لایحه تجدید نظر برای حکم طلاق

لایحه تجدید نظر برای حکم طلاق

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه تجدید نظر برای حکم طلاق

لایحه تجدید نظر برای حکم طلاق به چه صورت است و چه مراحلی باید طی شود؟

در این مقاله ما سعی برآن داریم شما را باین مباحث آشنا سازیم پس با ما همراه شوید:

اگر لایحه تجدید نظر خواهی طلاق از طریق زوجه باشد و در دادگاه اولی که برگزار میشود رای به نفع زوجه صادر شود و حکم تجدید نظر نیز به نفع زوجه صادر شود با توجه به این که حکم تجدید نظر قطعی باشد از همان لحظه حکم قابل اجرا است و میتوان برای طلاق اقدام نمود . و اگر زوج حضور نداشته باشد به صورت غیابی میتواند طلاق بگیرد. در خصوص اعتراض به حکم و رای طلاق می توان گفت، حکم صادره از دادگاه خانواده با موضوع طلاق حداکثر به سه صورت قابل اعتراض است. البته تنها در فرضی که طلاق مبتنی بر توافق زوجین نباشد (یعنی یا زوج یا زوجه به تنهایی و بدون رضایت طرف مقابل تقاضای طلاق نموده باشند). این سه راه اعتراض عبارتند از : 1- واخواهی، 2- تجدیدنظرخواهی، 3- فرجام خواهی. معمولا وقتی طلاق با توافق زوجین انجام میشود (طلاق توافقی) زن و شوهر هر دو حق اعتراض را ساقط میکنند و البته اگر اسقاط حق تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی مورد غفلت قرار گیرد، طبیعتا حتی طلاق توافقی هم قابل اعتراض است.

منظور از واخواهی به عنوان یکی از راههای اعتراض به طلاق و سایر دعاوی خانواده، اعتراض به رای غیابی است و رای غیابی به رای گفته می شود که هیچ یک از اخطاریه ها به خوانده ابلاغ واقعی نشده و خوانده در هیچ یک از جلسات حضور نداشته باشد.

 فرجام خواهی در دیوان عالی کشور راه دیگر اعتراض به رای طلاق است. در این مرحله قضات دیوان صرفاً به رعایت مسائل شکلی و تشریفات دادرسی توجه می نمایند.

راه دیگر اعتراض به رای طلاق و سایر آراء دادگاه خانواده ، تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران است. رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر استان معمولا غیر حضوری بوده و قضات با توجه به لوایح اقدام به اتخاذ تصمیم می نمایند. علاوه بر اینها مانند هر رسیدگی حقوقی رای طلاق نیز امکان اعمال و توسل به طرق غیر معمول و خلاف قاعده شکایت را دارد. این طرق عبارتند از: اعاده دادرسی، اعتراض ثالث و ….. .

مهریه

از مهم ترین پشتوانه زندگی زن مهریه است . بعد از خواندن خطبه عقد و مطابق با قانون مدنی میزان تعیین شده مهریه حق زن است و هر موقع بخواهد میتوان آن را درخواست کند و مرد موظف است تمام و کمال آن را بپردازد. در بیشتر موارد مهریه تعدادی سکه و برای برکت زندگی یک جفت کلام الله مجید و نبات و… تعیین میشود . ولی در قانون مدنی هر چیزی که بتوان مالک آن شدن و اختیار آن را در دست گرفت میتوان به عنوان مهریه شناخت این قانون طبق ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی است.  

باید توجه داشت اگر مهریه وجه نقد باشد بعد از گذشت چند سال طبق تورم حساب میشود و باید آن را طبق قیمت روز پرداخت کرد.

مهریه عندالمطالبه چیست؟ مهریه عندالمطالبه به این معنی است که اگر زن هر وقت مهریه خود را بخواهد باید کلا با توجه به تورم روز محاسبه شده و بپردازد . البته اگر همسر بتواند اثبات کند که توان پرداخت آن را ندارد میتوان درخواست اقساط داده و مهریه را به صورت اقساط پرداخت کند .که این نیز با توجه به درآمد همسر اقساط میشود.

مهریه عندالستطاعه چیست؟ مهریه عندالاستطاعه به این معناست که مرد باید توانایی پرداخت آن را به صورت یک جا را ندارد. و این وظیفه به عهده زوجه است که اثبات کند که همسر میتواند آن را پرداخت کند .البته باید دانست که میتوان مهریه را نصف آن به صورت عندالمطالبه و نصف آن را به صورت عندالاستطاعه پرداخت.

لایحه در خصوص رفع توقیف خودرو

وکیل برای تخلفات اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×