لایحه در خصوص راه های اثبات زنا

لایحه در خصوص راه های اثبات زنا (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه در خصوص راه های اثبات زنا

زنا یکی از جرم هایی است که لایق مجازات می باشد (مستوجب حد). حال برای اثبات زنا قانون گذار با در نظر گرفتن قواعد و اصول شرعی آن را در شکل قانون بیان می کند و مجازات آن برگرفته از منابع فقهی و کتاب آسمانی است. همچنین زنا شامل زنا با محارم، زنا به عنف، زنا غیر محصنه و زنا محصنه است که حکم هر کدام با هم متفاوت می باشد ولی روش اثبات آنها مشخص است. راه های اثبات این جرم برگرفته از قواعد شرعی است که این راه ها با قواعد سخت و صفتی تعیین شده تا هیچکس نتواند با نیت سوء و بدون مدرک این جرم را به کسی تحمیل کند؛ بنابراین راه های اثبات این جرم به شرح زیر است.

راه های اثبات زنا

اقرار

طبق قانون یکی از راه های اثبات زنا اقرار شخص به جرم مرتکب شده است یعنی متهم با اعتراف به انجام عمل زنا، مجازات این جرم را شامل می شود. البته شخص اقرار کننده باید شرایط زیر را دارا باشد.

شخص معترف به زنا باید بالغ و عاقل باشد.

شخص با اراده و اختیار خودش به زنا اقرار کند.

برای اثبات این جرم فرد باید چهار مرتبه اقرار به زنا خود را تکرار کند در غیر این صورت مورد تایید قاضی قرار نمی گیرد.

اقرار متهم نزد افراد دیگر اعتباری ندارد بلکه تنها در صورت وجود قاضی و تایید آن معتبر می باشد.

شهادت

شهادت شهود یکی دیگر از راه های اثبات زنا است که طبق قانون زمان شهادت شرایطی تعیین شده است تا هیچ کس از روی سوء و بدون دلیل نتواند به عنوان شاهد انتخاب شود؛ بنابراین برای اثبات این جرم به چهار نفر شاهد اعم از چهار مرد که عمل زنا را با چشم خود دیده باشند یا دو زن و سه مرد که نظاره گر این جرم بوده باشند نیاز است.

علم قاضی

علم قاضی روش دیگری برای اثبات زنا است یعنی باید به قاضی اثبات شود که عمل زنا رخ داده است و یا اگر عکسی یا فیلمی از زمان وقوع عمل زنا در اختیار قاضی قرار گیرد اثبات جرم صد در صد است. درنتیجه قاضی حکم را صادر می کند.

مجازات اثبات زنا

بعد از اثبات زنا توسط قاضی نوبت به آن می رسد که مجازاتی برای متهم این جرم در نظر گرفته شود که به شرح زیر است.

حکم اعدام بعد از اثبات زنا

زنا با افرادی که از نظر خونی با هم محرم هستند (محارم نسبی) برای مثال مادر، خواهر، عمه و خاله برای مرد یا برادر، عمو و دایی برای زن و پدر زیرمجموعه محارم نسبی به حساب می آیند. حال با اثبات زنا حکم اعدام برای آنها صادر می شود؛ بنابراین زنا با شخص محارم به این معنی است مرد با یکی از زنان که محارم نسبی او به حساب می آید و نمی تواند با وی ازدواج کند عمل زنا انجام دهد.

زن عروس با زن پدر که موجب اعدام زناکار می شود.

زنا زن مسلمان با مرد غیر مسلمان که اعدام زانی را به دنبال دارد.

زنا از روی اکراه یا به عنف از طرف زانی موجب اعدام وی می شود زیرا زنا به عنف نوعی تجاوز به اجبار و زور است. همچنین هر وقت مردی با زنی در حال مستی، خواب یا بیهوشی و بدون رضایت وی عمل زنا انجام دهد حکم آن در دادگاه زنای به عنف است. البته اغفال و فریب دختران نابالغ به وسیله ترساندن، تهدید و ربایش و سپس تسلیم وی برای انجام این عمل باز حکم زنای به عنف دارد. حال اگر زمان انجام زنای به عنف زن باکره باشد حکم آن غیر از مجازات مجبور به پرداخت مهرالمثل و ارش البکاره می شود؛ اما اگر باکره نباشد در کنار مجازات اعدام مجبور به پرداخت تنها مهرالمثل می شود؛ بنابراین با در نظر گرفتن موازین قانونی و شرعی ارش البکاره معادل همان مهرالمثل می باشد که طبق نظر کارشناسان میزان آن در تمام موارد تعیین می شود؛ بنابراین اگر میزان این مهر المثل بیشتر از دیه یک زن به صورت کامل باشد چیزی بیشتر از همان دیه کامل به شخص تعلق نخواهد گرفت. البته مهریه المثل بر اساس عادت محل، عرف و وضعیت زن مانند شغل، سن و تحصیلات وی در مقایسه زنان شبیه شرایط وی تعیین می شود.

حکم سنگسار یا رجم بعد از اثبات زنا

زانیه محصنه (زنای زن متاهل) یا زانی محصن (زنای مرد متاهل) بدان معنی است که شخص زناکار همسر دائمی داشته باشد طوری که هر وقت بخواهد رابطه جنسی با همسر برقرار کند بدون اینکه مانعی سر راه باشد باز با وجود این شرایط تن به این جرم بدهد. در این شرایط با اثبات زنا حکم سنگسار یا رجم وی صادر می شود. البته در مواردی مانند نفاس، حیض، حبس، مسافرت و بیماریهای مراقبتی مانند سفلیس و ایدز که شخص را از رابطه جنسی باز می دارد و زن یا مرد با شخص دیگری رابطه جنسی برقرار می کند جزء زانیه محصنه یا زانی محصن به حساب نمی آید. در نتیجه اگر امکان اجرای سنگسار وجود نداشته باشد دادگاه حکم قطعی را به رئیس قوه قضاییه صادر می کند تا در مجازات تغییر ایجاد شود. در نتیجه با موافقت قوه قضائیه قاضی حکم را صادر می کند که به دو شکل زیر است.

اگر عمل زنا با شهادت شهود به اثبات برسد حکم آن اعدام زانیه محصنه و زانی محصن است.

اگر عمل زنا با علم یا اقرار قاضی به اثبات برسد حکم آن صد ضربه شلاق برای زانیه محصنه و زانی محصن است.

حکم صد ضربه شلاق، تبعید به مدت یک سال و تراشیدن موی سر بعد از اثبات زنا

اگر شخصی همسر دائمی داشته باشد و قبل از برقراری رابطه جنسی با همسر خود با شخص دیگری مرتکب جرم زنا شود با اثبات زنا حکم صد ضربه شلاق، تبعید به مدت یک سال و تراشیدن موی سر برای او صادر می شود.

حکم صد ضربه شلاق با اثبات زنا

اگر شخص متهم غیر متاهل باشد با اثبات زنا حکم آن صد ضربه شلاق است مگر در شرایطی که شخص دارای همسر دائمی باشد و قبل از برقراری رابطه جنسی با وی با دیگری جرم زنا را انجام دهد که در این حالت مجازات متفاوت است.

۳۱ الی ۷۴ ضربه شلاق تعزیری درجه ۶

این حکم برای اشخاصی صدق می کند که با میل و اراده خود با شخص نامحرم رابطه جنسی داشته باشند، حال اگر زوج با زوجه خود این رابطه را داشته باشد جزء زنا محسوب نمی شود ولی همان حکم را برای وی به دنبال دارد.

مقالات مرتبط:

تنظیم دادخواست توسط وکیل

لایحه اعتراض به رای دادگاه

لایحه اعتراض به نظر کارشناس

وکیل ملکی

وکیل کیفری

وکیل شکایت از پزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×