نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول

نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول

نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول

نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول چگونه است؟ نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول بر اساس کدام قوانین صورت می گیرد؟ نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول از طریق قانون چگونه است؟ نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول توسط یک وکیل چگونه است؟ نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول بر اساس چه شرایطی امکان پذیر است؟

نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول یکی از سوالات و چالش هایی است که افراد بسیاری طی دادرسی درگیر آن هستند. نکته ای که وجود دارد این است در خصوص دعاوی مالی امکان استفاده از توقیف اموال وجود دارد. در واقع توقیف اموال نوعی از ابزار تامین است. در زبان ساده تر بخواهیم بیان کنیم دادگاه به واسطه ابزار تامین مانند توقیف اموال می تواند مطمئن شود که تحت هر شرایطی حقوق خواهان حفظ می شود. به طور مثال در دعاوی مانند چک برگشتی خواهان می تواند درخواست توقیف اموال به ارزش چک و هزینه های دادرسی را داشته باشد. بدین ترتیب خواهان می تواند مطمئن باشد که سرمایه او به هر ترتیب باز خواهد گشت.

نکته دیگری که در خصوص نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول باید به آن اشاره کنیم این است که توقیف با مصادره اموال فرق می کند. در واقع در توقیف اموال مالکیت مال از مالک ( خوانده ) گرفته نمی شود. بنابراین همچنان فرد به عنوان مالک این اموال شناخته می شود. اما به عنوان ضمانت در اختیار دادگاه و قانون قرار می گیرد. اما در مفهوم مصادره عملا مالکیت از فرد سلب می شود. بنابراین در پرسه نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول باید به این موضوع توجه داشته باشید که با توقیف اموال مالکیت از فرد گرفته نمی شود. بلکه اجازه هیچ نوع تغییر یا خرید و فروش را در خصوص این اموال نخواهد داشت. این اموال به عنوان ضمانت در اختیار دادگاه قرار می گیرد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول و چند تعریف

نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول بر اساس مفاهیم و فاکتورهای مختلفی صورت می گیرد. یکی از مهمترین این مفاهیم مال منقول و غیر منقول است. در واقع ما باید بدانیم قانون به کدام اموال منقول و به کدام اموال غیر منقول گفته می شود. به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که مال منقول به مالی گفته می شود که قابل نقل و انتقال باشد. یعنی شما می توانید این مال را جا به جا کنید. به طور مثال خودرو به عنوان مال منقول شناخته می شود. اما مال غیر منقول مالی است که غیر قابل تغییر در مکان است. به طور مثال خانه یا زمین به عنوان یک مال غیر منقول شناخته می شود.

نکته دیگری که در خصوص نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول که بسیار تاثیرگذار است این موضوع است که اساسا توقیف مال برابر با ارزش دعوی مالی است. بنابراین به میزانی از مال توقیف خواهد شد که برابر با ارزش پرونده باشد. اما مسئله اینجاست که اگر مال قابل تقسیم نباشد اجبارا تمام مال توقیف خواهد شد.

در خصوص اموال غیر قابل افراز به شکل مشاعی توقیف اموال صورت می گیرد. به طور مثال خانه ای وجود دارد که دو میلیارد تومان ارزش گذاری شده است اما دعوی حدود یک میلیارد تومان ارزش دارد. بنابراین دادگاه به شکل مشاع ( شریک ) یک میلیارد از خانه را توقیف می کند. این نکته بسیار مهمی بود که باید در خصوص نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول به آن اشاره می شد.

نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول (2)
نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول (2)

نحوه توقیف اموال منقول

نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول شرایط خاص قانونی دارد. بخشی از این شرایط مربوط به اموال منقول است. اولین نکته مهم این است که باید ثابت شود که اموال منقول در مالکیت محکوم علیه باشد. در واقع در صورتی که مال منقول سندی نداشته باشد باید در محل کار یا محل زندگی خوانده باشد تا بتوان از آن به عنوان ضمانت در دادگاه استفاده کرد و آن را توقیف نمود. در صورتی که خارج از این محدوده باشد خواهان باید نسبت به اثبات مالکیت این اموال اقدام کند.

نکته مهم دیگر در خصوص نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول این است که در خصوص اموال منقول توقیف در همان محلی که مال قرار دارد انجام و سپس نگهداری می شود. در مواردی خاص و بنابر دستور دادگاه است که لزوم به تغییر و جا به جایی مال وجود دارد. نکته دیگر این است که در خصوص اموالی که به صورت مشترک برای زن و مرد هستند این عرف است که مشخص می کند کدام اموال برای مرد و کدام اموال برای زن است. این نیز مسئله ای است که در خصوص نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول می تواند تاثیرگذار باشد.

نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول (1)
نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول (1)

نحوه توقیف اموال غیر منقول

نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول در خصوص اموال غیر منقول کمی ساده تر است. در بسیاری از موارد اموال غیر منقول دارای سند رسمی و یا سند مالکیت هستند. از این رو به سادگی می توان بر اساس این سند نسبت به بازداشت مال اقدام کرد. معمولا این کار توسط اداره اسناد رسمی صورت می گیرد. بدین ترتیب اجازه انتقال مال به دیگری یا خرید وفروش آن از خوانده گرفته می شود.

اما در خصوص اموال غیر منقولی که سند مالکیت نداشته باشند تنها در صورتی مصادره می شود که اثبات شود تصرف خوانده بر مال به صورت مالکانه بوده است و یا حکمی از سمت دادگاه و قانون مبنی بر مالکیت بر این مال برای او صادر شده باشد. در غیر این صورت اموال منقول وی توقیف می شود.

همچنین این امکان وجود دارد که عواید حاصل از مال غیر منقول توقیف شود. در واقع اگر عواید حاصل از مال غیر منقول بتواند ظرف یکسال ضرر وارد شده را جبران کند عملا دادگاه می تواند به جای اصل مال این عواید را توقیف کند. به طور مثال خانه ای که در اجاره باشد و این اجاره بها ظرف یک سال توانایی پرداخت هزینه لازم برای جبران زیان را داشته باشد این اجاره بها توقیف می شود. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول می تواند تاثیرگذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×