لایحه برای دفاع مشروع

لایحه برای دفاع مشروع (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه برای دفاع مشروع

نوشتن لایحه برای دفاع مشروع

نوشتن لایحه برای دفاع از خود

نحوه نوشتن لایحه برای دفاع مشروع

در این مقاله سعی داریم  به  شیوه  نوشتن لایحه برای دفاع مشروع بپردازیم.

لایحه چیست؟ لایحه چه تاثیری بر روند پرونده قضایی دارد؟  شیوه نوشتن لایحه برای دفاع مشروع چگونه است؟ دفاع مشروع  بر اساس چه شرایطی ایجاد می شود؟

بررسی انواع دعوای نظام قضایی برای نوشتن لایحه برای دفاع مشروع

 به طور کلی در نظام قضایی  دو نوع دعوای حقوقی و کیفری وجود دارد.

  در دعوای حقوقی شخصی ادعا می کند که شخص حقیقی یا حقوقی دیگری نسبت به او خسارت مالی  وارد کرده است. در چنین حالتی دادخواستی تنظیم نموده و برای بررسی به دادسرا ارائه می دهد و باید برای گرفتن وکیل اقدام کند. در دعوای حقوقی مجازاتی برای متهم صادر نمی شود.

  دعوای کیفری مربوط به مسائل کیفری مثل قتل می باشد. در این حالت فرد شاکی  علیه متهم شکایت نامه  تنظیم نموده و برای پیگیری به مراجع قضایی ارائه می دهد. در دعوای کیفری نیازی به گرفتن وکیل نیست و مجازات متهم به دو صورت خصوصی  و عمومی صادر می شود.

انواع اوراق قضایی

لایحه: نامه یا درخواستی است  که ارزش اعتباری بسیار بالایی دارد و توسط افراد متخصص نوشته می شود. لایحه دفاعی لایحه ای است که در مراجع قانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما لایحه دولتی،  لایحه ای است که دولت به مجلس تحویل می دهد.

  درخواست:  نامه اولیه ای است که فرد  تقاضای مورد نیاز خود را در آن می نویسد و به  مراکزی مثل نیروی انتظامی و … تحویل می دهد.

داد خواست: برگه هایی به شکل مخصوص هستند که هر کدام از برگه ها شماره سریال مخصوص به خود را دارند.

  شکواییه: شکایت نامه ای است که توسط شاکی علیه متهم به مراجع قانونی  ارائه می شود.

بررسی دفاع مشروع برای نوشتن لایحه برای دفاع مشروع‌

به رفتار و عملکردی که به جان، ثروت، آبرو یا ناموس انسانی آسیب بزند و در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم می گویند.

هر انسانی در هنگام بروز خطر وظیفه دارد که از خود و خانواده خود و دیگران دفاع کند. دفاع  حق طبیعی یک انسان است. امروزه نیرو های انتظامی ، پلیس و نظام قضایی وظیفه دارند که از حق مردم دفاع کنند و از آن ها در برابر آسیب های مختلف محافظت کنند و همه افراد جامعه باید به قوانین پایبند باشند و از این قوانین تخطی نکنند. اما گاهی شرایطی پیش می آید که افراد مجبور می شوند از خود به تنهایی دفاع کنند و در نهایت رفتار و واکنشی از خود بروز دهند که منجر به ایجاد جرم شود. در چنین حالتی قانون آن ها را مجرم نمیداند و این افراد براساس دفاع مشروع، مجازات نمی شوند. زیرا طبق قانون مجرم  به حساب نمی آیند.

دفاع مشروع چیست؟

طبق ماده 156 قانون، اگر شخصی از نظر جان،  ثروت،  آبرو،  ناموس و آزادی خود و افراد دیگر، در صورت تجاوز یا خطری که  برای او یا دیگران اتفاق افتاده است یا قرار است به زودی اتفاق بیفتد، دفاع کند. طبق یکسری شرایط،  عملکرد او طبق قانون، جرم به حساب نمی آید و مجازاتی برای او صادر نمی شود.

بررسی شروط دفاع مشروع برای نوشتن لایحه برای دفاع مشروع

  رفتار و عملکرد فرد برای رفع تجاوز یا خطر  ضروری است: یعنی  حتما باید برای فرد  شرایط خطرناکی  ایجاد شده باشد. 

  دفاع شخص از خود و دیگران براساس نشانه  های عقلانی  و ترس عقلایی می باشد: یعنی وقتی فرد مورد تجاوز قرار می گیرد. باید بر اساس  قوه عقل و بررسی شرایط موجود  به این نتیجه برسد که راهی جز دفاع از خود ندارد. 

 وقتی شخصی مورد تجاوز قرار می گیرد، این تجاوز نباید به خاطر تحریک یا اقدام اولیه خود شخص  برای فرد  دیگر باشد.

   اگر فرد مورد تجاوز و خطر  قرار بگیرد و شرایط برای برقراری با نیرو های امنیتی و پلیس وجود نداشته باشد یا کمک آن ها به شرایط فعلی فرد کمکی نکند.

تبصره های قانون  156برای دفاع مشروع 

 وقوع جرم برای فردی در موارد  زیر برای  کمک به دیگران جزء دفاع مشروع تلقی  شود:

  دیگران از اقوام نزدیک فرد باشند.

  فرد مسئولیت محافظت و دفاع از نزدیکان خود را داشته باشد.

  دیگران نیاز به کمک داشته باشند  یا  قدرت دفاع از خود نداشته باشند و درخواست کمک کنند.

  در صورتی که دفاع مشروع اتفاق افتاده باشد، شخصی که مورد تجاوز قرار گرفته است باید شرایطی را که منجر به وقوع جرم شده است به دادگاه اثبات کند.

  در دفاع مشروع نیازی به پرداخت دیه نیست. البته برای افراد دیوانه دیه تعلق می گیرد که توسط دولت پرداخت می شود. همچنین برای فرد دیوانه مجازاتی در نظر نمی گیرند زیرا اصلا مجرم محسوب نمی شوند.

نوشتن لایحه برای نوشتن دفاع مشروع

تبصره 2  قانون 156 به این نکته اشاره می کند  که در صورت وقوع دفاع مشروع، اگر  شرایط دفاع مشروع مشخص نباشد، فرد متهم یا مدافع  باید شرایط دفاع مشروط را برای جرمی که انجام داده است ثابت کند. متاسفانه بسیاری از افراد با توجه به اینکه جرم آن ها جزء دفاع مشروع محسوب می شود و نباید محاکمه شوند، به دلیل نوشتن یک لایحه ضعیف و دفاع نادرست، مجرم شناخته شده و مجازات می شوند.

  لایحه  درخواستی  است که ارزش حقوقی بالایی دارد بنابراین نسبت به دادخواست یا شکایت نامه یا دفاع شفاهی وکیل،  تاثیر بیشتری خوهد داشت.

  نوشتن یک لایحه  برای اثبات دفاع مشروع نیاز به یک وکیل متخصص و با تجربه دارد .

  وکیل باید  علاوه بر آشنایی با قواعد نویسندگی نسبت به تمام شروط و تبصره های دفاع مشروع، کاملا مسلط باشد.

  وکیل باید در جریان کامل پرونده باشد تا بتواند در مراحل مختلف دادگاه، لایحه متناسب با هر مرحله را به دادگاه ارائه دهد.

 وکیل با نوشتن لایحه دقیق باید شرایطی را که باعث شده است متهم از خود در مقابل متجاوز دفاع کند با تمام جزئیات بنویسد  تا بتواند  شرایط دفاع مشروع را ثابت کند.

هرچه قدر که لایحه دفاعی، قوی تر نوشته شود، امکان اثبات شرایط دفاع مشروع برای مدافع در دادگاه قضایی  نیز افزایش می یابد. در این مقاله سعی کردیم نکات لازم را در مورد نوشتن لایحه  برای دفاع مشروع  در اختیار شما  قرار دهیم.  امیدواریم این اطلاعات مورد پسند  واقع گردد.

دفاع مشروع چیست؟

دفاع مشروع عبارت است از استطاعت بر زدودن تجاوز قریب الوقوع و غیر عادلانه که معمولا ناموس، مال، نفس، آزادی تن خود یا دیگر و عرض  را تهدید کند. این دفاع مبادرتی محذور با قصد پیشگیری از تهدید هایی است که آزادی از آن تنها با انجام جرم مقدور نیست.‌اما زدودن و پیشگیری از تهدید های ذکر شده هیچ وقت نبایستی با کینه توزی و آزار و اذیت همراه باشد. بدین جهت امور دفاعی از یک طرف به شامه اقتضا و از طرف دیگر به سامه تناسب مشروط شده است. دفاع قانونی معمولا حق هر آدمی برای محافظت از جان ، ناموس و مال خود یا دیگران در حالاتی بایسته رویت شده است. اجرای این حق زمانی درست است که جامعه مقتدر به پشتیبانی از جان، مال و ناموس آدم نباشد در این صورت دفاع قانونی حالتی خاص و پیرو شروطی است که کوتاهی از آن وظایف متقابل برای حامی به وجود می آورد.

دفاع مشروع من جمله عواملی است که  مقنن انجام دادن اموری را به سبب پشتیبانی از خود در مواقع بایسته را به روشنی اجازه داده و شرح مجرمانه را از آن دفع کرده است. بدین جهت حامی مشروع در چنین وضعیتی نه فقط خطاکار نیست بلکه کفیل زیان یا خدشه های وارد شده بر دیگری هم به شمار نمی آید. من جمله حق طبیعی هر آدم ، دفاع در مقابل تعرضات می باشد‌. آدم ها در مقابل تعرض به حریم شخصی خود معمولا سکوت نمی کنند. اکثر اشخاص در پی راه چاره ای برای زدودن تعرض صورت گرفته هستند. مقنن هم حق دفاع را برای آدم ها به رسمیت شناخته است.

شرایط دفاع مشروع

در صورت گردهمایی شروط زیر شخص مرتکب تقاص نخواهد شد. بدین مفهوم که بایستی کلیه اسباب و شروط دفاع مشروع وجود داشته باشد تا مرتکب تقاص نشود. این شروط عبارتند از:

اقدام ارتکابی برای زدودن تعرض یا تهدید ضرورت داشته باشد و بی آن نتوان تهدید را زدود.

از شرایط دفاع مشروع می توان به این مورد اشاره کرد که پشتیبانی اصیل و موثق به نشانه های مناسب و منطقی یا یک بیم و هراس منطقی باشد.

تهدید و تجاوز در خصوص مبادرت ارادی یا تعرض خود شخص و دفاع دیگری انجام نگیرد.

از دیگر شرایط دفاع مشروع این است که: عملا متوسل شدن به نیروهای دولتی بصورت فوری امکان پذیر نباشد یا دخالت آنان در زدودن تعرض و تهدید اثربخش نباشد. در صورت وجود کلیه شروط ذکر شده، دفاع مشروع می باشد و دستخوش مجازات نخواهد شد‌.

آیا در دفاع مشروع دیه تعلق می گیرد؟

در دفاع مشروع معمولا دیه حذف شده است ولو در مواردی که تازنده دیوانه باشد که حتی در این شرایط هم دیه تازنده دیوانه را بیت المال متقبل و پرداخت می کند. در تقصیرات وارده بر تجاوزگر و شخصی که تعرض او زود هنگام بوده است و در دفاع قانونی به شرح تعیین شده در ماده ۱۵۶ این (بند (ت)  مادهد۳۰۲) قصاص و دیه وجود ندارد.

ورود خسارت در زمان دفاع مشروع

اگرچه در زمان دفاع مشروع زیان یا صدمه ای به شخص ثالثی اعمال شود ، حامی و پشتیبان بایستی این ضرر و زیان را تلافی کند، ولی می تواند به هر آنچه که به شخص ثالث پرداخت کرده است به متهاجم مراجعه کند و از او این ضرر و زیان را تقاضا کند. در خصوص ضرر هایی که به خود شخص ایجاد شده هم این ضرر و زیان بایستی از سوی تازنده و مهاجم جبران شوند. چنانچه هر زمان فردی با نیت خیر ، احسان و یاری به دیگری عملی را که از حیث محافظت از جان، مال، عرض یا ناموس او ضروری است انجام دهد و این رفتار سبب آسیب یا خسارت شود در صورت ملاحظه به ضوابط قانونی و مسائل امنیتی، کفیل نخواهد بود.

موضوعات عمده در دفاع مشروع

از چه مسائلی می توان در برابر تجاوز دیگران دفاع کرد؟ دفاع مشروع دارای موضوعات مهمی است که شامل:

نفس

در لفظ به‌ مفهوم تن و روان می باشد. دفاع قانونی در صورت ایجاد هر تعرض و یا تهدید فعلی و یا زود هنگام نسبت به جان و روان و یا دیگری دفاع قانونی به شمار می آید نظیر ضرب و جرح ، قتل.

عِرض

از موضوعات دفاع مشروع می توان عِرض اشاره کرد که به مفهوم آبرو، اصالت، بزرگواری ، حیثیت خانوادگی و اجتماعی می باشد.

ناموس

به مفهوم پشتیبانی از کسی است که دستخوش لکه دار شدن ناموس واقع شده است. برعکس فرض عموم زن یا مرد هر دو می توانند در معرض این مسئله واقع شوند.هرگونه عملی اعم از لمس کردن تعرض به ناموس به حساب می آید.

مال

تعرض به مال شامل بردن یا ویران سازی عمدی یا بکارگیری بدون رضامندی صاحب می باشد.

آزادی تن

از دیگر موضوعات دفاع مشروع آزادی تن می باشد. هر عملی که سبب سلب آزادی یا محصور کردن آن شود تعرض به آزادی تن به شمار می آید، مانند بازداشت.

از موارد ذکر شده می توان در برابر تعرض اشخاص دفاع کرد در حقیقت این موارد حمایت دفاع قانونی می باشند.

دفاع مشروع در برابر قوای انتظامی

آیا در برابر مبادرات پلیس می توان از خود حمایت کرد؟ معمولا استقامت در مقابل نیروی انتظامی دفاع مشروع به حساب نمی آید. پشتیبانی و دفاع در مقابل اعمال نادرست و غیر منطقی ماموران زمانی مشروع و قانونی است که:

قوای انتظامی از حد و حدود اختیارات خود خارج شده باشند.

با علل و نشانه های پایدار بیم آن برود که عمل آنها سبب قتل، ضرب و جرح، تجاوز به عِرض، مال و ناموس شود.

پس اولا فقط با دو شرط ذکر شده در بالا می توان در برابر قوای انتظامی به پشتیبانی از خود دست زد. دوما پشتیبانی در مقابل ایراد ضرب و تجاوز به آزادی تن به هیچ عنوان مستعد دفاع نخواهد بود.

ارکان دفاع مشروع چیست؟

دفاع مشروع شامل دو رکن می باشد:

تجاوز

بدین مفهوم می باشد که هر نوع مبادرت بر علیه دیگر که سبب نقض حقوق او شود.

دفاع

به مفهوم زدودن تازنده است مقصود از دفاع عملی است که به ظاهر خلاف کارانه می باشد و در وضعیت عادی مستعد مجازات است. ولی مقنن به علت ارتکاب رفتار در وضعیت دفاع آن را توبیخ نمی کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر برای دفاع مشروع با مشاورین ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×