لایحه برای اثبات نسب

نوشتن لایحه برای اثبات نسب (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه برای اثبات نسب

نوشتن لایحه برای اثبات نسب

نسب یعنی چه؟ راه های اثبات نسب چگونه است؟ واژه نسب از جمله واژگان مهمی است که در زمینه حقوقی اهمیت بسیاری دارد چرا که نفی و یا اثبات آن کاربرد های زیادی خواهد داشت. در این خصوص نوشتن لایحه برای اثبات نسب می تواند گره گشای مناسبی برای حل مشکل باشد البته به شرطی که راه و روش نگارش آن را بدانیم و با روش های قانونی اثبات نسب آشنا شویم. در این مطلب نسب را تعریف خواهیم کرد و از روش های اثبات نسب مواردی را عنوان خواهیم کرد که می توانند به شما کمک شایانی کنند.

تعریف نسب

 ورود به جهان و تولد هر انسانی، مستلزم پیوند و نزدیکی بین یک زن و مرد است. به این پیوند در کتاب های بی شماری اشاره شده است و حوزه های مختلف روانشناسی، فلسفی و… نیز در این خصوص مطالبی را عنوان کرده اند. در حوزه حقوقی به این موضوع پرداخته شده است و حتی از لغت خاصی برای این مفهوم استفاده شده است که به آن نسب گفته خواهد شد. از این کلمه در فرهنگ لغت، به معنای خویشاوندی یاد می کنند. در تعریف حقوقی که برای این امر وجود دارد، نسب را رابطه ای خویشاوندی تعریف کرده اند که میان دو نفر وجود خواهد داشت و در این تعریف دو فرض مختلف را در نظر گرفته اند. در فرض اول یکی از نسل دیگری خواهد بود و در فرض دوم نیز هر دو نفر از نسل یک شخص می باشند که برای مثال می توان به رابطه بین برادر و خواهر اشاره کرد. با توجه به اینکه اصل و مبنای یک نسب قانونی، ازدواج و علقه زوجیت خواهد بود، نسب را رابطه خونی فرض خواهیم کرد که فرزندان و مادر و پدر را به یکدیگر مربوط خواهد کرد و سبب به وجود آمدن یک ارتباط مادر و فرزندی و یا پدر و فرزندی خواهد شد. در خصوص اثبات نسب شرایط و قوانین مهمی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد و توضیحاتی را نیز در خصوص نحوه نگارش لایحه برای اثبات نسب ذکر می کنیم.

اثبات نسب پدری دشوار است

در خصوص اثبات نسب اولین نکته ای که وجود دارد این است که ثابت کردن نسب مادر و فرزندی بسیار راحت تر از ثابت کردن اثبات نسب پدر و فرزندی است چرا که رابطه مادر به سبب دوران زایمان و بارداری که خواهد داشت، به راحتی انکار نخواهد شد و مطابق قانون نیز پس از متولد شدن فرزند، پانزده روز فرصت برای ثبت تولد در ثبت احوال کشور و گرفتن شناسنامه خواهد بود. اما در مورد اثبات نسب پدر و فرزندی مشکلی که وجود خواهد داشت، دشواری های مذکور در این راه است چرا که با توجه به افزایش و آزادی ازدواج های موقت در ایران، این موضوع مشکل و انجام آزمایش های مربوط به آن نیز گران و پر هزینه خواهد بود. با تمام این تفاسیر پیشرفت علم سبب شده است تا اثبات نسب نسبت به قبل آسان تر شود و گرفتاری های چندین سال قبل را نداشته باشد.

اماره قانونی اثبات نسب

در خصوص اثبات نسب یکی از روش های قانونی که قانونگذار مشخص کرده است، اماره می باشد. اماره قانونی در دو حالت مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت که یکی از آنها در زمان زوجیت و تولد طفل می باشد و دیگری مربوط به پس از انحلال عقد نکاح خواهد بود. مطابق قانون چنانچه از زمان ازدواج تا تولد طفل، بیش از ده ماه و کمتر از شش ماه نگذشته باشد نسب پدری و مادری قانونی است. چنانچه پس از جدایی نیز، ازدواج مجددی صورت نگرفته باشد و بیش از ده ماه از جدایی نگذشته باشد، فرزند متعلق به شوهر خواهد بود.  

سوال مهمی که در این خصوص مطرح خواهد شد این است که چنانچه زن پس از جدایی ازدواج مجدد کرده باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد و در صورت تولد طفل، فرزند متعلق به همسر فعلی خواهد بود و یا همسر قبلی پدر طفل است؟ اماره قانونی، در این خصوص اینگونه مقرر می کند که اگر از ازدواج مجدد شش ماه گذشته باشد و کمتر از ده ماه از تاریخ جدایی از همسر اول سپری شده باشد، فرزندی که متولد شده است متعلق به همسر دوم خواهد بود مگر در حالتی که یک اماره قانونی قوی خلاف این موضوع را اثبات کند. در این حالت اگر اماره مذکور، طفل متولد شده را به هر دو شوهر ملحق کند، باید به پزشکی قانونی مراجعه کرد و پس از انجام آزمایشات لازم در این زمینه، مشکل حل می شود چرا که پدر طفل مشخص خواهد شد.

اثبات نسب مادری

در رابطه با اثبات نسب مادری می توان به موارد مختلفی اشاره کرد که در ذیل به آنها اشاره می کنیم. یکی از رایج ترین دلایلی که در جهت اثبات نسب به دادگاه می توان ارائه کرد، شناسنامه می باشد. گواهی مامور رسمی سبب رسمی شدن این سند خواهد بود و چنانچه ادعایی مبنی بر تحریف در اطلاعات اعلام شده به مامور مطرح شود، باید ادعای جعل را مطرح کرد که طبق قانون، اثبات این ادعا نیز بر عهده ی مدعی است. از دلایل دیگری که برای اثبات نسب مادری وجود خواهد داشت شهادت شهود است که می تواند تمام جنبه های نسب را اثبات کند و تشخیص صحت شهادت نیز بر عهده دادگاه خواهد بود که در ماده 424 قانون آیین دادرسی مدنی مشخص شده است. اقرار نیز از دیگر دلایل محکم و قابل استنادی است که در خصوص اثبات نسب مادری مورد استفاده قرار می گیرد. در این خصوص می توان به ماه 1273 قانون مدنی اشاره کرد که اینگونه مقرر کرده است که اقرار در شرایطی صحیح خواهد بود که تحقق نسب ممکن باشد و علاوه بر این کسی که اقرار نسب نسبت به او است، این موضوع را تصدیق کند و در حالتی که صغیر باشد، در صورتی اقرار مورد قبول خواهد بود که نزاعی بین طرفین نباشد.

نوشتن لایحه برای اثبات نسب پدری

در خصوص نگارش لایحه برای اثبات نسب پدری می توان به مواردی همچون قاعده فراش و ماده 1161 قانون مدنی اشاره کرد که در خصوص اقرار مقرر شده است. در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که روند پیگیری پرونده اثبات نسب نیازمند آگاهی و صبر است لذا بهتر است از یک وکیل با تجربه در این موارد استفاده کنید.

وکیل متخصص تخلفات اداری

لایحه مطالبه مهریه در عقد نکاح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×