میزان مجازات جرم قاچاق انسان

میزان مجازات جرم قاچاق انسان (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

میزان مجازات جرم قاچاق انسان

میزان مجازات جرم قاچاق انسان

جرم قاچاق انسان یکی از جرایمی است که کرامت انسان را خدشه دار می کند و آسیب های زیادی به افراد جامعه وارد می سازد. به همین دلیل قانونگذار در سال 1383 به طور اختصاصی به این جرم پرداخته و میزان مجازات آن را تعیین کرده است.

جرم قاچاق انسان زمانی رخ می دهد که مرتکبان با زور و اجبار افراد را وادار به انجام خواسته های خود می کنند. در این جرم اختیار افرادی که قاچاق می شوند از ایشان سلب می گردد و این افراد تحت شرایط روحی و روانی بسیار ناگوار حاضر به انجام کارهای خلاف قانون خواهند شد.

بررسی جرم قاچاق انسان

در تعریفجرم قاچاق انسان باید گفت، انتقال انسان از مکانی به مکان دیگر با اجبار و اکراه برای سوء استفاده و بهره کشی در حالی که بزه دیده هیچ اختیاری از خود ندارد را قاچاق انسان می گویند. معمولا کسانی که مورد جرم قاچاق انسان قرار می گیرند در شرایط بد جسمی یا روحی قرار دارند. قاچاقچیان با سوء استفاده از وضعیت این افراد بر آنها مسلط می شوند و آنها را وارد به کارهای گوناگون می کنند.

برخی اوقات قاچاقچیان در جرم قاچاق انسان با گرفتن پاسپورت، شناسنامه یا با زور، اجبار، آزارهای روحی و جسمی مقاصد خود را اجرا می کنند. متاسفانه قاچاق انسان از جمله جرایمی است که بازدهی بالایی دارد. از طرف دیگر ریسک آن بسیار کم است. به عبارت دیگر کشف این جرم معمولا به سختی انجام می شود و کشورهای مختلف این جرم را مورد پیگیری قرار نمی دهند. از سوی دیگر قاچاقچیان با قاچاق انسان سود کلانی را از آن خود می کنند.

عنصر قانونی جرم قاچاق انسان

در قانون مجازات اسلامی با استناد به مواد قانونی مربوط به آدم ربایی جرم قاچاق انسان قابل پیگیری است. اما از آنجایی که این جرم از حساسیت بالایی برخوردار است قانونگذار در سال 1383 درباره این جرم قوانین جداگانه ای را تصویب کرد.

قانون مبارزه با قاچاق انسان به طور اختصاصی به این جرم می پردازد. باید توجه داشت که این جرم با جرم جا به جایی انسان به طور قاچاق تفاوت دارد. در قاچاق انسان شخص هیچ اختیاری از خود ندارد و شخص قاچاقچی در ازای تحویل شخص به دیگری مبلغی را دریافت می کند.

اما در جرم جا به جایی غیرقانونی انسان فردی که قاچاق می شود به اختیار خود عمل می کند. این شخص با پرداخت مبلغی به قاچاقچی از وی می خواهد که او را از مکانی به مکان دیگر و از کشوری به کشور دیگر عبور دهد. بیشتر کسانی که قصد مهاجرت غیر قانونی دارند از این طریق عمل می کنند.

در سال های اخیر شاهد هستیم کسانی که مهاجرت غیر قانونی می کنند به اندازه کسانی که بزه دیده جرم قاچاق انسان هستند جانشان به خطر می افتد. در بیشتر اوقات زندگی نا به سامانی در انتظار این افراد است و گاهی با همدستی قاچاقچیان زندگی آنها به مرگ منتهی می شود.

میزان مجازات برای جرم قاچاق انسان

مجازات جرم قاچاق انسان با توجه به عمل شخص تعیین می شود. اگر شخص با در نظر گرفتن قانون مجازات اسلامی مجرم شناخته شود بر اساس همان قانون مجازات خواهد شد. در این قانون ربایش فرد به طور مخفیانه مورد توجه قرار گرفته و حبس تعزیری درجه 4 برای آن تعیین گردیده است.

اما در قانون مبارزه با قاچاق انسان حبس 2 تا 10 سال برای مجرم در نظر گرفته شده است. همچنین شخص محکوم به پرداخت جزای نقدی است. جریمه نقدی به میزان دو برابر وجوهی که از جرم به دست آمده یا اموالی که از بزه دیده یا شخص ثالث دریافت کرده یا وعده دریافت آن را داشته از وی اخذ می شود.

اگر بزه دیده کمتر از 18 سال سن داشته باشد و عمل مجرم محاربه و افساد فی الارض تلقی نشود به حداکثر مجازات این قانون خواهد رسید.

کسی که شروع به جرم قاچاق انسان می کند و نتیجه خارج از اراده وی حاصل می شود از 6 ماه تا 2 سال به حبس محکوم می گردد.

تبصره سه ماده سه این قانون بیان می کند که معاون جرم محکوم به تحمل 2 تا 5 سال حبس خواهد شد. همچنین جزای نقدی فوق الذکر از وی اخذ می شود.

برخی از اعمال در حکم قاچاق انسان در نظر گرفته شده است و مرتکب به مجازات این جرم خواهد رسید. از جمله این اعمال ایجاد گروه یا تشکیلات با هدف قاچاق انسان، حمل و نقل غیر مجاز انسان به صورت سازمان یافته و حمل و نقل و عبور دادن غیر مجاز افراد در حکم قاچاق انسان می باشد.

میزان مجازات جرم قاچاق انسان (2)
میزان مجازات جرم قاچاق انسان (2)

نکات قانونی درباره قاچاق انسان

نکات مختلف قانونی درباره جرم قاچاق انسان وجود دارد. بر اساس تبصره 5 ماده 5 قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب دادگاه صالح برای رسیدگی به این جرم دادگاه انقلاب می باشد.

تفاوتی نمی کند که این جرم در داخل کشور یا خارج از آن اتفاق افتاده باشد، این جرم از سوی تمام کشورهای جهان مورد تعقیب و رسیدگی قرار خواهد گرفت. اگر مجرم تابعیت ایرانی داشته باشد محاکم داخلی به جرم وی رسیدگی می کنند.

جرم قاچاق انسان ممکن است تحت اجبار، اکراه، تهدید، خدعه و نیرنگ به وقوع بپیوندد. در هر حال بزه دیده اختیاری از خود ندارد و به دلیل قدرت طرف مقابل یا ضعف بزه دیده این جرم اتفاق می افتد.

قاچاق انسان با تسلط بر فرد و انتقال وی از کشوری به کشور دیگر و یا جا به جایی درون مرزی انجام می شود. مخفی کردن، به کار گماردن اجباری و بیگاری کشیدن، سوء استفاده جنسی، بردگی، برداشتن اعضا و جوارح شخص از مصادیق این جرم می باشد.

چنانچه کارمند دولتی در جرم قاچاق انسان برای انتقال، مخفی کردن، مهیا نمودن اسباب جرم همکاری نماید علاوه بر اینکه به مجازات عمل خود می رسد از کار دولتی نیز انفصال می یابد. موسسات خصوصی نیز که به این جرم بپردازند علاوه بر مجازات مجرمان، محل مربوطه نیز پلمپ خواهد شد.

شخصی که تابع ایران باشد در هر کشوری که مرتکب جرم شود توسط مراجع قانونی ایران تحت تعقیب قرار می گیرد. همچنین بر اساس قانون وسایلی که در ارتباط با جرم کشف شود توسط دولت ضبط خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×