دادخواست تحریر ترکه

هزینه-دادخواست-تحریر-ترکه-

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست تحریر ترکه

هزینه دادخواست تحریر ترکه

هزینه نگارش دادخواست تحریر ترکه

دادخواست تحریر ترکه به چه معناست؟ بعد از مرگ افراد، چون صاحبان دارایی و سرمایه به جا مانده از آنها ورثه هستند باید تکلیف این دارایی ها مشخص شود. در واقع تحریر ترکه به معنای لیست کردن همه ی دارایی و سرمایه شخص فوت شده در حضور وارثان، وصی و طلبکاران و افراد ذی نفع است. دادخواست تحریر ترکه، درخواستی است که اشخاص برای تحریر ترکه از مراجع قضایی دارند.

دادخواست تحریر ترکه را چه کسی مطرح و به دادگاه ارائه می دهد؟

ارائه دادن دادخواست تحریر ترکه به دادگاه کار هر کسی نیست و فقط تعداد محدودی اجازه این کار را دارند. این دادخواست باید به گونه ای نوشته و تنظیم شود که در آخر یک لیست کاملی از دارایی ها و سرمایه متوفی در اختیار ورثه او قرار گیرد. یکی از مهمترین اشخاصی که اجازه دارد درخواست این دادخواست را بدهد، وصی می باشد. (هر شخصی که در وصیت نامه، نام او ذکر شده باشد، یک وصی است). بجز وصی، ورثه و نمایندگان قانونی آن ها نیز می توانند این دادخواست را به دادگاه بدهند. البته نماینده قانونی می تواند یک وکیل و یا شخصی باشد که ورثه به او وکالت نامه محضری داده اند.

بجز این افراد دیگر کسی اجازه درخواست این دادخواست را ندارد و این مساله موقع ثبت دادخواست از اهمیت زیادی برخوردار است، چون موقع ثبت این دادخواست از شخص مدرک معتبر را می خواهند و اگر فرد هیچ کدام از این نسبت های را که ذکر کردیم نداشته باشد دادخواست ثبت نمی شود.

دادخواست تحریر ترکه چه مطالبی ذکر می شود؟

اشخاص باید در دادخواست تحریر ترکه درخواست خود را به صورت کامل توضیح دهند، یعنی بخواهند که دادگاه یک لیست از دارایی ها و سرمایه ها را به این ترتیب به آن ها ارائه کند؛ اول باید دارایی های منقول ذکر شود، البته باید ارزش آن ها به صورت دقیق و با جزئیات در حجم نهایی بیان شود. لازم به ذکر است که اگر فرد متوفی طلا و نقره داشته باشد جز اموال او محسوب می شود و باید در حجم نهایی بیان شوند. (طلا و نقره باید وزن و عیار آن ها به طور دقیق ذکر شود). پول نقد چه در خانه باشد و یا در بانک، جز دارایی فرد متوفی به حساب می آید و باید در دادخواست مبلغ آن به صورت دقیق ذکر شود. اگر سندی به اسم شخص فوت شده باشد باید آن نیز در لیست نهایی بیان شود.

نکات لازم حین دادخواست تحریر ترکه

اشخاص هنگام نوشتن دادخواست تحریر ترکه باید نکات خیلی مهمی را رعایت کنند زیرا بدون رعایت کردن این نکته ها، دادخواست آن ها فاقد اعتبار قانونی است و وقتی که اعتبار قانونی نداشته باشد به آن رسیدگی نمی شود.

۱-اولین نکته ای که افراد باید به آن توجه کنند، نوشتن این دادخواست در برگه هایی می باشد که مخصوص این دادخواست طراحی شده اند.

البته قابل ذکر است که نگارش این دادخواست در برگه های مخصوص دارای چنان اهمیتی است که اگر در برگه عادی آن ها را بنویسند در دادگاه به آن ها رسیدگی نمی شود.

۲-دادخواست تحریر ترکه باید بر مبنای قوانین حقوقی نوشته شود

در این دادخواست اشخاص باید درخواست ها را بر اساس ماده قانونی خاص بیان کنند. در این حالت افراد می توانند مطمئن باشند که درخواست آن ها رسیدگی می شود. چون قاضی مطمئن می شود که آن ها از قوانین حقوقی اطلاع خوب و کاملی دارند.

در این دادخواست باید نام ورثه و وصی به صورت واضح و دقیق نوشته شود. اگر فردی در میان خانواده دارای دو اسم باشد باید اسم شناسنامه ای او نوشته شود و داخل پرانتز نیز دیگر اسم او نوشته شود تا در روند دادرسی برای آنها مشکلی پیش نیاید. نکته قابل ذکر این است که برای درخواست این نوع دادخواست لازم نیست که تمام ورثه و وصی آن را امضا کنند، ولی باید اسم همه ی آن ها در دادخواست ذکر شده باشد.

۳- جزئیات و نکات بیهوده و بی ارزش را نباید شرح دهند

نکته دیگری که باید در نگارش این دادخواست افراد باید به آن توجه کنند این است که نباید جزئیات بیهوده و بی ارزش را ذکر کنند. باید درخواست خود را به صورت خیلی خلاصه و قابل درک و روان بیان کنند.

ویژگی های دادخواست تحریر ترکه

یک دادخواست تحریر ترکه باید دارای ویژگی هایی باشد تا قاضی بیشتر به آن توجه کند که مهمترین این ویژگی ها جامع و کامل بودن آنک است. چون هر چقدر یک دادخواست جامع تر و کاملتر باشد روی حکم نهایی تاثیر بیشتری دارد.

چه کسانی توانایی نوشتن دادخواست تحریر ترکه را دارند؟

دادخواست تحریر ترکه باید توسط شخصی نوشته شود که اطلاعات کامل و جامعی از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران داشته باشد و همچنین کسی که بتواند یک دادخواست بسیار خوب و مفید را برای شما بنویسد معمولا وکیل می باشد، چون این افراد اطلاعات حقوقی بسیار خوب و کاملی را دارند.

اما باید به این نکته توجه کنید که در انتخاب وکیل مناسب کمی حساسیت به خرج بدهید، چون بعضی از وکلا از علم و دانش و تجربه ی زیادی برخوردار هستند و شما می توانید در روند دادخواست به آن ها اطمینان کامل داشته باشید. البته بجز دانش و تجربه کافی باید دارای قلمی زیبا، شیوا و روان باشند.

کسی که دادخواست را می نویسد باید به طور دقیق در جریان پرونده و جزییات آن باشد تا بتواند بهترین دادخواست را تنظیم کند. باید افراد توجه داشته باشند که شیوه ی نوشتن این دادخواست تاثیر زیادی روی تحریر ترکه دارد و این موضوع نیز با میزان ارثی که به ورثه می رسد، رابطه دارد. پس باید در نوشتن آن تمام موارد رعایت شود تا حکم نهایی دادگاه برای تمام وراث رضایتمند باشد.

هزینه نگارش دادخواست تحریر ترکه

هزینه نوشتن دادخواست تحریر ترکه به عوامل مختلفی بستگی دارد و قیمت نقش بسیار زیادی دارد، مثلا اگر یک وکیل بسیار ماهر و باتجربه این دادخواست را به بهترین شکل ممکن بنویسد اما پول بسیار زیادی را از شما بخواهد، پس در نتیجه نوشتن آن ارزش زیادی برای شما ندارد. اشخاصی که برای این دادخواست به وکیل وکالت داده اند پس نباید هزینه ای را پرداخت کنند، بلکه این وکیل وظیفه دارد که دادخواست را به صورت دقیق و بسیار کامل بنویسد و حق دریافت هزینه ی اضافی برای این کار را ندارد. البته اگر در دارایی و سرمایه شخص متوفی مشکل قانونی وجود نداشته باشد نوشتن این دادخواست هزینه ی کمی را در بر دارد ولی اگر دارای مشکل قانونی باشد هزینه نوشتن آن نیز افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×