لایحه در خصوص معاونت در جرم اختلاس

لایحه در خصوص معاونت در جرم اختلاس (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه در خصوص معاونت در جرم اختلاس

لایحه در خصوص معاونت در جرم اختلاس زمانی تنظیم می شود که جرمی به نام اختلاس صورت گرفته باشد. البته در بسیاری از مواقع جرم تنها توسط یک شخص صورت نگرفته است، بلکه شخص یا اشخاصی در ارتکاب این جرم با فردی که مسبب اصلی آن می باشد همکاری داشته اند. در واقع در آن زمان نیاز به تنظیم لایحه در خصوص معاونت در جرم اختلاس مطرح خواهد شد که نوشتن لایحه باید توسط وکیل مجرب و آگاه به مجازات کیفری صورت بگیرد.

جرم اختلاس چیست؟

در واقع اختلاس یکی از جرایم مالی کیفری است، به بیان ساده تر کارکنان دولت، مطالبات و وجوه، حواله ها، حتی اسناد و سهام و اوراق بهادار یا سایر اموال را که متعلق به موسسات و سازمان های دولتی می باشد و بر حسب وظیفه در اختیار کارکنان دولت قرار گرفته است، به نفع خود یا دیگران تصاحب یا برداشت کنند، که در این صورت این افراد از نظر قانون مختلس محسوب می شوند و باید مجازات شوند.      

نکات مهم درباره لایحه در خصوص معاونت در جرم اختلاس چیست؟

توجه داشته باشید، کسی که مرتکب جرم اختلاس شده است باید کارمند دولت باشد، همچنین رابطه ای کارمندی و استخدامی بین خود او با ارگان های عمومی و دولتی وجود داشته باشد، چنانچه فردی که مرتکب جرم شده است کارمند دولت نباشد، اما اموال دولت را تصاحب کرده باشد تحت عنوان اختلاس کننده قابل تعقیب نخواهد بود، اگر این شخص تمامی مال و اموال، اعم از منقول یا غیر منقول مانند پول، زمین، حواله جات، سند و سفته، یا چک و اوراق بهادار و … که بر حسب وظایفی که در آن اداره به او سپرده می شود را به سود خودش یا دیگران به عمد تصاحب نماید و دارای سوء نیت مجرمانه باشد، در این صورت مطمئنا چنین شخصی قابل تعقیب به جرم اختلاس خواهد بود.

معاونت در جرم اختلاس چیست؟

معاونت در جرم اختلاس به این شکل می باشد که فردی بدون آن که در عملیات اجرایی ارتکاب جرم اختلاس، خواهد مستقیما شرکت داشته باشد یا با مباشر جرم همکاری کند، در حقیقت معاونت جرم مستقل به حساب نخواهد آمد. البته جرم بودن معاونت، تابع جرم اصلی خواهد بود. پس چنانچه وصف مجرمانه از عمل اصلی زدوده شود در این صورت به معاونت هم سرایت کرد.

اشخاصی که معاون جرم اختلاس شناخته می شوند

پس تا حدودی در مورد چگونگی نیاز به تنظیم لایحه در خصوص معاونت در جرم اختلاس آشنا شدیم و در ادامه با افرادی که در قانون مجازات اسلامی به عنوان معاون جرم محسوب می شوند نیز آگاه خواهیم شد که عبارتند از:

اگر کس دیگری را تهدید یا ترغیب حتی تحریک و تطمیع به ارتکاب جرم کند، همچنین با فریب و سوء استفاده از قدرت، سبب وقوع جرم گردد.

فردی که وسایل ارتکاب جرم را تهیه کند، یا این که طریق یا راه ارتکاب جرم را به انجام دهنده، منظور مرتکب شونده ارائه دهد.

شخصی که سبب تسهیل جرم شود.

تعریف لایحه در خصوص معاونت در جرم اختلاس

در واقع لایحه، نوشته ای است که با هدف دفاع از فردی حقوقی یا دولت و … تنظیم و به مراجع قانونی ارائه می شود. این نوشته به عنوان معتبرترین درخواست می باشد که از لحاظ قانونی اعتبار بسیار بالایی دارد، همچنین می تواند نقش به سزایی در پیشرفت و روند پرونده و مراحل دادگاهی داشته باشد. البته هر اندازه که این لایحه قوی نوشته شود، مطمئنا موفقیت بیشتری در دادگاه کسب خواهد کرد. توجه داشته باشید که لایحه باید توسط وکیلی با تجربه و مسلط به مجازات کیفری تنظیم شود.

مرتکبان جرم اختلاس یا معاونت در اختلاس

کارمندان سازمان ها و ادارات

کارمندان نهادهای انقلابی

کارکنان موسسات و شرکت های دولتی یا شرکت هایی که وابسته به دولت می باشند

کارمندان شوراها و حتی شهرداری ها

کارمندان دیوان محاسبات

کارکنان قوای سه گانه و دارندگان پایه قضایی

کارمندان و کارکنان نیروهای مسلح           

عناصر تشکیل دهنده جرم اختلاس

عناصری که تشکیل دهنده جرم اختلاس می باشند عبارتند از: عنصر مادی این جرم، عنصر معنوی جرم اختلاس و عنصر قانونی جرم اختلاس، که اگر عناصر تشکیل دهنده مذکور ناقص باشند جرم مزبور شکل نخواهد گرفت.

عنصر مادی جرم اختلاس: این عنصر به معنای انجام عملی است که مرتکب شونده هر جرم به وسیله آن، جرمی که مورد نظر خویش را انجام می دهد. توجه داشته باشید که عنصر مادی جرایم اختلاس، تصاحب و برداشت اموالی می باشد که در واقع بر حسب وظیفه ای که دارند به آن ها سپرده می شود.

عنصر معنوی جرم اختلاس: اما عنصر معنوی به مفهوم قصد و نیت انجام عمل مجرمانه است، اگر شخصی قصد مجرمانه برای ارتکاب جرم اختلاس را داشته باشد، در حقیقت عنصر معنوی جرم اختلاس شکل گرفته است.

عنصر قانونی جرم اختلاس: وقتی که در قانون، جرمی به عنوان جرم انگاری قرار بگیرد و برای جرم انجام گرفته، مجازاتی در نظر گرفته خواهد شد. قابل ذکر است که این امر به این معنا می باشد که جرم مزبور دارای ضمانت اجرا است.

مجازات معاونت در جرم اختلاس

نخست در جرایمی که مجازات قانونی آن ها حبس دایم یا سلب حیات باشد، آن شخص به حبس تعزیری درجه 2 یا 3 محکوم می شود.

مجازات تعزیری که درجه 2 هستند و حبس آن ها به معنای 15 یا 25 سال می باشد، جریمه نقدی آن نیز حدود پانصد و پنجاه میلیون ریال، تا یک میلیارد ریال نیز می باشد. همچنین مجازات تعزیری مربوط به درجه 3 نیز به بیش از 15 سال حبس محکوم می شود، البته جزای نقدی آن بیش تر از پانصد و پنجاه ریال است.

مرجع رسیدگی به مجازات جرم معاونت اختلاس

 با مفهوم لایحه در خصوص معاونت در جرم اختلاس و چگونگی تنظیم آن آشنا شدیم. وقتی شکایت یا جرمی که از سوی سازمان یا اداره مربوطه به دادستانی که قابل پیگیری و تعقیب می باشد ارسال می گردد، نخست پرونده به یکی از شعب در دادسرای تخصصی محل وقوع جرم ارجاع داده خواهد شد و همچنین در اثبات جرم با کیفر خواست از طرف دادسرا پرونده ای جهت رسیدگی و صدور حکم به دادگاه کیفری ارسال می گردد.   

اموال منقول و اموال غیر منقول

اموال منقول: توجه داشته باشید به اموالی که قابلیت حمل یا انتقال از مکانی به مکان دیگر را داشته باشند، به طوری که آن مال مورد نظر یا حتی مکان قرارگیری آن نیز دچار صدمه یا خسارت نشود را اموال منقول می نامند، به بیان ساده تر این اموال کاملا آزاد می باشند.

اموال غیر منقول: این اموال در اتصال به مکانی قرار دارند و حمل و نقل یا جا به جایی آن مال و اموال غیر ممکن می باشد. چنانچه امکان انتقال اموال مورد نظر به مکانی دیگر وجود داشته باشد، در این صورت اموال و محل قرارگیری آن نیز دچار خسارت و صدمه می شود.

مطالب مرتبط:

وکیل برای ارث و میراث

نوشتن لایحه ماده 477

وکیل شکایت از پزشک

وکیل ماده 477

تنظیم دادخواست توسط وکیل

لایحه تقاضای اعمال ماده 447

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×