن کد ملی بدهکار

مسدود کردن کد ملی بدهکار (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مسدود کردن کد ملی بدهکار

مسدود کردن کد ملی بدهکار و موارد قانونی آن

مسدود کردن کد ملی بدهکار به چه معنی است؟ مهمترین کارکرد مسدود کردن کد ملی بدهکار چیست؟ مسدود کردن کد ملی بدهکار به عنوان ابزار قانونی چه کارکردی دارد؟ شرایط مسدود کردن کد ملی بدهکار چیست؟ مواد قانونی مربوط به مسدود کردن کد ملی بدهکار چیست؟ مهمترین نکات مسدود کردن کد ملی بدهکار چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مسدود کردن کد ملی بدهکار چیست؟ چه زمانی دادگاه اقدام به مسدود کردن کد ملی بدهکار می کند؟ آیا مسدود کردن کد ملی بدهکار باید به درخواست طلبکار باشد؟ مرجع صالح صادر کننده دستور مسدود کردن کد ملی بدهکار کدام است؟

مسدود کردن کد ملی بدهکار یکی از ابزارها و اهرم های فشار بر محکوم علیه است. دادگاه با مسدود کردن کد ملی بدهکار عملا او را از استفاده بخش بزرگی از خدمات اجتماعی از جمله خدمات مالی و بانکی محروم می کند. بنابراین فرد برای رفع این محدودیت ها ناچار است به دستگاه قضایی مراجعه کند و با پرداخت دین مشخص شده نسبت به رفع مسدودی کارت ملی خود اقدام نماید. این تمام ماجرایی است که در خصوص مسدود کردن کد ملی بدهکار می توانستیم به صورت خلاصه بیان کنیم.

اما در ادامه قصد داریم به صورت جزئی تر به این مسئله نگاه کنیم و شرایط مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم. در کلام ساده تر می خواهیم بدانیم شرایط مسدود کردن کد ملی بدهکار چیست و در چه موقعیت هایی می توان از این ابزار مهم قانونی استفاده کرد. همچنین می خواهیم بدانیم که اساسا مسدود کردن کد ملی بدهکار باید به درخواست طلبکار باشد و یا به عنوان یک روند قانونی مشخص خود دادگاه دستور چنین کاری را صادر می کند. در ادامه با ما همراه باشید.

مسدود کردن کد ملی بدهکار چه زمانی صادر می شود؟

مسدود کردن کد ملی بدهکار همانطور که گفته شد یک ابزار فشار قانونی بر بدهکار محسوب می شود. بر اساس این ابزار فشار بخش بزرگی از خدمات اجتماعی از دسترس فرد بدهکار دور می شود. بنابراین این فرد عملا یا باید نسبت به پرداخت دیون خود اقدام کند و یا قبول کند که نمی تواند مانند یک شهروند عادی در این کشور زندگی کند.

به طور کلی زمانی که یک دعوی مالی در دادگاه مطرح می شود، دادگاه برای خوانده شروع به استعلام سه گانه می کند. بر اساس این دادگاه از بانک مرکزی، سازمان اسناد و پلیس راهور استعلام می گیرد. نتیجه این استعلام تمام دارایی ها و اموال منقول و غیر منقول فرد را مشخص می کند. بنابراین دادگاه می تواند به صورت کاملا دقیق متوجه شود که آیا این فرد چه به صورت مالی و چه به واسطه اموال منقول و غیر منقول توانایی پرداخت دین مطرح شده در دادگاه را دارد یا خیر.

در صورتی که پاسخ این سوال منفی باشد دادگاه می تواند نسبت به جلب متهم اقدام کند. اما اگر محل فرد مشخص نباشد ( مجهول المکان باشد) دادگاه می تواند بر اساس لایحه تقدیمی از طرف خواهان و یا ارائه دادخواست جدید از طرف طلبکار نسبت به مسدود کردن کد ملی بدهکار اقدام کند. بدین ترتیب کد ملی بدهکار برای انجام انواع امور از جمله امور مربوط به موارد مالی و بانکی مسدود می شود. این نکته بسیار مهم در این خصوص محسوب می شود.

مسدود کردن کد ملی بدهکار چه کمکی می کند؟

زمانی که به یک بانک مراجعه می کنید با قانونی ساده اما مهم رو به رو می شوید. بر اساس دستور بانک مرکزی تمامی امور مالی صرفا با کارت ملی امکان پذیر است. یعنی هیچ اقدام بانکی بدون استفاده از کارت ملی وجود ندارد. از این رو عملا می توان حدس زد که مسدود کردن کد ملی بدهکار بیش از هر چیزی عملیات بانکی را نشانه رفته است.

در کلام ساده تر دستور بانک مرکزی نسبت به لزوم همراه داشتن کارت های ملی به معنی احراز هویت فرد است. بنابراین حتی اگر فردی بدون کارت ملی به بانک مراجعه کند و به هر ترتیب بتواند امور بانکی خود را به انجام برساند بدین معنی نیست که از کارت ملی یا کد ملی او استفاده نشده است. در واقع در این حالت احراز هویت فرد به صورت کاملا قانونی انجام نمی شود. ممکن است فرد مورد شناخت و اعتماد متصدی بانک باشد و نیازی به احراز هویت او وجود نداشته باشد. از این رو این فرد بدون دریافت کارت ملی کار وی را انجام می دهد. اما همچنان تمامی اعمال مورد نظر توسط سیستم بانکی به کد ملی فرد بستگی دارد. بنابراین در این حالت نیز سیستم بانکداری به نوعی طراحی شده است که تنها به واسطه کد ملی امکان هر نقل و انتقال یا هر عمل بانکی دیگر را می دهد. با مسدود کردن کد ملی بدهکار عملا این امکان از فرد بدهکار گرفته می شود.

مسدود کردن کد ملی بدهکار (2)
مسدود کردن کد ملی بدهکار (2)

مسدود کردن کد ملی بدهکار و کارکرد یک وکیل حقوقی

مسدود کردن کد ملی بدهکار شاید یک مفهوم ساده  به نظر برسد اما از دید قانون و دادگاه این کار می تواند باعث شود که فرد از بخش بزرگی از خدمات اجتماعی محروم شود. از این رو نباید انتظار داشت که دادگاه کاملا به شکل کاملا سریع و ساده دستور مسدود کردن کد ملی بدهکار را صادر کند.

آن چیزی که مشخص است این موضوع است که در این مسیر استفاده از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان می تواند بسیار کارساز باشد. در کلام ساده تر این وکیل بر اساس تجربه و دانشی که دارد می داند که در چه شرایطی ممکن است دادگاه با مسدود کردن کد ملی بدهکار مخالفت کند و یا در چه شرایطی استفاده از این ابزار قانونی می تواند برای موکل او مفید باشد. از طرف دیگر استفاده از ادله و مدارک قوی می تواند دادگاه را در جهت صدور این دستور سوق دهد. این ها همه کارهایی است که یک وکیل حقوقی مجرب می تواند انجام دهد. از این رو نه تنها در چنین دعوی هایی بلکه در هر نوع دعوی حقوقی یا کیفری باید سعی کنید از یک وکیل مجرب و با تجربه استفاده کنید. این کار می تواند شما را سریع تر به هدف دلخواهتان برساند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×