لایحه دفاعیه چاه غیر مجاز

لایحه دفاعیه چاه غیر مجاز (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه دفاعیه چاه غیر مجاز

در این مقاله قصد داریم در مورد لایحه دفاعیه چاه غیر مجاز نکات مهمی را ارائه کنیم تا به وسیله آن بتوانید در صورت ایجاد و حفر چاه غیر مجازی، در نزدیکی محل زندگی شما یا مکانی که متعلق به شما است، با توجه به قانون و بر اساس ادله متقن، از حق و حقوق خود دفاع کنید و نسبت به این موضوع اعتراض خود را تقدیم دادگاه کنید.

 دیدگاه قانون در مورد حفر چاه غیر مجاز

 طبق نص صریح قانون، حفر کردن چاه در زمین یا مکان‌های غیرمجاز، یک جرم محسوب می‌شود و قانون طبق لایحه دفاعیه چاه غیر مجاز به شدت با آن برخورد خواهد کرد. حفاری غیر مجاز، هم برای چاه آب زیرزمینی و نفت مصداق دارد و هم به منظور پیدا کردن گنج و میراث فرهنگی و …. جالب است بدانید که هرگونه حفاری چاه غیرمجاز حتی در ملک شخصی نیز، باید با اطلاع و اجازه دولت باشد و اگر چنین اتفاقی نیفتد ، افرادی که این کار را انجام میدهند، مرتکب جرم شده اند و به پرداخت جزای نقدی محکوم خواهند شد و هر آنچه که به دست آورده اند نیز، توسط دولت ضبط خواهد شد.

دلیل این موضوع آن است که، هرگونه کاوش و حفاری برای استخراج نفت، آب، گنج و هر چیز دیگر منحصراً در اختیار دولت است. البته اشاره به این نکته ضروری است که هر گونه حفاری غیرمجاز، جرم محسوب می‌شود، اما کاوش غیر مجاز، عنوان مجرمانه ندارد.

متاسفانه به دلایل مختلف از جمله خشکسالی های اخیر و همچنین کمبود بارش باران و افزایش دمای  هوا در اکثر نقاط کشور مخصوصا در ماههای تابستان، شاهد این هستیم که حفاری‌های غیرمجاز چاه‌ ها و بهره ‌برداری های غیرمجاز، توسط برخی از کشاورزان انجام می‌شود. قانون برای حفظ منابع تحت الارضی و منابع آبی،  هرگونه حفاری غیر مجاز را،  جرم انگاشته و با متخلفین برخورد می کند. هر نوع چاه و قناتی که در کشور قرار است حفاری شود، حتماً باید با کسب مجوز از وزارت نیرو باشد. در غیر اینصورت، شاکی با لایحه دفاعیه چاه غیر مجاز می تواند اعتراض کند.

مجوز وزارت نیرو برای حفر چاه

وزارت نیرو موظف است به افرادی که تقاضای حفاری چاه دارند، با توجه به ویژگی‌های منطقه و با توجه به مقررات تعیین شده، پروانه حفر و بهره برداری بدهد.

هر کسی می تواند به دلیل حفاری چاه غیرمجاز در نزدیک محل سکونت خود ، بر علیه مجرمان و  متخلفان طرح شکایت کند و لایحه دفاعیه چاه غیر مجاز را تقدیم دادگاه کند.

اگر طرح شکایت آنها در قالب لایحه دفاعیه چاه غیر مجاز مورد قبول واقع شود، قانون با متخلفان و مجرمان برخورد جدی خواهد داشت و زندان، جریمه نقدی و شلاق ممکن است برای آنها تعیین شود.

متخلف پس از اینکه  به مراجع قضایی معرفی شد، باید تمام خسارت های وارد شده به منابع آبهای زیرزمینی را پرداخت کند.

 البته در بعضی مواقع وزارت  نیرو، حفر چاه را برای کشاورزی و اب شرب در مناطقی ، مجاز اعلام کرده است. افرادی که قصد حفر چاه  در مناطق مجاز وزارت نیرو را دارند باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند که می‌تواند بهر برداری از آب را، فقط با ظرفیت ۲۵ متر مکعب در شبانه روز، انجام دهند و مقدار بیشتر را مجاز نیستند.  به عبارت دیگر، در مناطق غیر ممنوعه، حفر چاه و استفاده از آب، برای مصارف معمول، مانند استفاده بهداشتی و آشامیدنی و حتی کشاورزی تا ظرفیت آبدهی ۲۵ متر مکعب در شبانه روز مجاز است و نیاز به صدور پروانه ندارد، اما حتماً باید وزارت نیرو از آن مطلع باشد.

 نکات مهم در مورد تدوین لایحه دفاعیه چاه غیر مجاز

پس برای طرح شکایت و تدوین لایحه دفاعیه چاه غیر مجاز ، در اولین مورد باید این نکته را متذکر شد که متخلفان از وزارت نیرو برای حفر چاه مجوز کتبی یا پروانه ندارند و از این رو به منابعو  آبهای تحت الارضی و زیرزمینی کشور خسارت وارد کردند و باید خسارات وارد شده را جبران کنند.

یکی از قوانین بسیار مهم در حوزه حفظ منابع آبی در کشور، قانون توزیع عادلانه آب است که، حفر چاه غیر مجاز در این قانون، جرم تلقی کرده است. یکی از دلایل اصلی جرم انگاشتن حفر چاه غیر مجاز، اهمیت حفظ منابع آبهای تحت الارضی در کشور است. همچنین از آنجایی که متاسفانه شاهد گسترش بهره‌برداری غیرمجاز از آب هستیم و امکان افزایش و گسترش کویرها در کشور، در اثر استفاده بد از منابع تحت الارضی وجود دارد،  قانون و قانونگذار به موضوع حفر چاه غیرمجاز وارد شده اند و در این قانون به طور مفصل در مورد حفر چاه های غیر مجاز توضیح داده اند..

نکته بسیار مهم این است که برای شناخت درست این جرم، باید ارکان قانونی، مادی و روانی آن را به خوبی مورد بررسی قرار داد. رکن قانونی این جرم همان قانون توزیع عادلانه آب بند  “ه” است که در سال ۱۳۶۱ تصویب شده است و همچنین ماده ۳۰۶ قانون تعزیرات سال ۱۳۶۲ نیز به این جرم اشاره کرده است.

‌نکته دیگری که در مورد قانون توزیع عادلانه آب وجود دارد این است که ماده ۱۴۵  این قانون، جنبه عمومی دارد. به این معنا که با گذشت شاکی، پرونده مختومه اعلام نخواهد شد. از این رو هرگونه حفر چاه، حتی اگر مورد بهره‌برداری قرار نگرفته باشد و هنوز به آب نرسیده باشد هم، مشمول این قانون می شود. نکته دیگر، قانون مجازات اسلامی ماده ۶۹۰ مصوب ۲ خرداد ۷۵ است که مقرر می دارد، که هر کس با حفر چاه موجب تصرف اموال دولتی شود، جرم انجام داده و مجازات خواهد شد.

مشاوره در زمینه تدوین لایحه دفاعیه چاه غیر مجاز

 با توجه به نکات بالا اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکته در تدوین لایحه دفاعیه چاه غیر مجاز این است که متذکر شوید متخلفان و مجرمان پروانه ی کتبی از وزارت نیرو برای حفر چاه را ندارند. اگر شما این موضوع را اثبات کنید، دلیل محمکه پسندی برای شما خواهد بود.  اگر برای تدوین لایحه دفاعیه چاه غیر مجاز نیاز به مشاوره  و راهنمایی های کاربردی دارید، می توانید به سایت موسسه ما مراجعه کنید. مشاوران و وکلای موسسه ما، که در زمینه تدوین لایحه دفاعیه چاه غیر مجاز تجربه کافی دارند می‌توانند شما را راهنمایی  و کمک کنند. مشاورین و وکلای با تجربه موسسه ما می‌توانند تمام نکات لازم و مهم را که در تدوین لایحه دفاعیه چاه غیر مجاز باید لحاظ شود تا در دادگاه موثر واقع شوند را، به شما عزیزان پیشنهاد خواهند داد. 

مقالات مرتبط:

تنظیم دادخواست توسط وکیل

وکیل ملکی

لایحه اعتراض به رای دادگاه

لایحه اعتراض به نظر کارشناس

وکیل کیفری

وکیل شکایت از پزشک

وکیل ماده 477

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×