نحوه اعتراض به مالیات قطعی

نحوه اعتراض به مالیات قطعی (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

نحوه اعتراض به مالیات قطعی

 نحوه اعتراض به مالیات قطعی در قوانین مالیاتی کشور

پرداخت مالیات و قوانین مالیاتی یکی از چالش برانگیزترین مسائلی است که هر سال، مدیران و صاحبان کسب و کارها با آن سروکار دارند. زمانی که مودی برگه قطعی مالیات را دریافت می کند، ممکن است تشخیص دهد که مالیات قطعی شده بیشتر از درآمد او است. اعتراض به برگه مالیات اولین اقدام مودی می باشد. اما از دغدغه های مودیان مالیاتی، نحوه اعتراض به مالیات قطعی است.

اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی، در حوزه مالیات های مستقیم قرار دارد. از نظر قوانین مالیاتی کشور، برگ تشخیص نشان دهنده میزان مالیاتی است که از طرف اداره مالیات به اشخاص حقیقی و حقوقی اعلام می شود. طبق این قوانین مالیات دهندگان وظیفه دارند تا 4 ماه بعد از پایان سال مالی، اظهارنامه مالیاتی را به اداره مربوطه تقدیم کنند. اداره مالیات نیز در مدت یک سال موظف است، آن را بررسی و نتیجه نهایی را  صادر کند.

مودیان بعد از دریافت برگه تشخیص مالیات، اگر نسبت به آن اعتراضی دارند، می توانند ظرف مدت سی روز اعتراض خود را اعلام کنند. بعد از بررسی های لازم، نتیجه اعتراض به صورت برگ مالیات قطعی صادر می شود. ممکن است برای خواننده مقاله این سوال پیش بیاید که شرایط و نحوه اعتراض به چه شکلی است؟

شرایط اعتراض به برگ تشخیص مالیات

یکی از مشکلاتی که مودیان مالیاتی با آن روبه رو هستند، عدم شناخت به شرایط و نحوه اعتراض به مالیات قطعی است. گاهی صاحبان کسب و کارها با قوانین و رویه های مالیاتی آشنایی چندانی نداشته، خواسته یا ناخواسته حقوقشان نادیده گرفته می شود. این مسئله خود زمینه ساز به وجود آمدن برخی از جرایم مالیاتی است. برای پیشگیری از چنین پیامدهایی، اعتراض مالیاتی بهترین گزینه برای احقاق حقوق مودیانی است که نسبت به پرداخت مالیات خود سهل انگار نیستند.

بر اساس ماده 238 قانون مالیات های مستقیم، شرایط اعتراض به برگه تشخیص مالیات، باید ظرف مدت 30 روز به صورت کتبی به اداره مالیات اعلام شود. در صورتی که مودی نسبت به مالیات پرداختی اعتراض نداشته باشد، برگ مالیات قطعی خواهد شد، پس مهم ترین شرایط اعتراض عبارت است از:

قبل از اتمام سی روز اعتراض مورد قبول است.

اعتراض باید به صورت کتبی اعلام شود.

در صورت عدم اعتراض مودی مالیاتی، دوحالت اتفاق خواهد افتاد:

طبق ماده 239 قانون مالیات مستقیم، برگ تشخیص مالیات قطعی خواهد شد و امکان اعتراض وجود ندارد.

طبق ماده 239 ق.م.م برگ تشخیص قانونی ابلاغ، مودی خود به خود یک معترض شناخته می شود و پرونده او به هیات بدوی حل اختلاف ارجاع داده خواهد شد.  

چگونگی و نحوه اعتراض به مالیات قطعی توسط مودیان

درخصوص نحوه اعتراض به مالیات قطعی در مواد 216، 238 و 251 قانون مالیات های مستقیم اشاره شده است. چنانچه گفتیم مودی می تواند ظرف 30 روز بعد از دریافت برگه مالیات، اعتراض خود را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهد. اعتراض به مالیات قطعی با توجه به عملکرد مالیات دهندگان به دو صورت انجام می شود. ممکن است اعتراض بعد از دریافت برگه قطعی مالیات باشد یا امکان دارد، مودیان به رای قطعی مالیات اعتراض کنند.  

اگر به هر علتی مودی نسبت به برگ مالیاتی سهل انگار بوده و در زمان مشخص شده به آن توجهی نکرده باشد، با صدور برگ قطعی مالیات مواجه خواهد شد. در این حالت اعتراض به مالیات قطعی شده، فقط از طریق وزارت دارایی با ارسال یک درخواست تجدید نظر امکان پذیر است. برخی مواقع نیز مودی در مهلت تعیین شده به رای هیات حل اختلاف اعتراض خود را اعلام نمی دارد و پس از پایان مهلت، اسناد و مدارکی دال بر افزایش مالیات به دست می آورد. در این شرایط مودی می تواند به رای قطعی مالیات اعتراض کرده و شکایت خود را به شورای عالی مالیات اعلام نماید. مراحل اعتراض به مالیات قطعی در ماده 238 قانون مالیات مستقیم اشاره شده و برای آن چند حالت در نظر گرفته شده است.

اعتراض توسط مودی

اولین مرحله از نحوه اعتراض به مالیات قطعی، در ماده 251 قانون مالیات مستقیم به اعتراض کتبی مودی اشاره شده است. در این ماده اداره مالیات و مودی هر دو می توانند ظرف مدت یک ماه به رای صادره هیات اختلاف مالیاتی، در شورای عالی مالیات شکایت خود را مطرح کنند. مودیان برای اعتراض باید از طریق سامانه ثبت اعتراض مالیاتی اقدام نمایند.  

بررسی اعتراض به مالیات قطعی

بر اساس ماده 238 قانون مالیات مستقیم، اگر مدارک و اسناد ارائه شده توسط مودیان کافی باشد، اعتراض به برگ تشخیص مالیات قطعی شده توسط هیات اختلاف مورد قبول واقع خواهد شد. اما اگر مدارک مورد تایید نباشد، پرونده اعتراض مالیاتی به شورای عالی مالیات ارجاع داده خواهد شد.

مختومه شدن پرونده اعتراض مالیاتی

آخرین مرحله در نحوه اعتراض به مالیات قطعی، طبق ماده 239 قانون مالیات مستقیم اگر مودی مبلغ مالیات را پرداخت کرده یا بین مودیان و اداره مالیات هیچ اختلافی نمانده باشد، پرونده اعتراض بسته می شود.

نحوه اعتراض به مالیات قطعی (1)
نحوه اعتراض به مالیات قطعی (1)

مراجع رسیدگی کننده به اعتراض برگ قطعی شده مالیات

در نحوه اعتراض به مالیات قطعی، پرونده های مودیان مالیاتی توسط مراجع مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. اعتراض به برگه قطعی مالیات در هیات های حل اختلاف مالیاتی مورد رسیدگی قرار می گیرد. اگر از نظر قانون ابهام و تعارضاتی در پرونده مشاهده شود، برای رسیدگی بیشتر به شورای عالی مالیاتی ارجاع داده خواهد شد. شورای عالی نیز بر مبنای ماده 257 قانون مالیات مستقیم، یک برگه از رای صادر شده را به هیات انتظامی ارسال می کند. در حقیقت شورای عالی از دیدگاه مودیان یک مرجع رسیدگی کننده به برگ تشخیص مالیات قطعی شده است و آنها هر زمان می توانند، اعتراض خود را به این مرجع اعلام نمایند. 

سخن پایانی

یکی از دغدغه های مودیان مالیاتی، نحوه اعتراض به مالیات قطعی است. آنها در دو حالت می توانند نسبت به برگه تشخیص مالیات اعتراض کنند. اولین حالت اعتراض به برگ قطعی مالیاتی است و دومین حالت اعتراض به رای قطعی مالیات می باشد. زمانی که مودی در وقت مقرر نسبت به اظهارنامه مالیاتی بی توجهی کرده و مالیات ایشان قطعی شود، در صورت اعتراض باید از طریق هیات اختلاف مالیات اقدام نماید. همچنین این امکان وجود دارد که مالیات دهنده در وقت مقرر به رای هیات اختلاف اعتراض خود را اعلام نکند، در این صورت اگر اسناد جدیدی مبنی بر بالا بودن مالیات در دست داشته باشد، می تواند در مرجع شورای عالی مالیاتی به رای قطعی شده اعتراض کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×