نحوه شکایت از شهرداری

نحوه شکایت از شهرداری (4)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

نحوه شکایت از شهرداری

نحوه شکایت از شهرداری در سه مورد امکان پذیر است

شهرداری در کشور ما به عنوان یک نهاد غیر دولتی شناخته می شود. کار اصلی آن ساماندهی به مسائل و مشکلات درون شهری است. در این نوشتار قصد داریم در مورد نحوه شکایت از شهرداری توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی توضیحاتی ارائه دهیم. از نظر مسائل حقوقی این موضوع از سه مسیر قابل پیگیری است و فرد می تواند بر پایه این موارد از شهرداری شکایت کند. این سه مورد به شرح زیر می باشند:

نخستین مورد نحوه شکایت از شهرداری زمانی است که گزارشات شهرداری در مورد تخلف ساختمانی ذینفع و یا مالک ارائه می شود. شهرداری طبق آن در کمیسیون ماده ۱۰۰ رای مربوطه را صادر می نماید. در این حالت اگر گزارش شهرداری صحت نداشته باشد و یا اینکه گزارش ارائه شده به کمیسیون توسط شهرداری مخالف قوانین و مقررات مذکور باشد، ذینفع و یا مالک ساختمان می تواند علیه شهرداری شکایت کند. در این حالت ذینفع یا مالک شکایت خود را در جلسات کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح می نماید. البته باید گفت ابتدا باید به گزارشات ارائه شده در کمیسیون اعتراض وارد شود و پس از آن در دیوان عدالت اداری اقدامات لازم انجام شود.

در مورد دوم نحوه شکایت از شهرداری می توان علیه تصمیمات شهرداری در مورد اشخاص شکایت انجام داد‌. در این مورد می‌ توان به تملک املاک و اراضی افراد و اشخاص اشاره کرد. شهرداری ممکن است در مورد املاک اشخاص در راستای طرح های عمومی و دولتی اقداماتی انجام دهد که قابل شکایت است. اگر شهرداری قوانین و مقررات مربوطه به تملک، تشریفات و تصرف ملک ذینفع یا مالک را رعایت نکند، مالک یا ذینفع می تواند در دیوان عدالت اداری به این تصمیم اعتراض نماید‌. این شکایات علیه شهرداری در شعب دیوان عدالت اداری قابل رسیدگی و دادخواهی هستند.

مورد سوم نحوه شکایت از شهرداری

مورد سوم نحوه شکایت از شهرداری مربوط به تصمیمات شهرداری مشتمل بر بخشنامه، آیین نامه و دستورالعمل های مختلف است. این موارد به نام مقررات یا آیین نامه های عام الشمول شناخته می شوند. به همین دلیل این مورد ممکن است افراد نامحدود و یا زیادی را در بر بگیرد‌.  بر همین اساس این نوع شکایت قابل اعتراض در هیات عمومی دیوان عدالت اداری است. در شعب دیوان عدالت اداری نمی توان به این مورد رسیدگی کرد و مرجع مذکور صلاحیت رسیدگی به شکایت و اعتراض را دارد. باید اشاره کرد که این اقدامات که در مورد امور حقوقی و شهری است، هر نتیجه ای داشته باشد مجازاتی برای طرفین شکایت در نظر گرفته نمی شود.

اما در همین مورد باید خاطر نشان کرد که اگر شهرداری و یا اقدامات این نهاد به شخص خاصی معطوف شود، و از نظر قانون مجازات اسلامی این اقدام جرم محسوب گردد، تصمیم گیرنده اگر دارای وصف مجرمانه باشد باید در محاکم کیفری و دادسرای کارکنان دولت پاسخگو باشد.

در مورد سوم از نحوه شکایت از شهرداری می توان به این مثال اشاره کرد. تخریب ساختمان های غیر قانونی و یا مواردی که با قانون مغایرت هایی دارند بر عهده شهرداری است. در نظر داشته باشید که اگر بنا بر دلایلی دیوان عدالت اداری با توجه به اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 توسط ذینفع یا مالک، دستوری موقت مبنی بر تخریب ساختمان را صادر کند، شهرداری موظف به اجرای دستور است. در این حالت اگر کارکنان شهرداری و یا حتی خود شخص شهردار از دستور دیوان عدالت اداری استنکاف نماید و به تخریب ساختمان اقدام کند، طبق قانون با فرد برخورد خواهد شد. در واقع در این حالت کارمند و یا حتی شهردار که از دستور دیوان عدالت اداری استنکاف کرده است، مجرم شناخته شده است و اقدام او یک عمل کیفری است و مجازات برای او در نظر گرفته خواهد شد.

نحوه شکایت از شهرداری (3)
نحوه شکایت از شهرداری (3)

استنکاف از انجام کار توسط شهرداری

البته حالت بالعکس این موضوع نیز صادق خواهد بود و در حیطه نحوه شکایت از شهرداری قرار می گیرد. اگر کارمند شهرداری و یا حتی خود شخص شهردار به وظیفه ای معین، مکلف شود باید طبق قانون به آن عمل نماید. در صورت استنکاف از انجام کار و در صورتی که تضییع حقی صورت بگیرد، این اقدام نیز در دسته بندی اعمال مجرمانه قرار می گیرد و قابل پیگیری خواهد بود. فراموش نکنید که پیش از اقدام برای شکایت باید مرجع مربوطه را بشناسید تا در مسیر شکایت از شهردار و یا کارکنان شهرداری دچار سردرگمی نشوید. مطابق با قانون جدید آیین دادرسی دیوان عدالت اداری اگر قاضی مسئول رسیدگی به پرونده دعاوی علیه شهرداری باشد، باید موضوع مربوطه را به ریاست دیوان عدالت اداری ارجاع دهد. در این صورت اقدامات لازم برای طرح شکایت در محاکم کیفری نسبت به فرد متخلف و یا مجرم انجام می شود.

نحوه شکایت از شهرداری (2)
نحوه شکایت از شهرداری (2)

دعاوی مشمول و نحوه شکایت از شهرداری

در مقابل شکایات مردمی از شهرداری دیوان عدالت اداری موظف است به این اعتراض و یا شکایات رسیدگی کند. از جمله این شکایات که به صورت دعاوی مختلف دسته بندی می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دعاوی قراردادی

دعاوی قراردادی شهرداری با اشخاص و افراد

دعاوی مطالبه های پیمانکاران

دعاوی کارکنان شهرداری

دعاوی مناقصه و مزایده های شهرداری

دعاوی ساختمانی

الزام به صدور پروانه برای ملک

انواع تخلفات ساختمانی

کمیسیون ماده 100

تعیین کاربری ملک

دعاوی عوارض

عوارض ساخت ملک و ساختمان

عوارض تفکیک و افراز ملک

عوارض اصناف و مشاغل مختلف

عوارض تبلیغات، تابلو و بیلبورد

کمیسیون ماده 77

دعاوی تصرف

مطالبه بهای ملک

رفع تصرف عدوانی

رفع ممانعت

دعاوی کیفری

تخریب

ضرب و جرح توسط کارکنان شهرداری

ممانعت از فعالیت کسبی و بازاری

مراحل شکایت از شهرداری

مراحل و نحوه شکایت از شهرداری به صورت زیر می باشد:

راهنمایی مراجعین

ثبت دادخواست ها و درخواست های شاکیان

ابلاغ نسخه دوم شکایات

ابلاغ آراء صادر شده از سوی دیوان

برای آگاهی بیشتر در مورد نحوه شکایت از شهرداری باید به سامانه ساجد دیوان عدالت اداری مراجعه نمایید. در داخل این سامانه باید به شرح زیر اقدامات لازم را انجام دهید:

ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید و نام کاربری و رمز عبور برای خود تعریف کنید.

پس از این مرحله از طریق همین نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه شوید.

بعد از ورود به سامانه، گزینه ثبت دادخواست بدوی را انتخاب نمایید.

در صفحه جدید، در قسمت پایین صفحه بر روی این عبارت کلیک کنید: (متن فوق را مطالعه و با آن موافقم).

در مرحله بعدی نحوه شکایت از شهرداری، اطلاعات شخص شما نمایان می شود. این اطلاعات ثبت شده شما در سامانه ثنا است. برای ویرایش اطلاعات باید به سامانه ثنا مراجعه نمایید سپس به سامانه بازگشته و بر روی (دریافت مجدد اطلاعات از ثنا) کلیک نمایید. اگر نیاز به ویرایش نیست بر روی عبارت (اطلاعات بالا را تایید می کنم) کلیک کنید.

در مرحله بعدی نحوه شکایت از شهرداری موضوع شکایت را شرح دهید و به مرحله بعدی وارد شوید.

در صفحه جدید قادر به مشاهده دادخواست خود می باشید. اگر اطلاعات مورد تایید شما است بر روی عبارت (تایید اطلاعات بالا و ادامه) کلیک کنید.

در این مرحله از نحوه شکایت از شهرداری باید هزینه دادرسی دعوی خود را از طریق درگاه پرداخت، واریز کنید.

پس از این مرحله و واریز، دادخواست شما در سامانه دیوان عدالت اداری ثبت می شود. برای پیگیری نیز می توانید از طریق همین سامانه اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×