لایحه ابطال صلح نامه

لایحه ابطال صلح نامه (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه ابطال صلح نامه

نوشتن لایحه برای ابطال صلح نامه

ابتدا لازم است بدانید صلح چیست؟ صلح در واقع نوعی قرارداد است که به منظور ایجاد یا از بین بردن یک توافق صورت می گیرد. این قرارداد می تواند هم به صورت کتبی و هم شفاهی باشد که برای ایجاد قرارداد کتبی باید در محضر یا دفاتر اسناد ثبت شود.

 اما گاهی پیش می آید که یک طرف معامله بنا به دلایلی می خواهد قرارداد را فسخ کند و طرف دعوی درخواست وی را مبنی بر فسخ قرارداد قبول نمی کند در این موارد شخص مدعی می تواند با درخواست لایحه ابطال صلح نامه از طریق قانون و دادگاه اقدام کند.

 به طور کلی برای ایجاد یک توافق و صلح نامه بین دو نفر ارکانی وجود دارد که عبارتند از:

1-  شخصی که موضوع قرارداد را به دیگری می دهد.

2-  شخصی که موضوع و مالی که در صلح نامه است را دریافت می کند.

3-  موضوع قرارداد و مال قید شده در قرارداد

4-  پول و یا مالی که در قبال موضوع صلح نامه دریافت می شود.

بنابراین می توان گفت که یکی از رکن های مهم درخواست لایحه ابطال صلح نامه وجود قرارداد بین دو نفر که اقامه دعوی کرده اند می باشد که این قرارداد همان طور که در بالا ذکر شد می تواند کتبی و یا به صورت شفاهی باشد. این قراردادها در واقع جزو اسناد رسمی می باشند زیر در تنظیم آن توسط مامورین رسمی در دفاتر اسناد و املاک صورت می گیرد. بر این اساس؛ هر قراردادی را نمی توان به خاطر رسمی بودن آن به دادگاه جهت طرح دعوی به دادگاه ارائه داد. در واقع ویژگی منحصر به فرد قراردادهای کتبی آن است که همه تعهدات دو طرف دعوا در آن مشخص شده است و و اگر یکی از طرفین اختلافی داشته باشد و خواستار آن باشد که قرارداد را فسخ کند می تواند با ارائه درخواست لایحه ابطال صلح نامه از طریق قانون پیگیری کند.

اما گاهی نیز پیش می آید که دو طرف دعوی معامله ای را بین خود انجام می دهند بدون آن که در ورقه ای ثبت شود و تنها بر اساس تعهداتی که در قبال یکدیگر دارند مبادرت به ایجاد صلح نامه می کنند و همه مقررات حقوقی این نوع معامله شفاهی هم همانند قراردادهای کتبی می باشد و تنها تفاوت آن با صلح نامه کتبی در نحوه اثبات کردن قرارداد است که می توان به وسیله یکی از دلایل اثبات مورد پیگیری قرار گیرد.

در برخی موارد که صلح نامه در دفاتر اسناد ثبت نشده و به صورت عادی نوشته شده باشد ابتدا باید توسط مراجع قضایی تایید شود تا دادگاه به آن رسیدگی کند و اگر قرارداد به صورت رسمی باشد به صورت قانونی موارد ذکر شده در آن لازم الاجرا می باشد.

در برخی موارد یک طرف دعوی که به ایجاد صلح نامه ای بین خود و دیگری مبادرت کرده است می خواهد که این صلح نامه را از بین ببرد که در این صورت مواردی وجود دارد که موجب انحلال قرارداد می شود که عبارتند از:

اقاله: یعنی دو طرف دعوی که قراردادی را بین خود کنید نمودند می توانند با توافق یکدیگر و سازش با هم قرارداد را به هم بزنند و اگر یک طرف معامله به فسخ قرارداد راضی نباشد طرف دیگر می تواند از طریق قانون با طرح لایحه ابطال صلح نامه این مورد را پیگیری کند.

فسخ معامله: گاهی ممکن است شخصی جهت فسخ قرارداد با داشتن اختیار قانونی اقدام نماید

انفساخ: به قراردادهایی که بدون انجام مراحل قانونی از طرف یکی از طرفین فسخ می شود انفساخ گفته می شود در واقع در این قراردادها مثلا تاریخ انقضا قید می شود که با تمام شدن آن تاریخ قرارداد نیز خود به خود فسخ می شود.

تنظیم دادخواست لایحه ابطال صلح نامه

برای آن که یک پرونده از طرف شاکی در دادگاه و مراجع قانونی مورد پیگیری قرار بگیرد و یا قراردادی توسط یکی از طرفین  باطل شود لازم است که آن دعوی توسط یکی از طرفین در قالب دادخواست لایحه ابطال صلح نامه و با در نظر گرفتن همه مقررات قانونی تسلیم دادگاه شود تا دادگاه جهت رسیدگی به آن اقدام کند. این لایحه باید به زبان فارسی و در برگه های چاپی نوشته شوند و دارای امضا طرف دعوی و موارد دیگر باشد.

بنابراین با توجه به موارد گفته شده در بالا اگر فردی قصد تنظیم درخواست لایحه ابطال صلح نامه را داشته باشد باید مواردی را در نظر بگیرد تا دادخواست او شکل قانونی به خود بگیرد که در ذیل به آن ها اشاره می شود:

متن دادخواست حتما باید به زبان فارسی و صریح نوشته شود.

درج امضا در متن دادخواست توسط شخص لازم می باشد.

دادخواست باید بر روی فرم مخصوصی که دادگاه در اختیار شخص قرار می دهد انجام شود.

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد باید مشخصات دقیق فردی که دادخواست تهیه می کند و همچنین ارزش مورد معامله و مشخصات طرف مقابل و طرف دعوی در این لایحه قید شود.

منعقد کردن صلح نامه بین طرفین مانند دیگر عقود دارای مقرراتی می باشد و در صورتی که این موارد رعایت نشود نمی توان دادخواست لایحه ابطال صلح نامه را به مراجع قانونی تقدیم کرد. در ادامه به ذکر مواردی از قوانین مرتبط به آن اشاره می شود:

اگر در هنگام انعقاد صلح نامه یکی از طرفین دارای بلوغ عقلی نباشند می توان جهت دادخواست لایحه ابطال صلح نامه از طریق قانون اقدام کرد.

قراردادی که بین دو شخص منعقد و بسته می شود اگر دارای موضوع خاص و معینی نباشد می توان جهت باطل کردن صلح نامه اقدام نمود.

قراردادی که بین طرفین بسته می شود باید از لحاظ قانونی مشروع باشد و اگر بعد از انجام عقد قرارداد مشخص شود که موضوع نامشروع است می توان دادخواست لایحه ابطال صلح نامه را به دادگاه قضایی تقدیم کرد.

بنابراین می توان با توجه به گفته های ذکر شده در بالا به این نتیجه رسید که همه قراردادها تابع مقرراتی می باشند که در این مقاله ذکر شد و عدم رعایت هر یک از موارد توسط طرفین می تواند باعث ابطال صلح نامه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×