گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای

گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای

گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای در قانون

گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای چه شرایطی دارد؟ آیا امکان گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای وجود دارد؟ گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای در صورت عدم قبول پدر چگونه ممکن است؟ گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای توسط مادر امکان پذیر است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای چیست؟ مهمترین نکات مربوط به گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای چیست؟ راهکار قانون در خصوص گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای چیست؟ ادله اثبات برای گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای چیست؟ چه حالت هایی برای گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای وجود دارد؟

گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین اتفاقات حقوقی است که در جامعه رخ می دهد. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که نکاح در قانون ایران و در شرع اسلام به دو دسته دائم و موقت تقسیم شده است. هدف از ازدواج دائم تشکیل یک زندگی مشترک و فرزندآوری است. اما فلسفه ازدواج موقت بر اساس فرزندآوری نبوده و نیست. در واقع ازدواج موقت بدین معنی است که رابطه زناشویی محدود به زمان خاصی است. بنابراین فرزند به دنیا آمده از این رابطه بالاجبار باید با یکی از دو طرف به زندگی خود ادامه دهد. اما سوال اینجاست که اگر فرزندی بر اساس ازدواج موقت یا همان صیغه متولد شود چه شرایطی خواهد داشت؟ مهمترین جنبه این سوال را می توان در بخش شناسنامه و هویت فرزند دانست.

در واقع مسئله اینجاست که شناسنامه مهمترین اوراق هویتی هر فرد در جامعه شناخته می شود و بر اساس این اوراق است که امکان بهره مندی از بسیاری خدمات اجتماعی برای فرد ایجاد می شود. اما برای گرفتن شناسنامه برخی ملزومات قانونی وجود دارد. به طور مثال پدر یا جد پدری غالبا می توانند نسبت به گرفتن شناسنامه اقدام کنند و باید اوراقی مبنی بر سند ازدواج وجود داشته باشد. در چنین شرایط قانونی آیا امکان گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای وجود دارد؟

گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای در ساده ترین شکل آن

گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای همانطور که گفته شد شرایط و حالت های خاصی دارد. اولین نکته ای که در این خصوص باید بدانیم این است که ثبت ازدواج موقت از شرایط صحت شرعی و قانونی ازدواج نیست. در کلام ساده تر در صورتی که ازدواج موقت ثبت رسمی نشده باشد، همچنان از نظر قانون و شرع این ازدواج صحیح است. اما مسئله ای که وجود دارد این است که قانون در چند حالت ثبت ازدواج موقت را الزامی کرده است. این شرایط عبارتند از حالتی که زوجه باردار شود، شرط ضمن عقد ثبت ازدواج باشد و یا طرفین در این خصوص به توافق رسیده باشند. در کلام ساده تر اگر زوجه در رابطه ازدواج موقت باردار شود عملا می تواند از طریق قانون مرد را ملزم به ثبت ازدواج موقت کند. این ثبت از این نظر اهمیت دارد که مادر حتی بدون حضور مرد نیز می تواند به واسطه داشتن مدارک کافی ( سند ازدواج ) نسبت به گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای خود اقدام کند.

در کلام ساده تر با ثبت ازدواج این امکان ایجاد می شود که ثبت احوال ساده تر روند صدور شناسنامه را انجام دهد و به چیز دیگری در این خصوص نیاز نباشد. البته در خصوص الزام در شرایط بارداری باید اثبات شود که از زمان نزدیکی تا بارداری کمتر از 6 ماه و بیشتر از ده ماه نگذشته باشد. این نکته بسیار مهمی است که وکیل حقوقی به آن آگاه است.

بنابراین در ساده ترین حالت ممکن می توان گفت که ازدواج موقت ثبت شده باشد و بر اساس این حتی با وجود این که پدر فرزند خود را نپذیرد مادر به راحتی امکان گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای را دارد. اما همیشه مسیر به این اندازه ساده نیست.

گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای در سخت ترین حالت آن

گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای زمانی مشکل و در مواقعی غیر ممکن میشود که پدر یا جد پدری فرزند را قبول نکنند و از طرف دیگر این ازدواج به هر دلیلی ثبت نشده باشد. در این صورت گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای در ابهام قرار می گیرد. در واقع سوالی که ایجاد می شود این است که آیا در چنین شرایطی امکان گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای توسط مادر وجود دارد؟

در این صورت مادر می تواند به کمک یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به دادگاه خانواده مراجعه کنید. در این مراجعه مادر باید دو نکته مهم را اثبات کند. اول این که ثابت نماید رابطه او با پدر فرزند تحت عنوان صیغه و یک رابطه شرعی بوده. در گام دوم وی باید ارتباط بین فرزند و پدر او را ثابت کند. کاملا مشخص است که اثبات این دو مرحله بسیار سخت و کاری مشکل است.

اما در صورتی که مادر بتواند این موارد را اثبات کند به عنوان امین موقت از سمت دادگاه شناخته می شود. در این صورت وی می تواند با مراجعه به ثبت احوال نسبت به گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای خود اقدام کند. کاملا مشخص است که این مسیر بسیار پر پیچ و خم و البته سخت است.

گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای (2)
گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای (2)

نام پدر در گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای

نکته و مسئله مهم دیگری که در خصوص گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای وجود دارد عنوان خانوادگی و نام پدر است. در کلام ساده تر چه نام خانوادگی برای فرزند در نظر گرفته می شود؟ در صورتی که پدر یا جد پدری اقدام به گرفتن شناسنامه کنند و یا مادر بر اساس مدارک ازدواج ثبت شده برای گرفتن شناسنامه برای فرزند صیغه ای اقدام کند، نام خانوادگی پدر برای فرزند در نظر گرفته می شود و نام پدر به طور کامل در شناسنامه فرزند درج می شود. اگر پدر خود مراجعه کرده باشد نام فرزند در شناسنامه او نیز ثبت می شود.

اما در صورتی که مادر به عنوان امین موقت انتخاب شده باشد نام خانوادگی مادر به عنوان نام خانوادگی فرزند انتخاب می شود و تنها نام کوچک پدر در شناسنامه وی ثبت می شود. این مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×