نحوه دریافت نفقه فرزندان

نحوه دریافت نفقه فرزندان (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

نحوه دریافت نفقه فرزندان

بررسی نحوه دریافت نفقه فرزندان

برای اطلاع از نحوه دریافت نفقه فرزندان می توان با وکیل خانواده گفتگو کرد. وکیل با بررسی پرونده راه حل قانونی را در اختیار موکل خود قرار خواهد داد. نفقه حقی است که همسر و فرزندان از آن بهره مند می شوند. در صورتی که شخص از پرداخت نفقه سرباز بزند می توان از طریق مراجع قانونی پرونده را پیگیری کرد.

نحوه دریافت نفقه فرزندان در صورت طلاق متفاوت می باشد. اگر زن و شوهر از هم جدا شده باشند باید درباره پرداخت نفقه فرزند توافقات لازم انجام بگیرد. در غیر این صورت با بروز اختلافات قانونی موضوع به کارشناسی ارجاع داده می شود.

مستند قانونی نحوه دریافت نفقه فرزندان

در بررسی نحوه دریافت نفقه فرزندان استناد به مواد قانونی مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. بر اساس ماده 1199 قانون مدنی پرداخت نفقه فرزندان به عهده پدر قرار داده شده است. در هر کدام از ازدواج های موقت یا دائم اگر شخص صاحب فرزند شود می بایست نفقه او را به عهده بگیرد. این حقی است که قانونگذار برای فرزندان در نظر گرفته است.

مسئله ای که درباره نحوه دریافت نفقه فرزندان وجود دارد آن است که نفقه زن بر اساس شأن اجتماعی او پرداخت می شود. اما نفقه فرزندان فقط در حد تامین ضروریات زندگی می باشد. در برخی مواد طلاق میان زوجین اتفاق می افتد. در این حالت زن می تواند تا هفت سال حضانت فرزند را به عهده بگیرد اعم از اینکه دختر یا پسر باشد. اما پس از طلاق نیز همچنان تکلیف پرداخت نفقه فرزند به عهده پدر است. مگر آنکه توافق دیگری میان زوجین انجام شده باشد.

بر اساس قانون حمایت از خانواده در صورتی که پس از مشخص شدن نحوه دریافت نفقه فرزندان پدر از پرداخت نفقه سرباز بزند می توان از وی در مراجع کیفری شکایت کرد. به این ترتیب ممکن است شخص به حبس از سه ماه و یک روز تا حداکثر شش ماه محکوم گردد. بنابراین قانونگذار برای پرداخت نفقه ضمانت اجرا قرار داده است و در صورت استنکاف می توان از این طریق وارد عمل شد.

نحوه دریافت نفقه فرزندان چگونه است؟

هر یک از فرزندان می توانند جهت دریافت نفقه خود اقدام کنند. برای اطلاع از نحوه دریافت نفقه فرزندان کارشناس حقوقی اطلاعات لازم را در اختیار افراد قرار می دهد. نکته اصلی برای ارائه دادخواست دریافت نفقه آن است که شخص اگر دختر باشد تا قبل از سن نه سال و اگر پسر باشد تا قبل از سن پانزده سال نمی تواند برای اقامه دعوی راسا اقدام کند.

قیم یا شخصی که حضانت فرزند را به عهده گرفته است از طرف شخص محجور اقدام می کند. اگر شخص بخواهد راسا اقامه دعوی کند باید یا به سن هجده سال رسیده باشد یا قبل از سن هجده سال حکم رشد از دادگاه دریافت کند.

برای ارائه دادخواست نفقه فرزندان متقاضی باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست خود را مطرح نماید.

در صورت فوت پدر نفقه فرزند به عهده چه کسی است؟

یکی از نکاتی که در بررسی نحوه دریافت نفقه فرزندان مورد توجه قرار می گیرد آن است که اگر پدر فوت کند نفقه بر عهده چه کسی است. بر اساس قانون پس از فوت پدر جد پدری مسئولیت پرداخت نفقه را به عهده دارد. در صورتی که جد پدری تمکن مالی نداشته باشد یا در قید حیات نباشد مادر باید نفقه فرزندان را بپردازد.

اگر مادر حضور نداشته یا توانایی مالی نداشته باشد اجداد مادری یا جدات مادر و پدری مسئول خواهند بود. در صورتی که مسئولیت ایشان مساوی باشد نفقه نیز به طور تساوی بین این اشخاص تقسیم می شود.

مدارک لازم جهت دریافت نفقه فرزند

وکیل خانواده درباره نحوه دریافت نفقه فرزندان بیان می کند که جمع آوری مدارک و مستندات برای طرح دعوی اهمیت دارد. مدارک هویتی فرزندان، استشهاد محلی، اظهارات مطلعین، اقرار شخص متعهد، اوراق قانونی، احکامی که سابقا از طرف دادگاه صادر شده است در این باره مورد توجه قرار می گیرد.

میزان نفقه فرزند چگونه تعیین می شود؟

در بررسی نحوه دریافت نفقه فرزندان تعیین میزان نفقه ضرورت دارد. پرونده مطالبه نفقه ممکن است در شورای حل اختلاف یا دادگاه مطرح شود. پس از آن کارشناس مربوطه درباره میزان نفقه فرزندان اظهار نظر خواهد کرد.

بر اساس قانون نفقه فرزند دختر تا زمان ازدواج به عهده پدر است. اگر دختر پس از ازدواج طلاق بگیرد یا شوهر او فوت شود همچنان نفقه به عهده پدر می باشد. درباره فرزند پسر تا سن هجده سالگی نفقه به عهده پدر است. اگر بعد از سن هجده سال فرزند ادامه تحصیل بدهد در آن زمان نیز نفقه را پدر پرداخت می کند. همچنین اگر فرزند محجور باشد، یا معلول باشد، یا با تایید پزشکی قانونی توانایی امرار معاش نداشته باشد پدر باید نفقه وی را پرداخت کند.

نحوه دریافت نفقه فرزندان (2)
نحوه دریافت نفقه فرزندان (2)

نکات حقوقی درباره نفقه فرزند

درباره نحوه دریافت نفقه فرزندان نکاتی حقوقی مختلفی وجود دارد که می توان با مراجعه به وکیل خانواده اطلاعات لازم را به دست آورد. یکی از نکات آن است که آیا فرزند خوانده از نفقه بهره مند می شود؟ اگر پذیرش سرپرستی از طریق قانونی و با رعایت شرایط قانونی باشد بله پرداخت نفقه الزام قانونی دارد.

درباره فرزندی که از طریق لقاح مصنوعی به وجود آمده است و برای وی شناسنامه به نام پدر صادر شده پرداخت نفقه از سوی پدر ضرورت دارد. اما درباره فرزندی که از طریق رابطه نامشروع متولد شده حقی برای دریافت نفقه وجود ندارد. زیرا نسب ایشان مشخص نیست و الزام قانونی برای پرداخت نفقه وجود ندارد.

نکته دیگری که درباره نحوه دریافت نفقه فرزندان وجود دارد تعیین میزان نفقه است. همانطور که گفته شد میزان نفقه توسط کارشناس دادگستری تعیین می شود. اگر سرپرست کودک به میزان نفقه اعتراض داشته باشد می تواند دادخواست تعدیل نفقه را به دادگاه ارائه دهد. نفقه بر اساس نرخ تورم، میزان تمکن مالی پدر و… تعیین می شود.

وکیل خانواده با بررسی پرونده شخص و شرایط ایشان دادخواست دریافت نفقه را به دادگاه ارائه می دهد. در بیشتر مواقع در هنگام طلاق دریافت نفقه مسئله ای است که میان زوجین ایجاد اختلاف می کند. با توجه به مسائل اقتصادی موجود پرداخت نفقه معضلی است که افراد با آن روبرو می شوند و مراجع قضایی به این نوع پرونده ها رسیدگی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×