مطالبه سهم الارث پدری

مطالبه سهم الارث پدری (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مطالبه سهم الارث پدری

نحوه مطالبه سهم الارث پدری

پس از فوت پدر مطالبه سهم الارث پدری می تواند از سوی هر یک از وراث انجام شود. برای این امر باید به وکیل ارث مراجعه کرد. وکیل با بررسی موارد مختلف همچون وصیت نامه شخص، میزان دیون و دارایی و تعداد و جنس وراث برای تقسیم ارث اقدام می کند.

مطالبه سهم الارث پدری پس از پایان امور اداری مربوط به گواهی فوت و انحصار وراثت خواهد بود. وراث باید به صورت دسته جمعی و یا با دادن نمایندگی به یکی از ورثه برای تعیین سهم الارث خود اقدام کنند.

چه کسانی می توانند برای مطالبه سهم الارث پدری اقدام کنند؟

مطالبه سهم الارث پدری از سوی چند دسته از افراد می تواند انجام شود. به محض حادث شدن فوت ارتباط شخص با دارایی های وی از بین می رود و شخصیت حقیقی اون پایان می یابد. به این ترتیب اموال و دارایی های او به عنوان ماترک بین ورثه تقسیم می شود.

اما قبل از مطالبه سهم الارث پدری اموری وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود. یکی از این موارد بررسی دیون و بدهکاری های شخص متوفی می باشد. به این ترتیب اولین کسانی که می توانند تقاضا نمایند که تکلیف ماترک مشخص شود طلبکاران هستند. به محض فوت شخص دیون طلبکاران حال می شود و سررسید طلب به روز خواهد شد. طلبکاران می توانند از دادگاه تقاضا کنند که طلب آنها پرداخته شود.

دسته دوم وصی و موصی له هستند. کسی که از طرف متوفی مامور به انجام دادن اموری شده است وصی گفته می شود. بنابراین پس از بررسی وصیت نامه وصی برای تقسیم ماترک اقدام می کند. با توجه به وصیت نامه موصی له نیز ذینفع می باشد. موصی له کسی است که با توجه به وصیتنامه مالی به نفع او وصیت شده است.

گروه بعد وراث هستند که می توانند برای مطالبه سهم الارث پدری اقدام کنند. وراث با توجه به طبقات ارث مشخص خواهند شد.

طبقات ارث در تعیین سهم الارث پدری

برای مطالبه سهم الارث پدری طبقات ارث به افراد مشخصی محدود می شود. به عبارت دیگر طبقات ارث شامل:

طبقه اول: پدر و مادر، فرزندان و هر چه پایین تر رود

طبقه دوم: پدر بزرگ و مادر بزرگ، خواهر و برادر و هر چه پایین تر رود

طبقه سوم: خاله، دایی، عمه، عمو، فرزندان آنها هرچه پایین تر رود

برای مطالبه سهم الارث پدری وراث به طبقه اول محدود می شود. به این ترتیب پس از پدر و مادر، فرزندان ذینفع هستند. سپس نوادگان و هر چه که پایین تر رود.

میزان سهم الارث افراد برای مطالبه ارث پدری

میزان سهم الارث افراد برای مطالبه سهم الارث پدری با توجه به قرابت نسبی و سببی مشخص می شود. وابستگان نسبی کسانی هستند که با متوفی پیوند خونی دارند و خویشاوندان سببی به سبب ازدواج با متوفی ارتباط برقرار می کنند. فرزندان و پدر و مادر خویشاوندان نسبی و همسران شخص متوفی وراث سببی معرفی می شوند.

در صورتی که متوفی دارای پدر و مادر و فرزند یا فرزندان باشد: هر یک از پدر و مادر یک ششم و فرزندان مابقی اموال را دریافت می کنند.

در صورتی که متوفی دارای پدر و مادر، فرزندان و همسر باشد: هر یک از پدر و مادر یک ششم اموال، همسر با توجه به اینکه متوفی دارای فرزند است یک هشتم اموال سهم دارند. مابقی اموال بین فرزندان تقسیم می شود.

اجرای وصیت پدر و مطالبه سهم الارث پدری

قبل از مطالبه سهم الارث پدری باید به بررسی وصیت نامه متوفی پرداخت. وکیل ارث شرایط وصیت را از نظر قانونی ارزیابی می کند و در صورت داشتن شرایط قانونی وصیت نامه نیز در تعیین سهم الارث افراد اثرگذار است.

هر شخص می تواند در وصیت نامه درباره یک سوم اموال خود تعیین تکلیف نماید. بیشتر از این مقدار تنها زمانی نافذ و قابل اجراست که ذینفع موافقت کرده و وصیت را تنفیذ نماید. باید توجه داشت که وصیت شخص مجنون یا فاقد اهلیت قابل اجرا نیست. همچنین کسی که خودکشی کرده باشد به وصیت وی عمل نمی شود.

برای مطالبه سهم الارث پدری از طریق وصیت متوفی باید به نکات مختلفی توجه کرد. بر اساس قانون هیچ شخصی نمی تواند دیگری را از ارث محروم کند. مسائل مربوط به ارث یک امر قانونی است و این حق را قانونگذار برای اشخاص ایجاد کرده است. بنابراین هیچ کس نمی تواند به موجب وصیت دیگری را از ارث محروم کند و چنین وصیت نامه ای باطل است. با توجه به آنچه گفته شد پدر نمی تواند در وصیت نامه خود فرزند را از ارث محروم کند.

اجرای وصیت پدر و مطالبه سهم الارث پدری پس از بررسی های وکیل ارث خواهد بود. در صورتی که وصیت نامه شرایط قانونی را داشته باشد بر اساس آن سهم الارث افراد مشخص می شود.

مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت

برای مطالبه سهم الارث پدری قدم اول دریافت گواهی انحصار وراثت است. برای انجام امور اداری، امور بانکی، حضور در دفتر اسناد و انتقال اموال ارائه این گواهی ضرورت دارد. گواهی انحصار وراثت تعداد وراث و میزان سهم الارث ایشان را مشخص می کند.

برای دریافت گواهی انحصار وراثت باید به شورای اختلاف آخرین اقامتگاه شخص متوفی مراجعه کرد. باید توجه داشت که اگر تمام وراث برای دریافت این گواهی همکاری نکنند هر ذینفع می تواند راسا اقدام کند. برخی افراد با ایجاد اختلاف حاضر نیستند گواهی را دریافت نمایند. همچنین بعضی از افراد امکان حضور در مراجع قانونی را ندارند یا در خارج از کشور هستند به این ترتیب هر یک از وراث می توانند برای دریافت گواهی اقدام کنند.

برای مطالبه سهم الارث پدری ابتدا باید شناسنامه شخص باطل شود. سپس گواهی فوت همزمان توسط سازمان ثبت احوال صادر می شود. وکیل ارث مدارک لازم جهت دریافت گواهی انحصار وراثت را جمع آوری می کند. این مدارک شامل گواهی فوت، شناسنامه و کارت ملی تمام ورثه و سند ازدواج همسر یا همسران شخص متوفی می باشد.

ارائه مدارک جعلی و ارائه اطلاعات کذب هنگام صدور گواهی انحصار وراثت جرم محسوب می شود. شخص به عنوان کلاهبردار مورد تعقیب قانون قرار می گیرد و در دادگاه کیفری محاکمه خواهد شد. وکیل ارث با در نظر داشتن تمام نکات قانونی و حقوقی اقدامات مربوط به تقسیم ماترک را انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×