لایحه توهین و فحاشی

نوشتن لایحه برای توهین و فحاشی (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه برای توهین و فحاشی

نوشتن لایحه برای توهین و فحاشی

لایحه توهین و فحاشی

نوشتن لایحه برای توهین و فحاشی

چگونه نمونه لایحه برای توهین و فحاشی بنویسیم؟

برای تنظیم نمونه لایحه برای توهین و فحاشی باید با قوانین مربوط به توهین و فحاشی آشنایی داشته باشید. قبل از پرداختن به این موضوع لازم است تا تعریف لایحه و سپس تعریف توهین و فحاشی از منظر قانون مورد بحث قرار بگیرد.

لایحه که کلمه ای عربی به معنای متن نوشته شده است؛ به جهت دفاع و درخواست از سوی دو طرف دعوی یا شکایت محضر دادگاه یا قاضی محترم تقدیم می شود. افرادی که تصمیم دارند؛ لایحه بنویسند و از خود دفاع کنند بهتر است با وکیلی مجرب مشورت کنند و یا نوشتن لایحه را به وکیل بسپارند؛ زیرا وکیل با تسلطی که به قوانین و فقه دارد می تواند لایحه ای تنظیم کند که نقش موثری در رای دادگاه داشته باشد. در فقه اصولی ثابت و متغیری وجود دارد که گاهی با استناد به آنها می توان در رای قاضی تاثیر گذاشت. از طرفی برای لایحه نویسی تسلط به کلید واژه های حقوقی لازم است و افراد باید با قلمی شیوا و رسا طبق قوانین موجود در قانون اساسی و فقه اسلامی از خود دفاع کنند. برخی از اطلاعات می تواند به افراد کمک کند که خود لایحه ای تنظیم نمایند. در ادامه اطلاعات لازم برای نوشتن لایحه برای توهین و فحاشی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

نکات حقوقی برای نوشتن نمونه لایحه برای توهین و فحاشی

آگاه بودن از مواد قانونی مربوط به توهین و فحاشی مهم ترین اصل برای نوشتن لایحه برای توهین و فحاشی است از این رو به برخی نکات در ذیل اشاره می شود:

در ماده 608 قانون تعزیرات به این موضوع اشاره شده است که اگر شخصی از الفاظ رکیک استفاده کند یا به گونه ای اهانت آمیز رفتار کند؛ در صورتی که شخص مقابل در قانون جزو اشخاص عادی باشد به 74 ضربه شلاق یا بین پنج هزار تا 100 هزار تومان جزای نقدی محکوم می شود.

آشنایی با مصادیق توهین و فحاشی می تواند به افراد برای طرح شکایت یا نوشتن لایحه برای توهین و فحاشی کمک کند. به عنوان مثال کشیدن روسری، هل دادن عمدی به قصد توهین، ریختن آب دهان روی شخص، اشارات تحقیر و توهین آمیز با چشم و دست، پاره کردن لباس شخص و رفتارهایی که در عرف آن جامعه توهین محسوب می شوند، از مصادیق توهین و فحاشی است.

در تنظیم لایحه برای توهین و فحاشی حتما باید لفظ رکیک به کار برده شده عینا ذکر شود؛ در غیر اینصورت شکایت رد می شود.

در ماده 609 قانون مجازات اسلامی اگر شخصی به رئیس جمهور و معاونانش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، اعضای شورای نگهبان، کارکنان شهرداری، مسئولین شرکت های دولتی، اعضای شورای قضاوت و دیوان محاسبات کشور و کارمندان وزارتخانه در حال انجام وظیفه توهین و فحاشی کند به 74 ضربه شلاق یا 3 تا 6 ماه حبس یا 5 هزار تا 100 هزار تومان جریمه محکوم می شود.

توهین و فحاشی به ولایت فقیه، رهبر معظم انقلاب و امام خمینی مجازات بیشتری در پی دارد. طبق ماده 514 قانون اساسی برای توهین و فحاشی به این مقامات 6 ماه تا دو سال حبس مقرر شده است.

توهین و فحاشی به هر شکل شفاهی و کتبی یا در فضای مجازی مجازات در پی دارد.

توهین و فحاشی از جرایم کیفری قابل عفو است و در صورتی که شاکی رضایت دهد جدا از اینکه شکایت در چه مرحله ای قرار دارد؛ مجرم دیگر مجازات نمی شود.

توهین و فحاشی باید آشکارا باشد و در حضور خود فرد یا در ملا عام یا در حضور افرادی باشد که به توهین شونده اطلاع دهند. در غیر این صورت جرم محقق نمی شود.

فحاشی به فرد مرده در صورتی قابل پیگیری است که ورثه میت از فردی که توهین انجام داده است شکایت کیفری کنند. مجازات توهین و فحاشی به مرده همانند زنده شلاق و جریمه در پی دارد.

طبق ماده 619 قانون مجازات اسلامی تعرض اشخاص به زنان و کودکان در معابر عمومی و ایجاد مزاحمت برای آنان از طریق به کار بردن الفاظ رکیک، حکم توهین و فحاشی را داشته و در صورت شکایت این اشخاص به حبس بین 2 تا 6 ماه و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

توهین به اشخاص در روزنامه ها باعث می شود تا مدیر مسئول در صورت شکایت فرد تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد. این مورد در قانون مطبوعات ماده 30 لحاظ شده است.

برای فرد فحاش حتی در صورت مجازات شدن، سوء سابقه ای در نظر گرفته نمی شود.

برخی از افراد گمان می کنند توهین و فحاشی در فضای مجازی و نرم افزارهای پیام رسان قابل پیگیری نیست و فردی که به او فحاشی شده است نمی تواند از این پیام ها به عنوان مدرک استفاده کند. در صورتی که با روی کار آمدن نرم افزارهای پیام رسان و گسترش فضای مجازی و حضور پررنگ مردم در این شبکه ها، در سال ۱۳۸۲ قانون هایی به عنوان تجارت الکترونیک وضع گردید و در این قوانین به موضوع جرائم رایانه ای و فضای مجازی بیشتر پرداخته شد.

طبق این قوانین اگر افراد در این فضا و در این پیام رسان ها از طریق ارسال عکس، صدا، فیلم و پیام اقدام به توهین و فحاشی به افراد کنند؛ جرم واقع می شود و فرد می تواند از افراد فحاش با توجه به متن پیام ها به جرم توهین و فحاشی شکایت کند.

حساب کاربری افرادی که این جرم را انجام داده‌اند توسط پلیس فتا پیگیری می ‌شود و پرینت مکالمات آنها ضمیمه پرونده می شود. در صورتی که پلیس فتا با ادله منطقی توهین و فحاشی را تایید کنند؛ قاضی مدارک را می پذیرد و طبق آنها حکم می کند.

برخی از افراد از طریق تلگرام یا اینستاگرام اقدام به ساخت اکانت هایی می‌کنند و از طریق آن اکانت ها به دیگران توهین و فحاشی می کنند؛ افرادی که قصد دارند این گونه افراد را تحت پیگرد قانونی قرار دهند باید بدانند که بعد از دلیت اکانت پلیس فتا این افراد را تحت پیگرد قانونی قرار نمی ‌دهد. پیگیری بازیابی اکانت دلیت شده توسط پلیس فتا زمانی انجام می‌شود که فرد متهم به انجام جرایم امنیتی باشد. البته در برخی از مواقع نادر پلیس فتا برای بازیابی اکانت دلیت شده اقداماتی انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×